MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Greatest Bits of ( )

zoeken in:
Wow, mogen allemaal wel mee.

Another Man's Woman (4)
Bloody Well Right (6)*
Don't Leave Me Now (3)
From Now On (4)*
Gone Hollywood (1)

Another Man's Woman (4)
Bloody Well Right (7)*
Don't Leave Me Now (4)*
From Now On (4)
Gone Hollywood (1)

tie-break voorronde

Welke 2 mogen nog mee naar de finale?

Another Man's Woman (4)
Bloody Well Right (7)
Don't Leave Me Now (5)*
From Now On (4)
Gone Hollywood (2)*

Deadline tie-break is vanavond om 23.00u.

tie-break voorronde

Welke 2 mogen nog mee naar de finale?

Another Man's Woman (5)*
Bloody Well Right (7)
Don't Leave Me Now (6)*
From Now On (4)
Gone Hollywood (2)

Deadline tie-break is vanavond om 23.00u.

Greatest Bits of Supertramp !

FINALE top 10 tijd

Hoe ziet je Supertramp top 10 er uit en vooral waarom?

A Soapbox Opera *
Ain't Nobody But Me
Asylum *
Bloody Well Right *
Breakfast in America
Cannonball *
Child of Vision *
Crime of the Century
Don't Leave Me Now *
Dreamer
Even in the Quietest Moment *
Fool's Overture
Give a Little Bit
Goodbye Stranger
Hide in Your Shell *
It's Raining Again
Rudy *
School
Take the Long Way Home *
The Logical Song

Deadline finale is donderdagavond om 20.00u.

Alle 20 zouden in de top 10 moeten komen. 20 steengoede nummers. Wat een geweldige band is het toch.

01. School
02. Fool's Overture
03. A Soapbox Opera
04. Crime of the Century
05. Rudy
06. Hide In Your Shell
Lord Is It Mine
From Now On

07. Bloody Well Right
08. Breakfast in America
09. The Logical Song
10. It's Raining Again

Top 10 :

01. Hide in Your Shell *
02. Fool's Overture
03. Even in the Quietest Moment *
04. Asylum *
05. School
06. Take the Long Way Home *
07. A Soapbox Opera *
08. Goodbye Stranger
09. The Logical Song
10. Ain't Nobody But Me

Tja, waarom deze top 10. Allereerst even mijn favoriete album aangeven. Dat is Even in the Quietest Moments. Het probleem is dat er maar drie nummers van bij deze 20 zitten en Give a Little Bit is altijd standaard de skipper. Mochten From Now On, Babaji en vooral Downstream erbij hebben gezeten dan zou deze top 10 er een stuk anders hebben uitgezien. Nu komt Breakfast in America er nog aardig vanaf, want zo'n bijzonder album vind ik het niet. Gone Hollywood vind ik het beste nummer van het album, maar deze overleefde het niet in de herkansing.

Crime of the Century heb ik een beetje gemengde gevoelens over. Het bevat natuurlijk Hide in Your Shell. (samen met Fool's Overture en Even in the Quietest Moments veruit de beste nummers van de band.) Asylum is ook een erg mooie plaat en School is natuurlijk een terechte klassieker. Er staan echter ook een aantal nummers op waar ik weinig mee heb.

Al met al is Supertramp niet echt een favoriete band met 1 album dat er bovenuit steekt en een aantal wereldsongs.

Ik moet eerlijk bekennen dat ik niet zo bekend was met het werk van Supertramp, behalve dan hun hits, daarom stap ik ook pas in deze finaleronde in.

01. School
Allereerst 2 mondharmonicanumers op 1 en 2 gevolgd door een saxnummer, mijn 2 meest favoriete muziekinstrumenten. Dit nummer is gewoon wereldklasse.

02. Take the Long Way Home *
Hier heb ik altijd een zwak voorgehad, zeker ook door het gebruik van de mondharmonica. Tevens heb ik altijd het idee dat Gilbert O'Sullivan op dit nummer meezingt

03. Don't Leave Me Now *
Don't Leave Me Now is voor mij een openbaring. Dat nummer kende ik tot vanavond niet, maar is van een dermate wonderschoon niveau dat ik hem meteen op 3 zet. Het is voor mij wat Fool's Overture vast voor de meesten onder jullie is.

04. Goodbye Stranger
Moet even op gang komen, maar is een geweldig gedreven track.

05. It's Raining Again
Tja...deze zal door velen niet in de top 10 worden gezet, maar dit was mijn eerste ontmoeting als 80's kid met de muziek van Supertramp, dus hij moest absoluut in de top 10

06. Cannonball *
Ook dit nummer kende ik niet en deed me meteen aan Simply Red's Picture Book (het album dan) denken, kwam ook in 1985 uit. Fijne flow.

Hierna nog wat bekender werk wat de bovenste 6 zeker niet kon overtreffen.

07. The Logical Song
08. Dreamer
09. Breakfast in America
10. Give a Little Bit

Child of Vision * en Asylum * vielen helaas net buiten de prijzen.

1 Fool's Overture
2 Hide in Your Shell
3 Crime of the Century
4 Asylum
5 Dreamer
6 Even in the Quietest Moment
7 Rudy
8 The Logical Song
9 Breakfast in America
10 School

Volgorde is vrij willekeurig. Bij de 20 nummers staat maar één echt beroerd nummer: Give a little bit. It's raining again vind ik wel een aardige single, maar ook niet meer dan dat. Canonnball vind ik ook wel een stuk minder dan de rest eigenlijk. Maar verder is het allemaal top en hangt het van mijn bui af wat bovenaan staat.
Crime of the Century is het beste album.
Even in the Quietest Moments is eigenlijk beter. Maar give a little bit verpest nogal veel.
Breakfast in America: Was veel kritiek op toen het uitkwam, maar is misschien het meest contstant
Crisis? What Crisis? Is het eerste volwaardige album van de band en heeft daardoor, naast een aantal fraaie liedjes, zijn charme.
En meer dan deze 4 albums heeft de band niet gemaakt wat mij betreft. Voor de rest her en der wat leuke nummertjes.
En natuurlijk jammer dat Slow Motion er niet bij zat. Had zeker ergens in mijn top 3 gekomen

1. Hide in Your Shell
Crime of the Century was het album dat uitgekomen was nog voordat ik mij echt voor muziek ging interesseren. Ik kende er dus alleen maar Dreamer van (nee, zelfs niet School). Totdat ik Paris kocht en bleek dat de nummers die ik echt het mooist vond toch uit '74 waren. In extremis gold en geldt dit voor deze nummer 1.

2. Rudy
3. Asylum
De twee andere toppers van Paris en CotC. Overigens prefereer ik nog steeds de live uitvoering van deze nummers. A propos Paris, het is toch veelzeggend voor de kwaliteit van Supertramp, dat een toch zeker mooi nummer als You Started Laughing zelfs niet één keer genomineerd is.

4. A Soapbox Opera
Crisis? What Crisis? was één van mijn allereerste CD's en aldus relatief veel gedraaid. In eerste instantie beoordeeld als een minder album is het uiteindelijk toch gaan groeien. Sister Moonshine en Just Another Day zijn toch prachtig, Two of Us haalde de laatste twintig helaas niet en Ain't Nobody But Me viel net buiten mijn top 10.

5. Even in the Quietest Moments
Mijn allereerste Supertramp-album en het titelnummer is toch mijn favoriet gebleven of eigenlijk weer geworden nadat de voorkeur een tijdlang naar Fool's Overture uitging. From Now On zou het derde prijsnummer zijn, maar wordt een beetje (voor mij althans) een beetje verpest door het einde. Toch zeker ook een sterk album.

6. Don't Leave Me Now
Famous Last Words heb ik altijd afgedaan als een niemendalletje en dus al tijden niet meer beluisterd. Aangezien meerdere mensen het nummer aanprezen toch maar weer eens naar dit nummer geluisterd en het heeft zich zowaar meteen in de top 10 genesteld. Sommige dingen hebben gewoon tijd nodig.

7. The Logical Song
Een tijd lang mijn nummer 1 geweest, maar inmiddels afgezakt. Misschien overplayed. Ik zie het echter niet snel uit de top 10 verdwijnen, want het blijft ijzersterk, zowel tekst als muziek. Breakfast in America als geheel vind ik uiteindelijk toch wel een stapje terug ten opzichte van de eerdere drie albums.

En met Logical Song zijn we dus aanbeland bij het kwartet overbekende klassiekers die nochtans niet in een Supertramp top 10 mogen ontbreken. De overige drie zijn natuurlijk:

8. School
9. Fool's Overture
10. Crime of the Century

10. Bloody Well Right *
9. It's Raining Again
8. Even in the Quietest Moment *
7. Cannonball *
6. Breakfast in America
5. Dreamer
4. The Logical Song
3. Fool's Overture
2. Give a Little Bit
1. School

Casartelli (moderator)
divart schreef:
Crisis? What Crisis? Is het eerste volwaardige album van de band

Huh?

Casartelli (moderator)
01 Fool's Overture
02 Hide in Your Shell *
03 Asylum *
04 School
05 Child of Vision *
06 Dreamer
07 Goodbye Stranger
08 Cannonball *
09 Even in the Quietest Moments *
10 A Soapbox Opera *

Laat ik beginnen met de positieve noten: de startlijst bevatte al een behoorlijke dwarsdoorsnede van Supertramps klassiekers en een getalsmatige meerderheid van mijn nominaties heeft de lijst ook gehaald (en dat is wel eens anders).

De nummer 1 is eigenlijk een no-brainer, evenals de Grote Drie van Crime of the Century die de plaatsen 2 t/m 4 bezetten. Zeker niet alle singles waren lelijke eendjes: Dreamer en Goodbye Stranger blijven voor mij hun kracht behouden. Child of Vision is op het verder nogal matige Breakfast in America-album eigenlijk het enige nummer dat echt recht doet aan aloude glorie.

Natuurlijk is er ook ruimte voor kritiek op het werk van de MuMe-democratie. Op de logische plaatsing van Fool's Overture na komt het Even in the Quietest Moments-album er wat bekaaid vanaf, waardoor ik bijvoorbeeld Lover Boy (bestaat er een nóg archetypischer Supertrampnummer?) niet in mijn eindlijst kan opnemen. Het titelnummer maakt het een beetje goed. Dat het legendarische Brother Where You Bound-album ook karig vertegenwoordigd zou zijn, verrast ook niet zo, gezien het aantal mensen dat alleen al in een stuip schiet als ze horen dat er zoiets als een Supertramp zonder Roger Hodgson bestaat. Het titelnummer hiervan had beslist mijn topdrie gehaald. De plaatsing van Cannonball op nummer 8 heeft misschien een element van compensatie in zich, al is het nummer beslist sterker dan het op het eerste gehoor lijkt.

De pre-Crime of the Century- en post-Brother Where You Bound-albums komen helemaal niet aan bod, maar daar heb ik zelf ook niks aan gedaan.

Verder viel het selecteren van tien nummers nogal mee. Kennelijke klassiekers als Ain't Nobody But Me, Crime of the Century, Rudy en Take the Long Way Home maken hier toch niet hetzelfde enthousiasme los als elders en Breakfast in America, Give a Little Bit, It's Raining Again en (vooral) The Logical Song zijn toch 'een beetje' doodgedraaid.

chevy93 schreef:
Alle 10 zouden in de top 10 moeten komen.

Ik snap je bedoeling maar deze zin ziet er toch wat vreemd uit

Casartelli schreef:
Dat het legendarische Brother Where You Bound-album ook karig vertegenwoordigd zou zijn, verrast ook niet zo, gezien het aantal mensen dat alleen al in een stuip schiet als ze horen dat er zoiets als een Supertramp zonder Roger Hodgson bestaat. .

En dazzler kan zich straks af gaan vragen wie de nummer 1 niet in zijn top 10 had staan. Of wordt het toch School?

vigil schreef:
Ik snap je bedoeling
Daar gaat het uiteindelijk allemaal om.

chevy93 schreef:
En dazzler kan zich straks af gaan vragen wie de nummer 1 niet in zijn top 10 had staan. Of wordt het toch School?

Als School het niet wordt, ben ik in ieder geval iemand die de nummer 1 niet in zijn top 10 had staan, gezien de nu ingediende lijstjes (en nee, ik heb niets nageteld)

Supertramp top 10

1. Fool's Overture
2. Hide in Your Shell
3. School
4. Take the Long Way Home
5. Asylum
6. Even in the Quietest Moment
7. Breakfast in America
8. Crime of the Century
9. A Soapbox Opera
10. Dreamer

Helaas heeft Roger solo niks opgeleverd. Had a Dream had in dit rijtje wel de 4 of 5de plaats behaald.

Top 10 Supertramp

01. Don't Leave Me Now*
02. Fool's Overture
03. Child of Vision*
04. The Logical Song
05. School
06. Cannonball*
07. A Soapbox Opera*
08. Crime of the Century
09. Breakfast in America
10. Dreamer

Ondanks dat ik de band van kindsaf aan gevolgd heb stamt mijn favoriet uit de "nadagen" van de band. Don't Leave Me Now kippenvel met dat ontroerende eindstuk en Roger Hodgson op z'n sterkst!

MindRuler
Ik moet mijn Top 10 nog maken, nog koffiedik kijken.
Ik weet slechts 2 dingen: Fool's Overture staat erin, It's Raining Again niet!

1. Fool's Overture
- Absolute nummer 1 voor mij! Geniaal nummer van Supertramp, met dat mooie piano-intro en dan die stuwende baslijn die erin komt, opbouwend naar de climax met daarna nog een kleine reprise. Het neigt ontzettend naar kitsch, maar is zo fenomenaal uitgevoerd dat je er wel van moet houden.

2. Crime of the Century
3. Rudy
4. School

Op 2 t/m 4 de drie klappers van het topalbum Crime of the Century: het melancholische en eveneens zwaar op de piano leunende titelnummer, het kwestbare Rudy en het grijsgedraaide, maar still going strong School. Net als Tribal Gathering betreur ik de afwezigheid van de topnummers van Even in the Quietest Moments (op Fool's Overture na). Nummers als Downstream en Babaji hadden de duidelijke hegemonie van Crime of the Century kunnen doorbreken.

5. Breakfast in America
- Eigenlijk de enige Supertramp-hit die ik kan waarderen. Meeste vind ik zwak en sommige zelfs zeer irritant en infantiel (It's Raining Again en Goodbye Stranger). Deze blijft overeind door het lome, haast reggae-achtige ritme. Het nummers is natuurlijk niet voor niets verneukt door dhr. McCoy...

6. Don't Leave Me Now
- In nummer uit de tijd dat de hoogtij-dagen al voorbij waren, desondanks een erg sterk nummer.

7. Cannonball
- Vrij a-typisch Supertramp, door het opzwepende ritme en de staccato zang. Daardoor wel af en toe een verfrissing tussen al het symfo-geweld...

8. Take the Long Way Home
- Nummer dat muzikaal gezien, voor Supertramp's doen, niet zo heel bijzonder is, maar waar wel de zang van Roger Hogdson goed op uitkomt en de cynische tekst is ook een plus.

9. Ain't Nobody But Me
- Doet me op een of andere reden aan Rudy Light. Desondanks wel een goed nummer.

10. Even in the Quietest Moment
- Verslaat net Asylum, om toch EitQM een beetje te eren...

Titmeister schreef:
...Eigenlijk de enige Supertramp-hit die ik kan waarderen. Meeste vind ik zwak en sommige zelfs zeer irritant en infantiel (It's Raining Again en Goodbye Stranger)

Zo dat is nog eens een uitspraak. Je weet wat infantiel betekent, neem ik aan?
Irritant kan ik me zeker voorstellen bij It's Raining Again...maar infantiel bij Goodbye Stranger?

Ja, ik weet wat infantiel is, overbodige post dus. Maar goed infantiel slaat meer op It's Raining Again (onvoorstelbaar dat dat van dezelfde band is als Fool's Overture), Goodbye Stranger is vooral irritant...

Daar kan ik dan wel mee leven m.b.t. It's Raining Again
Bij mij staat die uit sentiment in de top 10.

Poeha schreef:

Laat me raden, uit je kindertijd

Casartelli schreef:
(quote)

Huh?

Lol, het was al laat, sorry. Tweede

Poeha schreef:

Titmeister schreef:
Laat me raden, uit je kindertijd

Yep en het eerste wat ik van Supertramp hoorde

johannesA
1. Fool's Overture
2. Give a Little Bit
3. Even in the Quietest Moment *
4. Don't Leave Me Now *
5. School
6. A Soapbox Opera *
7. Breakfast in America
8. The Logical Song
9. Dreamer
10. Goodbye Stranger

Supertramp, de band met een van de vreselijkste stemmen in de popmziek. Het album Even In The Quietest Moments vind ik egenlijk toch wel vrij goed (zie mijn top 3).

Maar de veelverkochte Greatest Hits albums heb ik ook en die vind ik niet meer om aan te horen.

nummer 4 t/m 6 zijn ook prima en 7/10 zijn de bekende hits.

01. Give a Little Bit
02. Fool's Overture
03. The Logical Song
04. It's Raining Again
05. Breakfast in America
06. Take the Long Way Home *
07. Goodbye Stranger
08. School
09. Dreamer
10. Bloody Well Right *
Eigenlijk vind ik deze band niet zo heel goed. Bij vlagen zijn een aantal nummers wel redelijk genietbaar. Ik heb 4 LP´s en 2 CD´s van deze groep (waaronder 1 greatest hits). Deze collectie zal niet uitgebreid worden. Even In The Quietest Moments vind ik ook hun sterkste album. Hun piepstemmetjes vind ik nu bij vlagen zeikerig. Toch kan ik wel een top-10 met nagenoeg gelijkwaardige nummers opstellen. Misschien dat de top 3 zich iets meer onderscheidt van de rest.

01 School
02 Fool's Overture
03 Crime of the Century
04 Child of Vision
05 Rudy
06 A Soapbox Opera
07 Take the Long Way Home
08 Don't Leave Me Now
09 Asylum
10 Cannonball

Veel drama.

Ze wisten hoe ze een album moesten openen (School, Cannonball, Rudy (kant 2 opener), Take the long way home, idem) en eindigen (Crime of the century, Child of vision, Don't leave me now, Fools overture).

Ik vind het ontbreken van de track Brother where you bound (met David Gilmour op gitaar) erg jammer maar misschien hadden de meeste stemmers het wel gehad met Supertramp na Famous last words en het vertrek van Roger Hodgson. Anders zou ik er geen verklaring voor hebben, het is het meest 'vette' werk van Davies ooit.

Gast
geplaatst: vandaag om 04:16 uur

geplaatst: vandaag om 04:16 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.