Digable Planets - Blowout Comb (1994)

Hip-Hop / Jazz
Label: Pendulum

1. The May 4th Movement (4:56)
  2. Black Ego (7:02)
  3. Dog It (4:21)
  4. Jettin' (4:39)
  5. Borough Check (6:55)

met Guru

6. Highing Fly (1:23)
  7. Dial 7 (Axioms of Creamy Spies) (5:47)

met Sarah Anne Webb

8. The Art of Easing (5:06)
  9. Kb's Alley (Mood Dudes Groove) (2:06)
  10. Graffiti (4:03)

met Jeru the Damaja

11. Blowing Down (3:51)
  12. 9th Wonder (Blackitolism) (4:27)

met Jazzy Joyce

13. For Corners (7:02)
avatar van P Jay
Ik vind het nét iets minder dan hun debuut. Maar "Dog it" heeft één van de beste beats ooit vind ik....

HEEEERLIJKE melodie!!

Pauper
Hele toffe CD die prima in het rijtje US3, ATCQ en soortgelijke groepen past, toch hebben ze iets unieks, de samples zijn met veel voorkeur gekozen, de drumlijn en baslijn sluiten goed aan op het Jazz geluid van de groep. Grootste minpunt vind ik toch wel de vrouwelijke MC's die toch wel iets minder presteren over het algemeen, zo komen ze wat minder goed over, 4*

avatar van FunkyMonk
P Jay schreef:
Maar "Dog it" heeft één van de beste beats ooit vind ik....

HEEEERLIJKE melodie!!

Schitterend nummer ja. Vind deze toch ook wat minder als zn voorganger. Niet altijd even boeiend meer; maar sommige tracks zorgen wel voor mooie momenten. Graffiti, met Jeru da Damaja is er zo eentje. En Jettin'! De singles Dial 7 en 9th wonder doen ook niet onder. 3,5*

Social_Mask
De beats zijn echt heerlijk. Zat vandaag te pokeren en zat dit album te beluisteren. Ging toen All in, om dit album rustig te kunnen beluisteren. Prachtige producties. Heb nog niet echt goed naar de teksten geluisterd. Maar dat komt nog.

Voor nu, 4*.

E.Norton
Jeru doet mee op Graffiti hoor volgens mij

E.Norton
Niet mee bedoelde ik sorry.

Maarten||
E.Norton schreef:
Niet mee bedoelde ik sorry.

Jup, eigenlijk wel .

E.Norton
Owjah eigenlijk wel !! ik was het even vergeten ik vertrouw MuMe altijd zoo erg voor de nodige informatie over samenwerkingen enzo dat ik ineens het geloofde dat Jeru niet meedeed..

maar goed ik zie nu dat het ge-corrigeert is.. thankgod !

avatar van Reijersen
Erg cool album dat ik (als niet hiphopper) een beetje in de lijn zie van Cyne. Er is echt moeite gedaan origineel te zijn en dat hoor je. Een plaat met hoge kwaliteit.

4 sterren.

avatar van ewalk
Deze plaat is zeker lekker. Vooral in auto met lekker weer! De beat van Balkitolism vind ik heerlijk subtiel swingend en syncopisch (die verlate snare), heerlijk funky gewoon!

SinX
Wat een heerlijk album is dit toch. Net vandaag ondekt en wat een heerlijke producties! Echt heerlijk voor in de zomer op het strand.

avatar van Niek
Voor 3,50 e op de kop getikt net . Kende Digable Planets van lange tijd terug nog en herinnerde me toen nog dat ik bepaalde dingen heerlijk vond maar ook dat het me te weinig afwisselde. Nu, paar jaar later, ben ik steeds meer een jazzhead aan het worden en gokte ik erop dat The Planets me beter zouden liggen. Ik ben nu bij nummer 5 en volgens mij heb ik gelijk. In ieder geval geen miskoop voor die prijs .

avatar van unaej
Erg vet dit. Vooral de heerlijke jazzy invloeden, in combinatie met de zware grooves en de vuurspuwende rappers...heerlijk!

avatar van principal2000
Redelijk ondergewaardeerd album. Voor mij is dit 1 van de 2 klassiekers die deze groep opgeleverd heeft. Dikke jazzinvloeden die perfect passen bij de laidback-style van dit trio. Leuke gastverses door o.a. Guru en Jeru. Heel relaxed album met goede teksten en veel jazzy beats.

avatar van V.B.
Mwah.. vermakelijk! Reachin vind ik toch wel een heel stuk fijner!

V.B. schreef:
Mwah.. vermakelijk! Reachin vind ik toch wel een heel stuk fijner!

same here Reachin heeft een veel mooiere sound

avatar van Metalhead99
Lekker plaatje. Die jazz samples zijn goed gekozen. Dit maakt het album extra sfeervol.

avatar van wanneswannes
Vind ze alletwee geniaal, thank god for Digable Planets. Waren er maar meer zulke hiphop-artiesten, buiten ATCQ nog steeds geen evenwaardige (jazzy) hiphop gevonden die hieraan kan tippen

avatar van MAS
MAS
Ik zag dat ik hier nog niet op gestemd had. Deze werd me een tijd geleden getipt door Principal2000 en hij bevalt nog steeds erg goed. Jaren 90 hiphop met jazz samples doet het sowieso goed bij mij.

avatar van WeztSide
Heerlijk album van de Digable Planets en voor mij zelfs beter dan hun debuut Reachin'.
Het drietal klinkt met deze plaat meer volwassen: waar hun debuut vooral luchtig is kent Blowout Comb zijn donkere momenten, zoals binnenkomen The May 4th Movement.
De Digable Planets verliezen niks van hun coolness: Graffiti (een nummer dat trouwens klinkt als een USB die in- en uitgeplugd wordt) is met afstand het coolste hiphop nummer dat ik ken.

Afgezien van de korte nummers en Blackitolism, een nummer waar ik het enthousiasme met alle andere luisteraars niet deel, nummers die overigens nog steeds van een hoog niveau zijn, kent Blowout Comb louter sterke momenten. For Corners, een geweldig stuk voor in de zomer, is ook een perfecte afsluiter voor wat helaas het laatste album van deze formatie zou zijn.

Als je in de mood bent voor dit album heb je geen moeite om het in één keer uit te luisteren. Sterker nog, als de laatste noten van For Corners wegvallen zul je terug skippen naar je favoriet.

avatar van nega
Ahhhh welke moet nu in mijn top10, deze of Reachin

Reachin

avatar van Jessensei
Sjongejonge, vorig weekend live gezien in VK Concerts in Molenbeek. Gewoonweg heerlijk met vijfkoppige band en drie MC's die nog even fris als toen klinken.

Eigenlijk staat Digable Planets gewoon op hetzelfde hoogste schavot als A Tribe Calle Quest en The Roots.

Hoe goed is dit album geproducet, trouwens?

avatar van Shelter
Het is een leuke groep maar ze staan naar mijn mening wel een paar treetjes onder ATCQ en een tree onder the Roots

avatar van Dreten Bukgat
ik was ook op het concert in de vk. super goede show was dat. als live band staan ze er! super ook dat het ganse optreden geshabazz palaced was. alle nummers nog altijd heel jazzy, maar in een spacey jas gestoken.

avatar van Koenr
Ah, de 90s. Dat tijdperk dat ik wel heb meegemaakt maar wat achteraf toch grotendeels aan me voorbij blijkt te zijn gegaan. De afgelopen 15 jaar heb ik ervan genoten om allerlei klasse-platen die destijds het licht zagen langzaam te ontdekken. Van het werk van Morphine tot Fishmans en van Autechre tot de vele hip-hop klassiekers uit die tijd. Te veel muziek en veel te weinig tijd. Het lijstje essentiële hip-hop albums is echter nog lang niet afgewerkt, en zo hadden de twee klassiekers van Digable Planets - uiteraard al jaren op het lijstje - tot mijn schaamte nooit eerder in hun geheel mijn oren bereikt. De hoogste tijd voor een rectificatie.

Jazz Rap dus. De meest voordehandliggende vergelijking is wellicht ATCQ (naast Jazzmataz, Guru doet niet voor niks ook mee op deze plaat), en ik verwachtte dan ook een album in die lijn, maar de vibe, humor en politieke lading zijn hier behoorlijk anders. De muziek leunt ook dichter tegen 'echte' jazz aan, wat deels te danken is aan het feit dat deze plaat tot stand is gekomen tijdens lange jam-sessies in de studio met lokale jazz-muzikanten. Dat hoor je dan ook aan het resultaat: er hangt een organische en ongeforceerde vibe over het hele album heen. Ook live werden de drie MC's regelmatig vergezeld door bas-, drum- en saxofoonspelers.

Maar het blijft niet enkel bij een fijne sfeer; de plaat staat ook gewoon vol kleine en grote hoogtepunten. Van de diepe grooves op Dial 7 en 9th Wonder, de extreem chille en minimalistische vibrafoon op Graffiti, de slicke bastonen van Black Ego, de liefdevolle ode aan muziek & Brooklyn in The Art of Easing, tot de realisatie dat de MC's van dienst liever opscheppen over hun haar dan over materiële zaken, ondertussen achteloos jazz-legendes zoals Milt Jackson en Eric Dolphy namedroppend. Er is zelfs een referentie naar Walt Whitman. Bovendien zorgt Ladybug Mecca voor een fijne variatie in het geluid, vrouwelijke emcee's blijven toch een zeldzaamheid - zeker destijds. (Mecca doet overigens ook mee aan Brookzill!, deze Braziliaans-Amerikaanse hip-hop fusie-plaat die nu ook mijn interesse heeft gewekt.)

De gastbijdrages zijn verder mooi gedoseerd over het album en vinden elk een fraaie balans tussen het brengen van hun eigen stijl en zich schikken naar de overkoepelende sound van het album. Guru slide met zijn diepe stem sowieso perfect het album binnen op Borough Check en Jeru klinkt opvallend ontspannen op Graffiti. Sarah Anne Webb's bijdrage op Dial 7 geeft me bij momenten flinke Erykah Badu vibes, op de best mogelijke manier. Ik ken haar verder niet en de albums van haar band D-Influence stonden tot voor kort niet eens op de site, maar het zou me niet verbazen als Badu een aantal maal naar dit nummer heeft geluisterd voor ze in 1996 de studio indook.

For Corners, tenslotte, is een perfecte afsluiter. Alsof de laatste tonen van het album langzaam uit de boxen sijpelen, terwijl de zon langzaam ondergaat aan het eind van een lome zomerdag, enkele auto's op de achtergrond naar huis rijden over asfalt dat nog nazindert van de hitte, een handvol tieners bezweet ergens op een veldje hun potje basketbal afmaken, de laatste kooltjes in de bbq op gehoorafstand nog wat nasissen, en je ergens op een dakterras de laatste slok uit je inmiddels veel te lauwe biertje neemt.

Het productiewerk van Dave Darlington is daarnaast werkelijk subliem. De plaat klinkt ontzettend fris, helder en organisch. Het geluid is vol en gedetailleerd, jazzy zonder dat het ook maar ergens glad of gelikt wordt of aan eigenzinnigheid hoeft in te boeten. Een absolute '90s-klassieker dus, die ik na enkele maanden luisteren al voorzichtig tot mijn favoriete albums uit de '90s durf te rekenen. Of de plaat die status waar kan maken, en wellicht nog verder gaat groeien, zal de tijd moeten uitwijzen. Voorlopig ben ik er nog niet op uitgeluisterd, en nu de temperaturen weer stijgen ga ik hier de komende zomer nog eens extra van genieten, gok ik zo.