MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Algemeen / Radiozenders

zoeken in:
bij De Site > Users > Voorkeurstijdperken:

starbright boy schreef:
Commerciele radio denkt in doelgroepen. Dus mikken ze de muziek die enigszins anders is van de playlist en zitten ze allemaal in dezelfde (want grootste) doelgroep te vissen, gevolg: eenheidsworst op de radio, terwijl er vroeger 1 popstation was voor alle doelgroepen. Hilversum 3 draaide van alles, van BZN tot Led Zeppelin. En elke omroep vertegenwoordigde haar eigen doelgroep.

en dat is juist wat ik bedoel
daardoor was het toen ook leuker om naar de radio te luisteren, omdat jouw smaak ook vertegenwoordigd was
als je niet van de moderne top 40-muziek houdt, ben je de lul
als je van Nederlandstalige muziek houdt, ben je de lul
als je van ...

of anders gezegd, ik vind het triest dat wij muziek opgedrongen krijgen waar wij als muziekliefhebber niet achterstaan (wij van MuMe hebben toch een bredere smaak)
en deze 'muziek-groep' wordt steeds groter, omdat de platenmaatschappijen nou eenmaal bedrijven zijn en winst moeten maken
en dus inspelen op de wensen van de jeugd (lees: meerderheid)

bv het echte Nederlandstalige lied (bedoel ik dus niet blØf en de Dijk) wordt op de comm. zender geboycot
kan je achter staan of niet, als je er niet achter staat, ben je de lul
en de artiesten dus ook
zo is het met meer muziekvormen
9 van de 10 zenders (radio en tv!) draaien dat waar ik (en jullie!!!) niet van hou, maar de mensen zonder werkelijke muzikale eisen wel.
nou, lekker

Een hedendaagse muziekliefhebber luistert in deze tijd nu eenmaal niet meer naar de radio, so what ?

Er zijn webradios genoeg, met een veel uitgebreider aanbod dan er vroeger ooit geweest is. Als mensen ooit de lul waren, waren het mensen van vroeger. Die hadden een radio en een platenboer, en verder konden ze op hun kin kloppen.

Nu zoek je wat je wil hebben, en zelfs al is dat een obscure EPrelease gedrukt bovenop een alp, luister je de preview even en bestel je hem online. Dat noem ik een muziekindustrie.

Misschien jammer, maar onomkeerbaar. De VS had dat al in de jaren '50. In Nederland is het begonnen met de komst van de commerciele omroepen. Concurrentie leidt in dit geval tot eenheidsworst. Mien uit Assen heeft liever geen irritant hiphopplaatje als ze haar Sky Radio aan heeft staan. Dan zapt Mien naar een andere zender. Op Radio 538 kan Keane prima, maar een steviger nummer van Muse is er net te veel aan, bang als ze zijn voor wegzappende luisteraars. Vroeger viel er niks weg te zappen, want iedereen bleef toch wel luisteren naar Hilversum 3. Er was geen alternatief.

Maar de komst van internet zorgt weer voor zoveel verbreding in doelgroepjeszenders dat je bijna kunt zeggen: Laat de radio maar aan de top 40. Ik zoek mijn eigen weg wel. Jammer voor de met radio werkende muziekliefhebber die zijn eigen zenderkeus niet bepalen kan (en ik heb ervaring), maar thuis is het wat mij betreft geen probleem meer. Internet is uiteindelijk democratisering van de radio.

starbright boy schreef:

Laat de radio maar aan de top 40. Ik zoek mijn eigen weg wel. Jammer voor de met radio werkende muziekliefhebber die zijn eigen zenderkeus niet bepalen kan(en ik heb ervaring), maar thuis is het wat mij betreft geen probleem meer. Internet is uiteindelijk democratisering van de radio.

Precies, helemaal mee eens
maar toch, 8 uur per dag als muziekliefhebber naar bijna anti-muziek moeten luisteren is toch verdomd lang
en dan morgen weer

Ik ken het inderdaad. Ik heb ook zo gewerkt. In de context van een klotezender op je werk ben je al blij met één niet onaardig nummer in de twee uur, terwijl je het thuis nooit zelf op zou zetten.

Onderhond schreef:

Een hedendaagse muziekliefhebber luistert in deze tijd nu eenmaal niet meer naar de radio, so what ?

Er zijn webradios genoeg, met een veel uitgebreider aanbod dan er vroeger ooit geweest is. Als mensen ooit de lul waren, waren het mensen van vroeger. Die hadden een radio en een platenboer, en verder konden ze op hun kin kloppen.

Nu zoek je wat je wil hebben, en zelfs al is dat een obscure EPrelease gedrukt bovenop een alp, luister je de preview even en bestel je hem online. Dat noem ik een muziekindustrie.

Helemaal mee eens! Door het internet kan iedereen luisteren wat hij wil. Ik luister zelf nooit radio (behalve als PSV tegen Ajax of Feyenoord moet). Ik denk inderdaad dat de mensen vroeger het erger hadden omdat er geen internet was.

Mensen die werk hebben waar de radio aanstaat hebben dan weer wel reden tot klagen, maar ik denk dat er in de jaren '70 ook veel slechte muziek op de radio kwam.

starbright boy schreef:

Ik ken het inderdaad. Ik heb ook zo gewerkt. In de context van een klotezender op je werk ben je al blij met één niet onaardig nummer in de twee uur, terwijl je het thuis nooit zelf op zou zetten.

Oei, heel erg herkenbaar dit. Ik zit hele dagen opgescheept met Noordzee FM en dat is echt het ergste station van allemaal. Het is vaak zo erg dat ik al bijna sta te juichen als Toto of een ander niet onaardig poprock plaatje uit de jaren '80 voorbij komt.

Overigens is het af en toe ook wel leuk om met zulke kutmuziek te werken. Collega's zeggen dan zo af en toe eens 'goh wat een lekker nummer is dit toch' en dan kan ik lekker elitair reageren met: 'Nee man, dit is absolute bagger, ik luister veel liever naar de nieuwe van de Kaiser Chiefs'.

gemaster schreef:

Ik zit hele dagen opgescheept met Noordzee FM en dat is echt het ergste station van allemaal.

Nee joh, Noordzee is vreselijk, maar Sky Radio is het allerergste.

Sky Radio heeft de hele tijd muziek met af en toe zelfs nog een redelijk nummer. Noordzee zendt alleen maar dezelfde nummers uit, zonder énige positieve uitzondering. Bovendien heeft Noordzee op elk half uur een shownieuws blok. Dan hoor je dus 7 keer per dag dat Danny de Munck last heeft van zijn aambeien!

Ik hoor op Sky vrijwel nooit een aardig nummer (maar dat ligt misschien aan wat we een aardig nummer vinden). Veruit het minste van alle zenders. En ik heb ze bijna allemaal gehad in mijn carriere van lost-vast baantjes. Ik hoor een beperkt aantal liedjes die de hele dag herhaald worden en boevendien erg vaak verminkt en met stukken eruit geknipt worden gedraaid. Dan ga ik zelfs verlangen naar slap gelul.

Trouwens: Noordzee is nou geloof ik overgenomen en ze gaan ook anders heten. Zoiets heb ik laatst gelezen. Het was van De Mol maar die heeft nu 538 in handen. Noordzee haalt matige luistercijfers.

Noordzee is inderdaad overgenomen. Terecht ook dat er weinig mensen naar luisteren. De programmering onderscheidde zich totaal niet en al die stomme shownieuwsblokken, wie zit er in godsnaam op te wachten?

Maargoed, van de baas mag er nu eenmaal niks anders op, want stel je voor dat er mensen zijn die de muziek opmerken en denken: 'hee dit klinkt helemaal niet als middle of the road, ik ga hier weg!'.

Ik doe het anders, ik vind (net als de meeste hier) de gemiddelde radio zender geen barst aan (3fm is voor mij de enige uitzondering, daar komt nog wel eens een goed nummer voor bij) Radio is voor mij puur het doorbreken van de stilte, ik kan niet iedereen altijd verblijden met Iron Maiden, Slayer of zelf Dream Theatre of Opeth maar goed, ik ben wel stinkend jaloers op jullie dat jullie uberhaubt radio kunnen luisteren op het werk. Ik zit de hele dag aan TMF gebonden, daar ik dus niet van Rap/R&B houd ben ik dus enorm de LUL. Ik bedoel de radio is ook niet alles, maar als ik dan Spindoctors Hoor met Two Princes, of Stairway To Heave, of Henk Westbroek had nog wel eens de neiging om Thunder stuck van AC/DC te draaien, dan denk ik ach het is nog altijd beter als twaalf keer per dag 50-cent, of dat verschrikkelijke nieuwe nummer van Eminem (ass like that). Meestal zie ik radio puur als 'stilte vulling' maar soms word er (zeker op 3fm) nog best een lekker plaatje gedraaid. Ik hoor ook wel eens andere zenders, en ik denk dat je inderdaad genaaid bent als je daar de hele dag naar moet luisteren.

Voor zover ik het kan beoordelen is 3FM verreweg het beste main-stream station.
Heb bij mijn vakantiebaan zelf een radio meegenomen, aangezien ik in eerste instantie Tour de France wilde luisteren maar heb hem maar daar gelaten toen het afgelopen was. Ze hebben daar Sky Radio of Sky Radio 2 (RTL) aanstaan en dat is echt te erg voor woorden - en bovendien zijn de plaatjesaanelkaarpraters er minder leuk.

Noordzee en 538 zijn nog commerciëler en top 40 muziek is in zo'n 38 van de 40 keer niet mijn muziek. Bij 3FM willen ze er sporadisch nog wel een keer een nummer tussendoen dat meer dan 5 jaar oud is en wat meer pop-rock.

Dat ik daar niet eerder op kwam, als muziek liefhebber is natuurlijk maar een zender en dat is radio twee, daar worden nauwelijks hedendaagse hits gedraaid (zeker buiten kantoor uren) alleen voor mij als metal head is er weinig te beleven, echter als ik alleen in de auto zit zet ik meestal radio twee aan (of een lokale zender; Hot Radio)

moviefreak#1
Radio 538 is echt verboden terrein bij ons thuis. Vreselijk zeg. 's Ochtends wil ik nog wel eens naar Radio 3 (Chiel Beelen) of Veronica (Rob Stenders) luisteren om vermaakt te worden maar de rest van de dag gaat hier gewoon Arrow Classic Rock aan (als de radio al aangaat).

moviefreak#1 schreef:

Radio 538 is echt verboden terrein bij ons thuis. Vreselijk zeg. 's Ochtends wil ik nog wel eens naar Radio 3 (Chiel Beelen) of Veronica (Rob Stenders) luisteren om vermaakt te worden maar de rest van de dag gaat hier gewoon Arrow Classic Rock aan (als de radio al aangaat).

Rob Stenders is al heel wat jaren weg bij Veronica, tegenwoordig zit ie bij Yorin FM. Ook al zo'n dramatische zender die zichzelf wil profileren als Pop/Rock zender. Dat betekent dus de hele godganse dag muziek van Coldplay, Keane, U2, Phil Collins en Jamie Collum. Alleen Stenders is de uitzondering. Die draait nog wel eens een plaatje van b.v. The Editors of LCD Soundsystem.

moviefreak#1
Yorin, Veronica ach het is allemaal één pot nat

Wat is er inderdaad met Yorin gebeurd? Ze profileerden zich een paar maanden geleden als "Het Nieuwe Yorin FM". Leuke DJ's (Stenders/Westbroek/Jensen) in combinatie met leuke nineties tracks. Two Princes, Groove Is In The Heart en Love Shack, zeg maar.

De laatste maanden is het echter gewoon een vervelend softrock station geworden, met Kane, Keane en halve November Rain's.

Naar (Stenders) en van (Jensen) m'n werk luister ik vanwege het aardige geouwehoer nog wel eens naar Yorin FM, maar verder.. lang leve de witte oordoppen.

Ik mis Ruud de Wild op 3FM, met Jeroen Kijk in de Vegte en Sander de Heer

Op mijn werk heb ik 3fm opgezet. Omdat het een goedkoop radiotje is,kan ik niet veel ontvangen (geen kabel natuurlijk). Maar ik kan er geen hele dag naar luisteren, laat staan een paar uurtjes. Ik heb het twee weken volgehouden en toen heb ik weer mijn cds en discman meegenomen (dat mag!). Waarom lullen die nederlandse dj's toch zoveel? En waarom zo onzinnige interviews en spelletjes? Man Man Man. Ze kunnen er een serieus puntje aanzuigen met Studio Brussel hoor. God, wat mis ik die zender! En jammer dat ik dan KinkFM niet kan ontvangen.

titan (crew)
Op Studio Brussel wordt anders ook aardig wat afgekletst en zijn er veel spelletjes. Voor de rest komt die zender dicht in de buurt van het ideale radiostation.

Gast
geplaatst: vandaag om 00:05 uur

geplaatst: vandaag om 00:05 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.