MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Greatest Hits of 1961 !

zoeken in:

Deze 10 stuur ik naar huis (sommigen nog eens beluisterd):

1. Freddy Quinn - La Paloma
In zijn genre beslist één van de grootsten maar niet aan mij besteed, vrees ik ...

2. Johnny Hoes - Och Was Ik Maar
Iedereen zal dit nummer wel eens gezongen hebben maar voor mij hoeft het nu niet (wel als ik in een zatte bui ben).

3. Shirley Bassey - Reach for the Stars
Neen, dit is mij te saai en slaapverwekkend.

4. Danny Williams - Moon River
Hoeveel verschillende versies bestaan er niet van dit nummer? Ook goed voor als ik de slaap niet kan vatten.

5. Eden Kane - Well I Ask You
Die zang ligt mij gewoon niet ...

6. Temperance Seven - You're Driving Me Crazy
Een nummer dat ik eerder in de jaren '40 zou situeren dan in 1961 (was dit een re-release?). Niet onaardig maar ook niet echt mijn genre.

7. Gary US Bonds - Quarter to Three
Wel geschikt als partynummer maar veel heeft dit toch niet om het lijf.

8. Frankie Vaughan - Tower of Strength
Die uithalen gaan mij te ver.

9. Highwaymen - Michael
Voor mij wat te braaf gezongen.

10. Chubby Checker - Pony Time
Zeker niet slecht maar ik doe toch liever de twist.

De nummers van Eddie Hodges, Lawrence Welk en String-a-Longs zijn guilty pleasures voor mij, Bert Kaempfert en Ferrante & Teicher vind ik tenslotte wel mooi. De rest is OK wat mij betreft.

Na 1962 dacht ik al dat ik al dat dit spel niets meer voor mij is, maar nu weet ik het zeker. We zijn nu bij de jaren aangekomen waar mijn interesse gewoon nihil is.

In dit jaar zitten toch een paar heerlijke uitschieters (soms bij mij alleen bekend van een latere cover). Echte verschrikkingen zitten er niet tussen, mijn afvallers vind ik voornamelijk suf. Dit zijn de 10 die van mij meteen het veld mogen ruimen:

Allisons - Are You Sure
Danny Williams - Moon River
Frankie Vaughan - Tower of Strength
Freddy Quinn - La Paloma
Helen Shapiro - You Don't Know
Johnny Hoes - Och Was Ik Maar
Lawrence Welk - Calcutta
Paul Anka - Dance On Little Girl
Shirley Bassey - Reach for the Stars
Temperance Seven - You're Driving Me Crazy

De popmuziek is vervlakt in die beginjaren zestig.Zoete klanken en lieve liedjes domineren de hitparade. De rock and roll is ver te zoeken. Gelukkig bruist het van de muzikale opwinding in o.a. Londen en Liverpool. Underground , dat nog wel.
Toch zal het me niet licht afgaan om straks de 10 beste liedjes uit te kiezen.

1961 heeft ons wel wat klassiekers opgeleverd. Het grootste deel daarvan komen gelukkig in Dazzler's lijst voor.
De volgende staat er niet in en zou zeker bij mij een hoge top 10 notering halen :

YouTube - Ben E. King - Stand By Me

De 10 afvallertjes:

Cousins - Kili Watch
Ferrante & Teicher - Exodus
Freddy Quinn - La Paloma
Helen Shapiro - You Don't Know
Lawrence Welk - Calcutta
Petula Clark - Sailor

Soms is een cover leuker dan het origineel....

YouTube - huub stapel och waas ik maar

DjFrankie (moderator)
Cousins - Kili Watch
Ferrante & Teicher - Exodus
Freddy Quinn - La Paloma
Highwaymen - Michael
Lawrence Welk - Calcutta
Marcels - Blue Moon

Paula Dennis had een antwoord op Johnny hoes in 1962, met Ja was jij maar bij moeder thuis gebleven.

Humor in de popmuziek

Ik kan George wel begrijpen, popmuziek klonk dat jaar meestal onschuldig. 1961 vind ik het minste jaar van de 60's, al staan hier gelukkig nog meer dan genoeg leuke tot prima songs. Wel jammer dat hij (en DjFrankie) the Cousins eruit gooit, vind ik een heel leuk nummer in verzonnen taal, de eerste rock'n roll-hit overigens van Belgische makelij.

Wooden Heart heb ik toch maar laten staan evenals Baby Sittin' Boogie (tenslotte wel leuke songs).

Stand By Me van Ben E. King zou zelfs de eerste plaats bij mij hebben gehaald.
In de jaren '60-lijsten vind ik de meeste van mijn favoriete songs ook terug op enkele uitzonderingen na. Met het verstrijken van de jaren nadien is dat hoe langer hoe minder het geval.

Van die Belgische groep The Cousins had ik nog nooit gehoord.
De begeleiding in dat Kiliwatch is niet opzienbarend, maar wel uitstekend te noemen. Swingt lekker.
Dat Belgische kili kili kili kili kili watch werkt echter danig in op mijn Nederlandse zenuwen helaas , waarvoor mijn excuses , Luc.

The Cousins waren in Nederland toch bekend, dacht ik, Kili Watch is in ieder geval daar een grote hit geweest (en internationaal). Overigens is Kili Watch gebaseerd op een oud scoutsnummer.

Ik heb er nog nooit een Nederlander over gehoord. .
Nu ben ik nooit aan de padvinderij gegaan ,dus misschien is het dat. Ik ga eens wat opzoeken over die Belgen.

Wij hadden Peter Koelewijn met Kom van dat dak af. Maar eerder nog timmerden The Tielman Brothers al aan de Nederlandse weg met rock and roll.

Van Dazzler's lijst kende ik verder alleen Temperance Seven niet.

edit: Het Cousins nummer blijkt idd een top 10 hit in Nederland te zijn geweest.
Ik was toen net op vakantie.

Temperance Seven en Ferrante & Teicher waren de enige nummers in de lijst die ik niet kende, enkele had ik een tijd lang niet meer gehoord. Maar de meeste hieruit zijn (vaak gecoverde) evergreens.
Peter Koelewijn verwacht ik in de lijst van 1960.

Nou , nog eentje dan...is dat goed , Dazzler ?

Een klein vrouwtje verbaasde Nederland met haar grote stem en gevoel in 1981 tijdens de Platen 10-daagse. Zij zong haar evergreen en grootste hit uit 1961 :

YouTube - Timi Yuro - Hurt 1981 Platen 10 Daagse Ahoy

De originele versie:

YouTube - Timi Yuro - Hurt

Hurt van Timi Yuro leerde ik ook kennen in 1981 toen dat opnieuw werd uitgebracht en een hit werd, al vind ik de originele versie van 1961 nog mooier. Opmerkelijk dat vele oude hits toen weer in de belangstelling kwamen (daardoor leerde ik ze kennen).

Over een kleine vrouw met een grote stem en eveneens meestal in het zwart gekleed gesproken......ik ben blij dat Edith Piaf wel in Dazzler's lijst staat vermeld.

Ik mis ook Anneke Grönloh, die heeft met Brandend zand kennelijk de best verkochte single aller tijden in Nederland gescoord, maar toch niet genoeg voor deze lijsten?

@Ranboy , Brandend Zand stond in Dazzler's lijst 1962.

Oeps, dan had-ie toch niet zoveel indruk gemaakt

Elvis in zijn latere jaren ( maar nog in goede doen ! ) tijdens een studiosessie .
Little Sister wordt vermengd met een of ander onbekend nummer:

YouTube - Elvis Presley - Little Sister {1970 MGM Studios}

George schreef:
1961 heeft ons wel wat klassiekers opgeleverd. Het grootste deel daarvan komen gelukkig in Dazzler's lijst voor.
De volgende staat er niet in en zou zeker bij mij een hoge top 10 notering halen :

YouTube - Ben E. King - Stand By Me

Ik ben er bijna zeker van dat dit nummer meespeelde in Greatest Hits of 1987 !
omdat het in dat jaar in de UK een nummer 1 hit was nav een rerelease.

In 1961 was Stand by Me een matige top 10 hit.

Een goed voorbeeld van een nummer dat vooral
dankzij zijn rerelease de status van superhit kreeg.

Ander goed voorbeeld is Wonderful World van Sam Cooke
dat in 1960 zelfs de top 10 niet haalde, maar in 1986 op 1 stond.
Of Reet Petite van Jackie Wilson ... zelfs geen US top 20 waard in 1957.
Maar zoals jullie ongetwijfeld weten een nummer 1 hit in 1987.

Voor Hurt van Timi Yuro geldt hetzelfde, alleen
is dat nummer in de rerelease nooit een grotere hit geworden.

Ik zal zelf nog eens een klassieker noemen
die het op basis van de hitlijsten niet haalde in deze editie.
Het werkelijk heerlijke soft country liedje Crazy van Patsy Cline.

Daarom broed ik al maanden op een plan b van dit spelletjes.
Als alle jaren gespeeld zijn, kom ik daar ongetwijfeld nog op terug.

Ik wil wel vermelden dat dazzler de heropgenomen versie van Dance On Little Girl van Paul Anka heeft geplaatst.
Dit is de oorspronkelijke versie (die is stukken beter).
Paul Anka - Dance On Little Girl

Dankjewel, LucM.

Het moest snel gaan gisterenavond.
Jammer dat ik de startlijst niet meer kan editten.

Ik probeer het te onthouden voor ronde 2 ... als ie dan nog meedoet.

dazzler schreef:

In 1961 was Stand by Me een matige top 10 hit.
dankzij zijn rerelease de status van klassieker kreeg

Hier ben ik het even niet met jou eens , beste Dazzler.
Die status had het nummer echt al lang en breed verworven voor zijn re-release.
Zelfs al voordat Lennon er in de zeventiger jaren een hit mee scoorde.
Wat Sam Cooke en Jackie Wilson aangaat ga ik helemaal met je mee.
Ik meen dat vooral de reclame toen debet was aan de hernieuwde populariteit van hun liedjes.
Timi Yuro bewaar ik voor een volgende keer , denk ik.

dazzler schreef:
dankzij zijn rerelease de status van superhit kreeg.

Speciaal voor George, heb ik mijn vorige post geëdit.

Altijd maar die misverstanden tussen ons.

Mijn hartelijke dank , Dazzler !

Ik had dat 'vooral' wel van jou gelezen , maar in het geval van een toen al zo'n wereldberoemd nummer , werkt dat bij mij uiterst suggestief.
Maar ach , we zijn het er in elk geval over eens dat Stand By Me een klassieke popsong is geworden.

In The Unforgettable Fire van U2 refereert Bono naar Stand by Me.

And if the mountains should crumble and disappear into the sea ..

Stand by Me is tekstueel een schoolvoorbeeld van vroege soul.
De tekst kan je lezen als een psalm (gericht aan God), maar met
een paar accentverschuivingen wordt het een liefdesliedje.

Dat hadden die soulzangers (ooit gospelknapen) goed gezien.

musiq48
Live voegt U2 ook vaak snippets van Stand By Me toe. Geweldig nummer. Ook Bruce Springsteen speelt dit regelmatig live. En Bruce is ook weer geinspireerd door Gary US Bonds waar hij later ook nummers voor heeft geschreven.

musiq48
Bert Kaempfert - Wonderland by Night
Buzz Clifford - Baby Sittin' Boogie
Chubby Checker - Pony Time
Cousins - Kili Watch
Edith Piaf - Non Je Ne Regrette Rien
Freddy Quinn - La Paloma

Mooi dat musiq48 even de naam van de legendarische New Orleans R&B man Gary US Bonds noemt. Hij toerde onlangs nog met Bill Wyman.
Wie luistert naar het opwindende geluid van zo'n single als Quarter to three , naar de 'saxmuur' en in staat is de energie ervan te ervaren-ook al ben je een Belg- , weet , zelfs zonder musiq48 info , dat Springsteen in hem een groot voorbeeld zag.
Dat er een user is- nee , ik noem geen naam - die deze Gary US Bonds er al in de eerste ronde wil uitmeppen , is een voor mij verdrietige constatering.

Oei, ik ben nu ongeveer halverwege de lijst en Moon River vind ik het op 2 na beste nummer... Maar ik ben de enige geloof ik. Er zijn inderdaad een heleboel versies van, maar dit was wel de eerste hitversie geloof ik.

Ik heb dat nummer van Gary US Bonds (leerde ik kennen van This Little Girl is Mine) nog eens beluisterd en die saxofoon vind ik tenslotte wel prachtig (doet mij inderdaad denken aan E. Street Band). Ik ga hem erin laten en vervangen door Ferrante & Teicher.

Gast
geplaatst: vandaag om 00:40 uur

geplaatst: vandaag om 00:40 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.