MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Toplijsten en favorieten / Pixies: Gigantic 40!

zoeken in:
15. Is She Weird

I know you're rich in
good clothes and little things
your mind is fancy
(and your car is bitchin')

Een stekelig popnummer. Niet de punkrock van weleer. Een lekker dreigende opbouw met aan het einde toch nog een Black die laat horen heus nog wel een schreeuwerig geluid te kunnen laten horen, alleen blijft het binnen de perken deze keer.

14. Gouge Away

Gouge away
you can gouge away
stay all day
if you want to

The Pixies - Gouge Away [Lyrics] - YouTube

Doolittle heeft lang in mijn top 10 gestaan en klopt nog steeds aan de deur daarvan zullen we maar zeggen. Doolittle is voor mij het perfecte Pixies album. Ik hoor dat ook terug aan messcherpe, perfecte nummers als Gouge Away. Vanwege dit soort nummers hou ik enorm van dit album.

Ooeehhh Gouge Away komt vroeg. Top 3 nummer van mij.

Ik eis ook een hertelling Hoewel, als Gouge away slechts op number 14 staat, dan moeten er wel 13 geweldige nummers volgen. Ik wacht vol spanning af...

13. Velouria

Hold my head
we'll trampoline
finally through the roof
on to somewhere near
and far in time
velouria
her covering
travelling career
she can really move
oh velveteen!

Zo'n lekker deuntje nodigt toch uit om mee te zingen? Dat heb ik dan ook veelvuldig gedaan. Pixies pop op z'n best.

12. Pixies - Hey

hey
been trying to meet you
hey
must be a devil between us
or whores in my head
whores at my door
whores in my bed

Een vrij populair nummer onder de fans. Bij mij net de top 10 niet gehaald. Het is een vrij opvallend nummer met een expressief zingende Black waar de lijzige zang van Deal doorheen gehaald wordt.

11. Motorway to Roswell

Las night he could not make it
he tried hard but could not make it
last night he could not make it

Een messcherp popnummer als je het mij vraagt. Het is en blijft eenvoudig (immers Pixies) maar ik verbaas me er over hoe ze het voor elkaar krijgen zulke pakkende nummers te schrijven. Geen mooizingerij, geen arty-farty muziek. Maar wat dan wel? Het is wat deze band uniek maakt.

10. Tame

got hips like cinderella
must be having a good shame
talking sweet about nothing
cookie i think you're
tame

En zo sluipen we de top 10 in met het ultieme schreeuwnummer 'Tame'. Hier kan menigeen zijn oerbrul in kwijt, en dat heb ik zelf dus ook regelmatig graag gedaan. Maar niemand die het zo goed kan als Frank Black natuurlijk. En niet te vergeten het uhuhu gedeelte tegen het einde... ook zo leuk.

herman schreef:
Zelf vind ik Come On Pilgrim/Surfer Rosa/Doolittle van uitzonderlijk niveau, daarna wordt het toch een stuk minder.

+1

aERodynamIC schreef:
13. Velouria.

Het verhaal van de video is nog wel interessant:

As "Velouria" was climbing up the UK Top 40, the band was offered a spot on Top Of The Pops. However, a BBC rule stated that only singles with videos could be performed on the show. To counter this, a cheap video was made with the band being filmed running down a quarry.

In the video, twenty-three seconds of footage (the time needed for the band members to reach the camera) is slowed in order to last for the duration of the song. However, the effort in filming the video was in vain; Pixies did not play "Velouria" on Top of The Pops while the single was in the charts.

9. Isla de Encanta

Hermanita ven conmigo,
Hermanita ven conmigo,
Hay aviones cada hora,

Isla del encanta,
Me voy!
Me voy!
Me voy!

Het is en blijft zo'n heerlijk ragnummer van een heerlijke EP. En wat hebben ze toch met de taal? Whatever. Dit is top 10 waardig voor mij. Hoe kort het nummer ook is.

8. Where Is My Mind?

Oh - stop

With your feet on the air and your head on the ground
Try this trick and spin it, yeah
Your head will collapse
But there's nothing in it
And you'll ask yourself

En laat ik Surfer Rosa maar weer eens aan bod komen. Een nummer dat ook op andere vlakken is gebruikt: commercials, videogames en films waaronder Fight Club. Blijkbaar is dit het nummer dat het meest is opgepikt her en der. Geweldig nummer ook.

07. Wave of Mutilation

cease to resist, giving my goodbye
drive my car into the ocean
you'll think i'm dead, but i sail away
on a wave of mutilation
a wave
wave

Doolittle, uiteraard. In de langzame slow surf versie ook leuk trouwens.

Ja, gewoon een heerlijk nummer. Wat moet je daar nou verder nog meer over zeggen?!

6. Here Comes Your Man

Outside there's a box car waiting
Outside the family stew
Out by the fire breathing
Outside we wait 'til face turns blue

Dit nummer doet me altijd aan R.E.M. denken. Het was de tweede single van Doolittle en behoort tot mijn grote favorieten van deze band. Waarschijnlijk een nummer waar verstokte Pixies haters nog wel wat mee kunnen. Geen gekrijs, geen gitaar uitspattingen. Gewoon een zeer catchy nummer.

5. Alec Eiffel

Pioneer of aerodynamics
(little eiffel, little eiffel)
they thought he was real smart alec
he thought big they called it a phallic

Zou het dan toch het noemen van mijn nickname zijn?! Ook dit nummer hoort bij de catchy nummers van de band, maar heeft weer een wat scherper randje. Vooral dat einde is fantastisch om uit volle borst mee te zingen (Oh alexander i see you beneath
the archway of aerodynamics
). Trompe le Monde minder? Ik vind van niet!

4. Gigantic

And this I know
His teeth as white as snow
What a gas it was to see him
Walk her every day
Into a shady place
With her lips she said
She said

Kim Deal krijgt de hoofdrol in deze classic van Pixies. Te vinden op Surfer Rosa en één van de langere nummers daarvan. Onder fans nog steeds erg populair en het publiek ging tijdens de Doolittle 20th Anniversary tour in Amsterdam dan ook behoorlijk uit z'n dak toen dit bij de toegiften als allerlaatste nummer werd gespeeld (na de Doolittle nummers kregen we nog 2 encores met extra tracks).

Blijft er nog een top 3 over en die volgt morgen. Het zal geen grote verrassingen kennen (op eentje na wellicht), nu de volgorde nog....... u mag voorspellen.

1. Monkey
2. Debaser
3. I Bleed (hoop ik dan)

Tot die tijd: er komt eind september een nieuw album, Head Carrier genaamd, uit.

Um Chagga Lagga by PIXIES | Free Listening on SoundCloud

3. Allison

from distant star
to this here bar
the me, the you
where are we now?
horray the blues
of everyone
allison

Bij het album zelf schreef ik: 'Wel eens geprobeerd om op Allison stil te blijven zitten? Mij is het nog nooit gelukt. Als ik dit nummer hoor komt het ADHD gehalte in mij naar boven. Een dikke minuut lang en daarmee misschien wel de beste korte popsong ooit'.
En daar sta ik nog steeds achter. Want ook dat zijn Pixies voor mij: korte, catchy popnummers met een pittig randje. Niks meer of minder.

2. Monkey Gone to Heaven

there was a guy
an under water guy who controlled the sea
got killed by ten million pounds of sludge
from new york and new jersey
this monkey's gone to heaven

Niks mooier dan heel hard 'if man is 5, then the devil is 6, then god is 7' mee te zingen. Er zit een hoop moois in dit nummer: de bas, de snerpende gitaar, de oerkreten van Frank Black (Black Francis), het koortje met Kim Deal, maar bovenal de twee cellisten en violisten, iets wat niet veel voorkomt bij deze band.

1. Debaser

got me a movie
i want you to know
slicing up eyeballs
i want you to know

Voor mij het ultieme Pixies nummer! Het intro op de bas, de agressieve zang van Frank en de lieve aanvulling van Kim. Ik leerde het nummer kennen als openingstune van een VPRO programma en het was tevens mijn kennismaking met Pixies en misschien nog wel meer: de fascinatie voor dit nummer was zo groot dat ik meer en meer ging luisteren naar alternatieve muziek.
Een leuk Wiki-weetje: de tekstregel 'Un Chien Andalusia' was oorspronkelijk 'Shed, Apollonia!' verwijzend naar een scene in de Prince-film Purple Rain.

Geen grote verrassing wellicht dat dit nummer de eerste plek heeft behaald. Hopelijk hebben een paar mensen hier nog een leuke herinneringstrip aan gehad of heeft het de belangstelling voor dit gezelschap op weten te voeren.
Dit najaar volgt een nieuw album: Pixies - Head Carrier (2016)

Op naar een volgende top 40, maar die zal even op zich moeten laten wachten, en wie of wat hou ik nog even voor mezelf

Ah, hier hebben we wél dezelfde nummer 1 Geniaal nummer van een geniale band, maar de hele top 10 was super!

Jammer wel van dat nieuwe album. Tegen Indie Cindy heb ik niet echt iets zonder dat ik het geweldig vind (ik besef nu dat dat waarschijnlijk komt omdat ik het zag als een one-off), maar nog meer Pixies-platen hoeven echt niet meer van mij.

Ik herinner mij nog de eerste keer dat ik Debaser hoorde, wat een mokerslag was dat. Mooie top 40, aERo, was leuk om te lezen!

Altijd weer aardig om te volgen.

Ik gooi er mijn top 10 tegenaan (voor het gemak alfabetisch).

All over the World
Allison
Bone Machine
Debaser
Gigantic
I Bleed
Monkey Gone to Heaven
Motorway to Roswell
Velouria
Where is My Mind

Here Comes Your Man valt er bij mij net buiten, iets te veel naar REM gekeken.
Bossanova vind ik een onderschat album... een prima luistertrip, moet je integraal draaien.
Hun vierde langspeler zegt me duidelijk het minst.

De nummers 1,2,3 en 5 vind ik ook goed.
Nummer 4 Gigantic daar heb ik weinig mee.
Dank je Eric.

zaaf
Kom ik als mosterd na de maaltijd.... aERodynamIC, wat een goede en verzorgde lijst heb je ervan gemaakt. Ik vermaakte me vanavond (o.a.) door diverse filmpjes te draaien (en soms luid mee te schallen) uit dit topic.
Mijn complimenten en ik schakel nu snel over naar je Prince top 200!

Volgens mij door iedereen over het hoofd gezien of Pixies zijn gewoon niet populair meer

Gast
geplaatst: vandaag om 18:32 uur

geplaatst: vandaag om 18:32 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.