MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Alternatieve Top 152

zoeken in:
DjFrankie (moderator)
Morgen om 18.00 de aftrap, ik heb er zin in.

DjFrankie schreef:
en 15 nummers spelen de finale.
Prima! 15 is meer dan genoeg. Die 23 van de vorige keer vond ik eigenlijk wel een beetje te veel van het goede.

2MY
Ik dacht, laat ik die eerste battle alvast effe voorbeluisteren, maar bij de eerste link loopt het al mis...

Is er een andere - werkende - video of iets dergelijks voor dit nummer? Het enige dat ik kan vinden is een live opname in een rommelig (klinkend) café...

De link werkt wel als je die eerst "repareert" ... dit is de juiste link :

When Mary - Everlasting Colours

2MY DjFrankie

2MY
Ah, die werkt! Merci Salvadore!

DjFrankie (moderator)
Salvadore schreef:
De link werkt wel als je die eerst "repareert" ... dit is de juiste link :

2MY DjFrankie

Fixed

DjFrankie (moderator)
Geef de 2 beste nummers 1 punt en beoordeel ieder nummer met een cijfer.
Dit cijfer is belangrijk voor het gemiddelde en voor een eventuele ex-aqueo in een volgende ronde.

1. When Mary - Everlasting Colours
Colourmusic - Tog
Lacrimosa - Der Letzte Hilfeschrei
Motherhead Bug - Zambodia

0-0-0-0

Deadline: 13-3 18.00 uur

2MY
We zijn begonnen!

Dit cijfer is belangrijk voor het gemiddelde en voor een eventuele ex-aqueo in een volgende ronde.

1.

1. When Mary - Everlasting Colours 7,5
2. Colourmusic - Tog 7,5
3. Lacrimosa - Der Letzte Hilfeschrei 6
4. Motherhead Bug - Zambodia 7

1. When Mary - Everlasting Colours // Een vrouwenstemharmonie die me doet denken aan de zusjes van Shakespeare, begeleid door een propvolle geluidsmuur waar geen millimeter plek meer is voor enig rustpunt, zelfs niet tijdens het uitbollende einde. Op papier zou ik verwachten hier horendol van te worden, maar onder de koptelefoon werkt het verrassend genoeg wel. De verschillende geluidjes lijken doordacht geplaatst te zijn, en zorgen ervoor dat de 5 minuten boeiend blijven. Goeie opener van deze nieuwe editie!
2. Colourmusic - Tog // Ogenschijnlijk lieflijk gezang op een dreigende achtergrond. En eenvoudige maar zeer intrigerende clip...
3. Lacrimosa - Der Letzte Hilfeschrei // Dit klinkt al even onheilspellend, maar vind ik veel onaangenamer om naar te luisteren. 'Onrust' en 'stress' zijn twee gemoedstoestanden die ik niet graag onderga bij het beluisteren van een streepje muziek...
4. Motherhead Bug - Zambodia // Even lijkt dit de lichtvoetigere afsluiter van het quartet te worden, maar ook hier dreigt een allesverwoestende storm. In tegenstelling tot het vorige nummer overheerst hier wel een zeker 'hoopvol' gevoel. Minder stress, dus meer punten.

1-1-0-0

1.When Mary -Everlasting Colours: 7,5
Je verwacht na het begin iets elektronisch richting Depeche Mode. Ik hoor daar Everything Counts doorheen, vervolgens samenzang waarbij ik aan Krezip moet denken. En die vind ik toevallig wel om aan te horen. Toevallig wel, ja! Die exploderende gitaren voegen wat toe aan het geheel, maar ondanks die klinkt het net te braaf. Ambeon (project van Ayreon) heeft ook soortgelijke zang, maar dat is meer gothic.

Colourmusic – Tog: 7,7
Stom vervelend kijkend publiek in de clip, blijf dan thuis. Knallende tribal drums en verdrinkende zanglijnen in de lijn van Siouxsie; alleen van dat Hey tussendoor krijg ik jeukuitslag. Sinds Ho Hey ( waardeloos Lumineers nummer) is elke Hey er een teveel. Jammer, want toch klinkt dit geheel zeker niet verkeerd. Natuurlijk zijn er uitzonderingen, Hey van Pixies blijft geniaal.

Lacrimosa - Der Letzte Hilfeschrei: 7
Ik heb een periode gehad dat ik vrij veel gothic kocht, in Duitsland erg populair, en met een Saturn in Kleve kwam ik al snel thuis met werk van Deine Lakaien, L'âme Immortelle, Pink Turns Blue, Escape With Romeo, en Lacrimosa. Lacrimosa heeft ook wel raakvlakken met een band als Sex Gang Children. Eigenlijk net teveel op het randje, waardoor ik een beeld voor me krijg van een verkouden dwerg met een loopneus. Wel leuk om weer eens te horen.

Motherhead Bug – Zambodia: 9
Veel geluiden op de achtergrond, maar het stoort niet. Steeds dieper trekken we de regenwouden in, achtervolgt door malaria veroorzakende muggen. Jan Klaassen de trompetter kijkt verdwaald om zich heen; dit is geen Den Helder of Den Briel. Dreigende zang, die hier wel effectief als wapen wordt ingezet, zonder lachwekkend te worden. De Kift op excursie in Zambodia? Aangenaam.

1-2-0-1

DjFrankie (moderator)

1.
When Mary - Everlasting Colours 7,5 Zeker geen slecht nummer, klinkt hip van deze tijd en de stem is niet verkeerd. Leuk begin van deze editie.
Colourmusic - Tog 7,4 Ook geen verkeerd nummer, dreunt lekker weg in de electronica, vind deze iets minder dan de voorganger vanwege de zang
Lacrimosa - Der Letzte Hilfeschrei 7,7 De wekker gaat, Das Ich / Deine Lakeien is mijn eerste gedachte, heerlijk sfeervol, al had de wekker wel uitgemogen. Ik blijf een zwak houden voor deze stijl, of het veel kans maakt? Daar ben ik wel benieuwd naar
Motherhead Bug - Zambodia 7 Ook niet slecht maar geen nummer dat me bij zal blijven, zat ook telkens met Cambodia van onze Kim in mijn hoofd maar dat is een totaal ander nummer. Toch bleef dit in mijn hoofd spoken

2-2-1-1

1.

1. When Mary - Everlasting Colours 5,5
2. Colourmusic - Tog 5,6
3. Lacrimosa - Der Letzte Hilfeschrei 5,0
4. Motherhead Bug - Zambodia 4,1

4x matig, heb er verder niet veel over te zeggen

3-3-1-1

1.

1. When Mary - Everlasting Colours 8,0
Zangeres bevalt me alvast, beetje Tracey Thornish. Inderdaad nogal dichtgesmeerd, doch boeiend nummer.

2. Colourmusic - Tog 8,2
Vet fabriekshalgeluid, erg sterk ook die 'gedimde' vocalen.

3. Lacrimosa - Der Letzte Hilfeschrei 7,0
Dit soort muziek heb ik vaak gehoord, al werd het meestal door anderen opgezet. Heeft wel wat, had naar het einde toe iets minder aanstellerig gemogen.

4. Motherhead Bug - Zambodia 8,3
Weer een fijn door drums opgestuwd nummer, nu met een wat meer tribal vibe. Wat mij betreft dus juist een sterke start van deze editie.

3-4-1-2

1.

Aardig nummer. Mist toch iets wat het speciaal maakt 7,0
Colourmusic - Tog
Lekker opzwepend muziekje. Een flinke Wall of Sound en een rare videoclip. 7,5
Lacrimosa - Der Letzte Hilfeschrei
Duits is niet echt mijn favoriete taal in muziek. Soms wordt dit gecompenseerd door de muziek, dat is nu echter juist niet het geval 6,0
Motherhead Bug - Zambodia
Prachtig, het zou filmmuziek kunnen zijn bij een battle ergens in Latijns Amerika, gevarieerd met spanning 8,0

3-5-1-3

1.
When Mary - Everlasting Colours 7,8
Colourmusic - Tog 7,8
Lacrimosa - Der Letzte Hilfeschrei 8
Motherhead Bug - Zambodia 8,3

3-5-2-4

1.

When Mary - Everlasting Colours 6
Colourmusic - Tog 7
Lacrimosa - Der Letzte Hilfeschrei 6,5
Motherhead Bug - Zambodia 7

- When Mary - Everlasting Colours
Een nummer vol tegengestelden: de zware gitaren onder dat feeëngetinkel, de brave zangeres met de donkere ondertoon. Eigenlijk te veel om gezond te blijven. Toch voelt het niet als een willekeurige hutsepot. Niet per se met lange tanden dus, maar ook niet met veel smaak.
- Colourmusic - Tog
Lekker vuil geluid, dat vooral met de vrouwelijke stem eigen geluid krijgt. Een beetje no-nonsense, maar toch voldoende doordacht. Niet opzienbarend, wel voldoende.
- Lacrimosa - Der Letzte Hilfeschrei
Iemand die het Duits kent voor Snooze-knop? Zij duidelijk ook niet... Op dit comateuze tempo is het ook moeilijk te ontwaken uit de nachtmerrie. Ach, lekker alternatief en best een fijne sfeerschepping, die er gezien de elementen nog behoorlijk zen ingaat.
- Motherhead Bug - Zambodia
Er vliegen heel wat beestjes in het rond, maar eens alles in dezelfde richting begint te vliegen, onstaat er een gezellige groove. Als de zanger nu nog gezwegen had... Niet opzienbarend, wel voldoende.

3-6-2-5

1.

When Mary - Everlasting Colours (8,5)
Spannend, rijk geproduceerd en een dijk van een zangeres.

Colourmusic - Tog (6,5)
Niet interessant genoeg om 4 minuten te boeien. Naar clipjes kijk ik niet.

Lacrimosa - Der Letzte Hilfeschrei (7,0)
Niet bepaald mijn muziek, maar onderhoudend is het wel.

Motherhead Bug - Zambodia (4,5)
Zowel zang als productie zijn zwaar over de top.

4-6-3-5

1.

When Mary - Everlasting Colours (7,9)
Hoewel ik maar zelden naar rockzangeressen luister bevalt dit me heel goed. Het klinkt stoer en rauw, maar de zangeres lijkt nergens te hoeven acteren. Dat ongepolijste in haar stem heeft ze van nature.
Colourmusic - Tog (7,1)
Deze muziek heeft iets groots een meeslepends. De donkere ondertoon en de dansbaarheid maken van dit nummer iets bijzonders. Moeilijk in een hokje te plaatsen, dat ook.
Lacrimosa - Der Letzte Hilfeschrei (6,6)
Zo, dit klinkt mysterieus! Dit nummer heeft het in zich om luisteraars in trance te brengen. Het komt helaas wel erg traag (of eigenlijk helemaal niet) op gang en de climax blijft helaas uit.
Motherhead Bug - Zambodia (7,4)
Alweer zo'n spannend nummer! De donkere slaat langzaam om in bombast, om later weer een beetje weg te ebben en weer terug te komen. De zang vind ik maar zozo, muzikaal is dit nummer erg boeiend.

5-6-3-6

Tof topic, dank DJFrankie voor het bumpje bij de Vraag van de Dag.

1.

When Mary - Everlasting Colours (7,0)
Leuk nummer, wel een beetje doorsnee.

Colourmusic - Tog (7,3)
Pakje beter, maar niet heel veel. De ingehouden zang maakt het spannend genoeg.

Lacrimosa - Der Letzte Hilfeschrei (6,0)
Tja, dit is totaal niet mijn niche; het is me te gekunsteld. Dat het Duits is vind ik dan wel weer leuk.

Motherhead Bug - Zambodia (8,0)
Ik hou wel van een beetje blazerbombast, helaas had het nummer wel wat langer mogen duren. Duidelijke winnaar van dit boeketje...

5-7-3-7

11iS
1. When Mary - Everlasting Colours 5,5
Intro is veelbelovend maar vervalt snel in een soort van slechte soundtrack die goed zou passen bij een slechte Nederlandstalige film of serie met bijvoorbeeld Wendy van Dijk in de hoofdrol.

2. Colourmusic - Tog – 7,2
Mooie clip (voor zover dat er toe doet), mooie muzikale opbouw. Muziek en zang gaan hier wel prima samen, waar het bij 1 en 4 naar mijn smaak een beetje aan ontbreekt.

3. Lacrimosa - Der Letzte Hilfeschrei 7,8
Ondanks een voorspelbare afloop toch spannend tot het eind.

4. Motherhead Bug – Zambodia 5,6
Te veel uiteenlopende ingrediënten vormen samen te moeilijk een geheel.

5-8-4-7

1. When Mary - Everlasting Colours 7,1
Wel een lekker nummer, goede zangers maar iets te weinig spanning.

2. Colourmusic - Tog – 7,0
Hypnotiserend.

3. Lacrimosa - Der Letzte Hilfeschrei 6,0
Er zijn beter nummers dan deze van Lacrimosa.

4. Motherhead Bug – Zambodia 6,5
Wel leuk, niet bijzonder.

6-9-4-7

Fraaie ronde meteen zeg!

1. When Mary - Everlasting Colours. Degelijk nummer,prima zangeres ook.(7,2)

2. Colourmusic - Tog – Hypnotisch aandoend nummer..Bedenk er vervolgens een reggae sound bij en het krijgt raakvlakken met What Fun's The Right Side Won.(7,3)

Lacrimosa - Der Letzte Hilfeschrei. Deze band is mij bekend. Intro doet mij steeds denken aan de soundtrack van Das Boot.Het vervolg is melodieus,krachtig.Fijn nummer!(8)

4. Motherhead Bug – Zambodia.Spannend intro,fraaie blazers.Alom genieten.(8)

6-9-5-8

Leuke stem, maar het is vooral de productie die het interessant maakt. Een archive-achtige mix van gitaar en elektronica kan er bij mij altijd in. Net niet spannend genoeg om me helemaal over de streep te trekken.

2. Colourmusic - Tog 6
Heeft dezelfde veelbelovende elementen als Animal Collective, maar overtuigd evenweing. Meer dan beluisterbaar vind ik deze niet.

3. Lacrimosa - Der Letzte Hilfeschrei 4
Begint veelbelovend, maar diezelfde toonhoogte wordt te lang aangehouden zodat het redelijk saai wordt. Richting een 5 dus, tot rond minuut vier dat vreselijk gekrijs begint (en ik kan over het algemeen wel nogal wat hebben op vlak van gekrijs).

4. Motherhead Bug – Zambodia 5
Er zitten veel elementen in deze song, maar weinig die er iets interessants aan geven. Beluisterbaar, maar echt niets meer dan dat.

7-10-5-8

Doet me enigszins aan de soloprojecten van Roisin Murphy denken, maar dan minder Jazzy. De combinatie van de lieflijke percussie en de electronica werken erg goed in dit nummer.

2. Colourmusic - Tog 7.0
Lekkere beat. Ook de verwerking van de zang past perfect in het geheel. Het nummer had wel wat meer 'ademruimte' mogen hebben.

3. Lacrimosa - Der Letzte Hilfeschrei 6.0
Behalve bij Rammstein, ben ik persoonlijk niet zo van de Duitse taal in muziek. Maar los daarvan kan ik de donkere ondertoon in dit nummer wel waarderen. De hartmeter geeft een extra dimensie waardoor het de suggestie geeft van de balans tussen leven en dood.

4. Motherhead Bug – Zambodia 7.8
Heel lekker nummer, de opbouw de overgangen en de blazers werken erg aanstekelijk. Dit album smaakt naar meer denk ik.

8-10-5-9

1.
When Mary - Everlasting Colours 6,5
Prima nummer, mooie stem. Verder niet heel bijzonder.

Colourmusic - Tog 7,0
Pas in de herbeluistering viel het kwartje. De eerste keer luisterde ik niet bewust en ging het nummer behoorlijk langs me heen. Spannend en opzwepend.

Lacrimosa - Der Letzte Hilfeschrei 5,5
Het begint aardig maar daarna wordt het al snel theatraal.

Motherhead Bug - Zambodia 6,0
Tot halverweg beloofde het veel, muzikaal gezien, leuke mariachi-sound. Maar daarna wordt de zang ingezet....

9-11-5-9

1.
When Mary - Everlasting Colours 6,5
Colourmusic - Tog 6,5
Lacrimosa - Der Letzte Hilfeschrei 6,5
Motherhead Bug - Zambodia 6,5

Tja, wat moet ik hier nou weer mee. De punten gaan naar Lacrimosa en Colourmusic.

9-12-6-9

When Mary - Everlasting Colours - 5,0
Colourmusic - Tog - 7,0
Lacrimosa - Der Letzte Hilfeschrei - 7,0
Motherhead Bug - Zambodia - 5,0

9-13-7-9

When Mary - Everlasting Colours 7
Colourmusic - Tog 6.5
Lacrimosa - Der Letzte Hilfeschrei 5
Motherhead Bug - Zambodia 6

10-14-7-9

When Mary - Everlasting Colours 6

Het raakt niet echt een snaar maar levert ook geen irritatie op.

Colourmusic - Tog 7.8

Fraai nummer, de drums en geluiden die samenvloeien als een muurtje plus prettige stemmen. Het levert ze alleen net geen punt op.

Lacrimosa - Der Letzte Hilfeschrei 8

Sentimentje van me deze Letzte Hilfeschrei. Hij doet het hier vooralsnog beter dan ik me had kunnen voorstellen. Er was een tijd dat ik me hele dagen in deze muziek hulde met zwarte kaarsen en idem oogpotlood. Nu ik het terug hoor raakt het me nog altijd rechtstreeks in mijn hart het is deel van mij geworden en dus krijgt dit nummer naast een dikke voldoende ook een puntje erbij.

Geweldig

Motherhead Bug - Zambodia 8,5

Yes fijne chaos. Ik hou hier heel erg van. Ik ga hier op zeker meer van luisteren. De winnaar voor mij in dit kwartet.

10-14-8-10

Deadline: 13-3 18.00 uurbezig

1.

When Mary - Everlasting Colours 5.8
Colourmusic - Tog 7.2
Lacrimosa - Der Letzte Hilfeschrei 7.4
Motherhead Bug - Zambodia 8.5

10-14-9-11

Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.

Gast
geplaatst: vandaag om 15:32 uur

geplaatst: vandaag om 15:32 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.