MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / 1980 in 30 Albums

zoeken in:
1982 27. Led Zeppelin - Coda (1982)

(afbeelding)

155 stemmen / 3.22 sterren / 2 meningen

We're Gonna Groove / Poor Tom / I Can't Quit You Baby / Walter's Walk
Ozone Baby / Darlene / Bonzo's Montreux / Wearing and Tearing

1982 27.

variabele stemsleutel

00 * We're Gonna Groove
00 * Poor Tom
00 * I Can't Quit You Baby
00 * Walter's Walk
00 * Ozone Baby
00 * Darlene
00 * Bonzo's Montreux
00 * Wearing and Tearing

Trackvolgorde behouden aub.

De sterstatus van Led Zeppelin is zo hoog op MusicMeter dat zelfs deze zwanenzang
probleemloos bij de 30 populairste albums van het jaar 1982 mag gerekend worden.

Vraag is echter of er hier ook echt stemmers voor gaan opdagen.

1982 28. The Rolling Stones - "Still Life" (1982)

(afbeelding)

154 stemmen / 3.21 sterren / 2 meningen

Under My Thumb / Let's Spend the Night Together / Shattered / Twenty Flight Rock / Going to a Go-Go
Let Me Go / Time Is on My Side / Just My Imagination / Start Me Up / (I Can't Get No) Satisfaction

1982 28.

variabele stemsleutel

00 * Under My Thumb
00 * Let's Spend the Night Together
00 * Shattered
00 * Twenty Flight Rock
00 * Going to a Go-Go
00 * Let Me Go
00 * Time Is on My Side
00 * Just My Imagination (Running Away with Me)
00 * Start Me Up
00 * (I Can't Get No) Satisfaction

1982 is een beetje een lastig jaar voor dit spel.
En eigenlijk geldt het in zekere, maar mindere mate voor het hele decennium
dat de grote namen uit de jaren 70 zich warmpjes tussen de nieuwe namen nestelen.

De jaren 80 tellen minder albums met erg veel stemmen dan de jaren 70 of 80 op deze site.
Ook vandaag moeten we het stellen met niet eens het meest spectaculaire live album van de Stones.

Ik verwacht net zoveel deelnemers als bij Led Zeppelin.

Ik zie dat er liefst 3 andere Stones-liveplaten zijn met meer stemmen. En degene met de meeste stemmen die heeft gemiddeld ruim 1 ster meer (4,23 vs 3,21): Get Yer Yaya's Out. Leuk is dan wel dan geen enkel nummer dubbelt met Still Life.
Maar goed, ik ga deze niet beoordelen want ken m niet en dat gaat denk ik niet snel gebeuren: hoewel ik nog wel wat Stonesmateriaal wil ontdekken, richt ik me in eerste instantie op de studio-albums.

1982 28.

variabele stemsleutel

02 * Under My Thumb 2
05 * Let's Spend the Night Together 5
00 * Shattered
00 * Twenty Flight Rock
00 * Going to a Go-Go
01 * Let Me Go 1
00 * Time Is on My Side
04 * Just My Imagination (Running Away with Me) 4
03 * Start Me Up 3
00 * (I Can't Get No) Satisfaction

Best een aardig live album van de mannen in een tijd waarin het studiomateriaal heel snel slechter en slechter werd.

Ik heb 5 live-albums van de Stones met deze als favoriet Love You Life (1977)
Omdat Going to a Go Go (1982) uit werd gebracht als live-single heb ik boven genoemd album aangeschaft. Volgens mij ook het enige Stones-album met dit nummer erop. Misschien ergens op een verzamel-album (?) Maar kan me wel herinneren dat ik het een beroerd concert vond en een stem van 2.5* heb gegeven. Ook dit album moet ik weer eens beluisteren om te kunnen oordelen.

1982 29. Supertramp - "...Famous Last Words..." (1982)

(afbeelding)

139 stemmen / 3.28 sterren / 1 mening

Crazy / Put on Your Old Brown Shoes / It's Raining Again / Bonnie / Know Who You Are
My Kind of Lady / C'est le Bon / Waiting So Long / Don't Leave Me Now

1982 29.

variabele stemsleutel

00 * Crazy
00 * Put on Your Old Brown Shoes
02 * It's Raining Again
00 * Bonnie
00 * Know Who You Are
01 * My Kind of Lady
00 * C'est le Bon
00 * Waiting So Long
00 * Don't Leave Me Now

We voegen er nog eentje aan toe, aan die lange rij grote namen
die er met een album buiten hun eigen top 3 in slagen populairder te zijn
op MusicMeter dan heel wat andere klassiekers uit het gezegende jaar 1982.

1982 29.

variabele stemsleutel

04 * Crazy 4
02 * Put on Your Old Brown Shoes 2
07 * It's Raining Again 5
03 * Bonnie 3
08 * Know Who You Are 8
02 * My Kind of Lady 1
07 * C'est le Bon 7
06 * Waiting So Long 6
09 * Don't Leave Me Now 9

Ik geef toe dat ik deze plaat grijs heb gedraaid. Gewoon een geweldige band met veel pakkende songs (Don't Leave Me Now/Know Who You Are) en heb best een zwak voor de vocalen van Roger Hodgson. Tevens het laatste album waarop de zanger te horen is en aan een solo-carrière begon. Zeker niet hun sterkste album (3.5*) want ze waren allang over hun hoogtepunt heen.

Casartelli (moderator)
Heb deze plaat een paar keer gehoord en de indruk van de zwakste Supertramp-plaat tot daar toe is toch wel nadrukkelijk blijven hangen. Kan me er buiten de overigens nette single It's Raining Again ook eigenlijk niks van herinneren, geen punten dus - de klassieke albums had ik zo ingevuld.

Ze zouden zich zonder Roger Hodgson nog één keer op miraculeuze wijze herpakken met Brother Where You Bound, om dan daarna overvloedig te bewijzen dat het kwalitatieve verval zeker niet alleen aan de vertrokken voorman te wijten was.

Tja als je deze plaat naast Roger Hodgson - In the Eye of the Storm (1984) legt dat is het kwaliteitsverschil toch wel heel erg groot. Ik had (heb?) deze op LP en als kopie op cd. Al jaren niet voorbij horen komen, dat zal een reden hebben...

Je bedoelt dat die van Supertramp veel beter is?

Erg goed album gewoon.

1982 29.

variabele stemsleutel

07 * Crazy +3
04 * Put on Your Old Brown Shoes +2
14 * It's Raining Again +7
04 * Bonnie +1
12 * Know Who You Are +4
08 * My Kind of Lady +6
15 * C'est le Bon +8
11 * Waiting So Long +5
18 * Don't Leave Me Now +9

chevy93 schreef:
Je bedoelt dat die van Supertramp veel beter is?

Ja dat zal het zijn...

Roger Hodgson - In the Eye ... is nog wel te pruimen met twee geweldige nummers Had a Dream en Only Because of You maar het daarop volgend album is een draak eerste klas Roger Hodgson - Hai Hai (1987). De geweldige stem van Hodgson redt een hoop maar de platen zijn minder dan welk album van Supertramp dan ook (mijn mening dan).

Dat is idd een matig album. Twee leuke liedjes en dan houdt het wel op. Het later uitgegeven album open the door is dan weer wel de moeite waard

1982 30. Talking Heads - The Name of This Band Is Talking Heads (1982)

(afbeelding)

136 stemmen / 4.26 sterren / 1 mening

New Feeling / A Clean Break (Let's Work) / Don't Worry About the Government / Pulled Up
Psycho Killer / Artists Only / Stay Hungry / Air / Building on Fire / Memories (Can't Wait)
I Zimbra / Drugs (Electricity) / Houses in Motion / Crosseyed and Painless
Life During Wartime / Take Me to the River / The Great Curve

1982 30.

variabele stemsleutel

00 * New Feeling
00 * A Clean Break (Let's Work)
00 * Don't Worry About the Government
00 * Pulled Up
00 * Psycho Killer
00 * Artists Only
00 * Stay Hungry
00 * Air
00 * Building on Fire
00 * Memories (Can't Wait)
00 * I Zimbra
00 * Drugs (Electricity)
00 * Houses in Motion
00 * Crosseyed and Painless
00 * Life During Wartime
00 * Take Me to the River
00 * The Great Curve

De laatste van 1982 is opnieuw van een gerespecteerde band.
Een live album dit keer, maar wel eentje met een bijzonder hoge score op MuMe.

Zelfs leerde ik TH kennen via Stop Making Sense.
En hoewel ik dit live album expanded op cd heb liggen, heb ik het nog maar een maal beluisterd.

De staart van 1982 sleepte iets te lang aan met albums waar we niet echt op zaten te wachten.
Als ik me niet vergis loopt het beter in 1983 met meer eigentijdse bands die de lijst van 30 wel halen.

Heb deze ook na Stop Making Sense gekocht. Vond de singles Psycho Killer/Once In a Lifetime/Slippery People al bijzonder aangenaam maar pas met Little Creatures (1985) was het ijs gebroken. Dus ik was vrij laat. Maar uiteraard met terugwerkende kracht een paar albums aangeschaft maar mis o.a. Fear of Music nog. Maar steengoed album van de Talking Heads 4.0*

P.S. Op mijn CD staan maar liefst 33 nummers (ik zie het al.....bonustracks)

1983 01. Metallica - Kill 'Em All (1983)

(afbeelding)

774 stemmen / 3.81 sterren / 5 meningen

Hit the Lights / The Four Horsemen / Motorbreath / Jump in the Fire / (Anesthesia) Pulling Teeth
Whiplash / Phantom Lord / No Remorse / Seek & Destroy / Metal Militia

Vanaf nu laat ik de aanduidingen "variabele stemsleutel" en Trackvolgorde behouden aub." vallen.
Ik veronderstel dat de meeste deelnemers de spelregels ondertussen onder de knie hebben.

1983 01.

00 * Hit the Lights
00 * The Four Horsemen
00 * Motorbreath
00 * Jump in the Fire
00 * (Anesthesia) Pulling Teeth
00 * Whiplash
00 * Phantom Lord
00 * No Remorse
00 * Seek & Destroy
00 * Metal Militia

Metallica, één van de grootste stemmenkanonnen op MusicMeter, betreedt de arena.
Kill 'em All is meteen goed voor het meest populaire album van het gezegende jaar 1983.

Opnieuw: dit is niet zo vreemd, aangezien de klassiekers uit het begin van de jaren 80
het niet zo denderend doen op de site qua aantal stemmen. Naarmate we de jaren 90 naderen
zijn er steeds meer albums die zich in populariteit kunnen meten met deze levende metal legende.

Ik associeer Metallica steevast met mijn tweede broer die er in zijn puberjaren mee dweepte.

De titels zijn voor mij vaak legendarischer dan de songs,
al mocht ik de cassette met de beste songs die hij ooit voor me opnam wel smaken.

In mijn eigen collectie prijken Master of Puppets (nog nooit beluisterd) en The Black Album.

johannesA
1983 01.

03 * Hit the Lights
08 * The Four Horsemen
04 * Motorbreath
06 * Jump in the Fire
05 * (Anesthesia) Pulling Teeth
09 * Whiplash
02 * Phantom Lord
01 * No Remorse
10 * Seek & Destroy
07 * Metal Militia

dazzler schreef:
Opnieuw: dit is niet zo vreemd, aangezien de klassiekers uit het begin van de jaren 80
het niet zo denderend doen op de site qua aantal stemmen.

Metallica dat met hun debuut de derde van U2 aftroeft qua populariteit, wie had het in de jaren 80 geloofd?

1983 01.

04 * Hit the Lights 1
15 * The Four Horsemen 9
12 * Motorbreath 8
06 * Jump in the Fire
07 * (Anesthesia) Pulling Teeth 2
14 * Whiplash 5
09 * Phantom Lord 7
05 * No Remorse 4
13 * Seek & Destroy 3
13 * Metal Militia 6

Geweldig debuutalbum, ik werd er door verpletterd zoals de hoes al aangeeft.

Casartelli (moderator)
1983 01.

04 * Hit the Lights
17 * The Four Horsemen +2
12 * Motorbreath
06 * Jump in the Fire
08 * (Anesthesia) Pulling Teeth +1
14 * Whiplash
09 * Phantom Lord
05 * No Remorse
13 * Seek & Destroy
13 * Metal Militia

Toen dazzler verzuchtte dat de staart van 1982 wat moeizaam verliep wegens oude bands die platen maakten die anno nu nog wel veel stemmen maar niet veel enthousiasme meer trekken en dat dat in 1983 vast beter zou gaan, kon ik me daar wel in vinden. Ik geloof niet dat er een jaar is dat voor mij meer favoriete debuutplaten opgeleverd heeft dan 1983. Die gaan hier zeker niet allemaal voorbij komen, maar een aantal verwacht ik toch wel.

Maar op Kill 'em All - en dan ook nog als eerste - had ik beslist niet gerekend. En eerlijk is eerlijk, hoewel ik een aantal Metallica-albums vrij hoog heb zitten, vind ik hier niet zo veel aan. Het is lang geleden dat ik hem voor het laatst gehoord heb; punten voor de twee nummers die ik me in positieve zin herinner.

Bands uit de jaren 90 en 00 halen gemakkelijk honderden
en af en toe zelfs meer dan duizend stemmen op MusicMeter.
Het zegt wellicht iets over welke generaties op deze site het actiefst zijn.

Aangezien Metallica in 1991 met The Black Album de crossover naar het bredere publiek maakte,
is het ook logisch dat die fans de oudere albums rijkelijk met hun stem en bijhorende score bedachten.

Een gelijkaardige tendens speelt zich af bij wat we classic rock artiesten mogen noemen.
Fans van bands met hun wortels in de jaren 60 en 70 blijven de artiest trouw in de jaren 80.

De reden waarom ik dit spelletje in de jaren 80 liet starten,
is onder meer ingegeven vanuit de hierboven beschreven vaststellingen.

Vraag is welke typische jaren 80 namen blijven overeind in de lijst van de 30 populairste?

In veel gevallen (1982 was eerder een uitzondering) zitten de interessantste albums
(en daarmee bedoel ik de te herontdekken platen) bij de laatste 10 van de lijst,
en in sommige gevallen zelfs in de bubbling under lijst.

Zo viel Virgin Prunes - ...If I Die, I Die (1982) niet ver buiten de 30.

Als dit topic de interesse blijft opwekken van voldoende spelers,
is het de bedoeling om met die bubbling under lijst in de toekomst nog wat te doen
(in de hoop dat het die platen wat stemmen mag opleveren). We zien wel.

1983 01.

11 * Hit the Lights 7
25 * The Four Horsemen 10
18 * Motorbreath 6
11 * Jump in the Fire 5
08 * (Anesthesia) Pulling Teeth 1
22 * Whiplash 8
11 * Phantom Lord 2
08 * No Remorse 3
22 * Seek & Destroy 9
17 * Metal Militia 4

dazzler schreef:
Bands uit de jaren 90 en 00 halen gemakkelijk honderden
en af en toe zelfs meer dan duizend stemmen op MusicMeter.
Het zegt wellicht iets over welke generaties op deze site het actiefst zijn.

Aangezien Metallica in 1991 met The Black Album de crossover naar het bredere publiek maakte,
is het ook logisch dat die fans de oudere albums rijkelijk met hun stem en bijhorende score bedachten.

Als U2 nu een band was die het enkel goed deed in de jaren tachtig, maar U2 bracht in 1991 ook een van hun populairste albums uit. Met een vergelijkbaar aantal stemmen als The Black Album van Metallica. Jouw logica volgend zouden hun oudere albums daar evengoed van moeten profiteren. Het wijten aan welke generaties het actiefst zijn op deze site gaat dus niet op. Het resultaat maakt volgens mij gewoon duidelijk dat Metallica (maar ook metal in het algemeen) intussen een pak populairder geworden is dan in de begindagen.

Kronos schreef:
Jouw logica volgend zouden hun oudere albums daar evengoed van moeten profiteren.

Volgens mij gaat mijn logica evenzeer op voor U2
dat met Achtung Baby en Zooropa furore maakte in de vroege jaren 90.
Tenzij je een verschil van een 40tal punten op 770 stemmen significant vindt.

Beide artiesten tellen honderden stemmen meer dan veel andere klassiekers uit de jaren 80.
Maar het was niet mijn bedoeling om er een wedstrijd tussen U2 en Metallica van te maken.

Hou de jaren 1984 en 1987 maar eens in de gaten...

Gast
geplaatst: vandaag om 10:06 uur

geplaatst: vandaag om 10:06 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.