MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / '80s Metal vs '90s Grunge

zoeken in:
Guardian of Isis
Kasperbert schreef:
Desondanks dat zit de rest van de metaldelegatie zowel technisch als mooi gezien een stuk beter in elkaar dan de grungedelegatie, met als extreemste verschil James Hetfield en Kurt Cobain.
Ik moest de Nirvana-fans toch iets geven? Willen of niet, je kunt geen grunge zeggen zonder daarbij aan Nirvana te denken. Hoe kan ik de line-up verbeteren? Cantrell, Ament en Vedder zou ik in ieder geval toch willen houden.

orbit schreef:
We gaan toch niet voor die modehype van mutsen en houthakkershemden?

Waarom geen Mark Lanegan als zanger bij Grunge?

stuart
Metal: 13
Grunge: 12

Hoewel ik zelf ook een handvol Grunge-albums heb, speel ik ze zelden meer af en vind ik het "tijdgevoelig"; het leek idd. wel wat op een hype (mischien was het ook wel zo) en Metal heeft eigenlijk nooit stilgestaan (ontwikkeling) en leeft nog steeds.....

Metal: 13
Grunge: 13

Metal: 14
Grunge: 13

Metal: 14
Grunge: 14

odi
Metal: 15

The Oath
Metal: 16

Grunge is ongeinspireerd raggen in mijn ogen en heb het nooit iets gevonden.

The Oath
Guardian of Isis schreef:

=METAL=
Vocals - Bruce Dickinson
Rhythm Guitar - James Hetfield
Lead Guitar - Eddie Van Halen
Bass - Steve Harris
Drums - Dave Lombardo

Wat een belachelijke line-up.

Deze is veel beter:

Vocals - Rob Halford
Lead 1 - Tony Iommi
(Lead 2 - Kerry King, al past die niet bij Tony Iommi)
Bass: Cliff Burton
Drums: Dave Lombardo

stuart
@The Oath: de line up is meer een 'voorbeeld' denk ik ; het is niet jouw favoriete line -up, maar het gaat meer om of je voor de 80's Mmetal gaat of 90 's Grunge en daarin heb je wél een goede keus in gemaakt....

Bij Alice in Chains - Dirt (1992):

Ik vind dit eigenlijk verre van mainstream.

Nou moet wel gezegd dat de term 'mainstream' in de jaren '90 nog érgens voor stond...

Het is wel een stuk meer mainstream dan bijv. thrashmetal eind jaren '80, wat toch een beetje verdrongen is door de grunge.

Hmm, eigenaardig. Ik had altijd het idee dat poedelmetal een doodsklap heeft gekregen en dat (thrash-)metal juist meer opgepikt werd in de slipstream van het alto-succes. De ontvangst van ene Pantera, Sepultura en Machine Head spreken wat dat betreft boekdelen. Ook waren er nog veel meer metalbands die juist toen vele successen boekten.

En ik dacht juist dat bands als Metallica mainstream gingen, ondermeer om mee te liften op het succes van alle grunge-bandjes... Eeuwig zonde

The Oath schreef:
Metal: 16

Grunge is ongeinspireerd raggen in mijn ogen en heb het nooit iets gevonden.

De composities van Kurt Cobain liegen er anders niet om.
@ Guardian of Isis: Mag Kurt de liedjes schrijven?

Vind beide genres op wat uitzonderingen na eigenlijk geen bal aan. Nooit echt grensverleggend naar mijn idee, metal evolueerde in jaren negentig en vooral later interessant door, grunge liep een beetje dood en wat is er nu van over? Bandjes als Theory of a Deadman en Nickelback die claimen 'post-grunge' te maken?

En bijdragen aan de score doe ik misschien nog als er wat Slayer- of Exodusleden tussen zitten die Judas Priest- en Iron Maidenpraktijken zijn aan mij niet besteed.

Metal: 17

Metal: 17
Grunge: 15

Metal: 18
Grunge: 15

Harco
Grunge: 16

Alleen al Bruce Dickinson op vocals. Bah.

Yann Samsa
Metal: 19

Waar veel Grunge bands ongeïnspireerde, minder uitgewerkte songs bracht waren er toch meerdere Metal bands (maar idd lang niet allemaal, eerlijk is eerlijk) die vakmanschap met emotie gemengde songs brachten

Guardian of Isis
Kill_illuminati schreef:
(quote)

De composities van Kurt Cobain liegen er anders niet om.
@ Guardian of Isis: Mag Kurt de liedjes schrijven?
Ze mogen alles uit de kast halen, en als dat voor jou betekent dat Kurt de nummers schrijft, ja.

Was dit topic eigenlijk helemaal vergeten; nu zou ik waarschijnlijk zeggen dat ze niet te vergelijken zijn moest iemand anders dit gepost hebben.

Maar toch: '80s metal FTW!

Metal 19
Grunge 17

Yann Samsa
Ferre Clabau schreef:

Waar veel Grunge bands ongeïnspireerde, minder uitgewerkte songs bracht waren er toch meerdere Metal bands (maar idd lang niet allemaal, eerlijk is eerlijk) die vakmanschap met emotie gemengde songs brachten

Hoe een mens veranderen kan

Grunge: 18

Het is net de grunge die veel eerlijker en emotioneler is dan het artificieel gedoe van die opvallers Heavy Metal. Nu ja, 80's Heavy Metal is één van m'n minst favoriete aftakkingen geworden...

Metal: 20

Improvision schreef:
De jaren '80 waren de Middeleeuwen van de muziek.

Mooie tijd die Middeleeuwen

Metal: 20
Grunge: 19

80's Metal: 21
Grunge: 19

Bij deze 2 "bands" onthou ik me maar van stemming.....

Metal jaren '80 vocal zou in ieder geval al Geoff Tate moeten zijn en eigenlijk ook gewoon Michael Wilton en Chris Degarmo op gitaren. Dan heeft geen enkele grungeband meer wat in te brengen......

Yann Samsa
Terwijl net die Geoff en Chris later overschakelden naar een grunge geluid...

Ferre Clabau schreef:
Terwijl net die Geoff en Chris later overschakelden naar een grunge geluid...

En dat is dan ook weer precies de reden dat Hear In The Now Frontier verreweg het slechtse album van Queensryche is ( oorspronkelijke bezetting dan met Degarmo ). Maar dat was dan ook laat in de jaren 90. Hadden ze zoiets tussen Empire en Promised Land ingemaakt ( maar dan wel graag wat beter; vooral wat beteft de zang ) als een felle reactie op het vaak te commercieel gevonden Empire dan was het wellicht beter ontvangen.

Gast
geplaatst: vandaag om 00:49 uur

geplaatst: vandaag om 00:49 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.