Hot Chocolate - 20 Hottest Hits (1979)

Alternatieve titel: 20 Greatest Hits

R&B / Pop
Label: EMI

1. So You Win Again (4:26)
  2. You Sexy Thing (3:56)
  3. Put Your Love in Me (5:34)
  4. Love Is Life (3:32)
  5. You'll Always Be a Friend (3:26)
  6. Rumours (4:21)
  7. I Believe (In Love) (3:44)
  8. A Childs's Prayer (3:47)
  9. Don't Stop It Now (2:53)
  10. I'll Put You Together Again (3:50)
  11. Emma (3:47)
  12. Brother Louie (4:50)
  13. Man to Man (4:19)
  14. Cheri Babe (2:51)
  15. Mindless Boogie (4:14)
  16. You Could've Been a Lady (3:44)
  17. Going Through the Motions (4:04)
  18. Heaven Is in the Back Seat of My Cadillac (3:50)
  19. Disco Queen (3:07)
  20. Every 1's a Winner (3:47)
Pieter Paal
Hartstikke goed samengestelde compilatie, ook de hits uit de beginjaren zijn niet over het hoofd gezien.

DonDijk
Mmmmm....een Malteser?? Hadden ze die al in 1979?

avatar van steven
staan echt geweldige nummers op , echt onderschat. favorieten : put your love in me, I'll put you together again , it started with a kiss , emma

avatar van steven
jezus ... it started with a kiss staat hier niet op... kut compilatie dus...

avatar van musicfriek
Ja duh, die kwam pas veel later uit (1982), beetje niet zo'n slimme opmerking.

oei....

avatar van kaztor
Deze lp ook weer meegenomen uit de kringloop, met een andere hoes en iets andere naam (20 Greatest Hits).

Ik heb een beetje het idee dat dit door de bandleden zelf is samengesteld. Grote hits her en der verspreid en onbekendere nummers beslaan ongeveer de helft. Het klinkt ook goed uitgebalanceerd.
Hier is tijd aan besteed, dat hoor je aan de samenstelling en dat idee heb ik niet bij de latere compilaties als ik zo de tracklists bekijk.

avatar van kaztor
Heb nu ook de cd-versie.

'Waarom zeg je dat? Is daar een reden voor?' hoor ik u denken. Wel, ja.
De cd-versie heeft de remix-versie van You Sexy Thing uit medio jaren '80. Waarschijnlijk een fout in de samenstelling van de cd of misschien een weloverwogen keuze toen dit album aan de beurt was om op cd uit te komen, wie zal het zeggen... Het went wel, die remix, maar toch ruil ik die schaterende blazers-uit-blik liever in voor het soulgevoel van het origineel.

Verder helemaal niks te klagen. Des te vaker ik het beluister, des te meer waardering ik voor de band krijg. Typisch is ook hun discografie: Vier jaar lang zoeken ze hun stijl door middel van singles voordat uiteindelijk het debuutalbum verschijnt, en dat is het punt waar die sound wordt gevonden.

De vroegste singles (Love Is Life, I Believe (In Love) etc.) verraden Beatles -en Bowie-invloeden. Met singles als Rumours en Brother Louie gaan ze door een soort van Isaac Hayes-periode, ook weer begeleidt door strijkers.

Daarna hebben ze met singles als Emma, Don't Stop It Now en You Sexy Thing hun sound gevonden en kan het echte succes beginnen. Er wordt hier en daar echter wel geëxperimenteerd, zoals op Mindless Boogie of Put Your Love In Me. Going Through The Motions, het meest recente nummer hierop, gaat al voorzichtig de gladdere kant op van Girl Crazy, No Doubt About It etc.

Ik blijf erbij: Deze plaat lijkt de essentie van de band te vangen, meer nog dan een meer uitgebreide verzamelaar.

avatar van matthijs
Ik heb de orginele LP die met een speelduur van ruim 78 minuten langer duurt dan menig dubbel-LP. Blijkbaar past een bomvolle cd ook op een LP.

avatar van kaztor
Wij hebben hier de lp ook van (heeft een andere hoes) maar dat is inderdaad een verdomd lange speelduur.

Greatest Hits van Miles Davis is ook zo'n lange lp.

In Nederland uitgebracht onder de titel " Hot Chocolate -20 Greatest Hits" . Voor de geluidskwaliteit zal het waarschijnlijk helemaal niets uitmaken. Op beide exemplaren zijn namelijk maar liefst 20 nummers op 1 LP geperst. Een en ander resulteert in een vlak geluid zonder ook maar een beetje dynamiek. Helaas, pindakaas..........

avatar van gaucho
78 minuten muziek op één LP? Tjonge, dat moet een record zijn Altijd gedacht dat dit album het record van de langspeelplaat met de langste speelduur had, maar deze van Hot Chocolate gaat daar dus nog met een minuut of drie overheen. Het kán gewoon niet anders dan dat dat van negatieve invloed op de geluidskwaliteit moet zijn.

Afgezien daarvan is dit met het oog op het jaar van release een tamelijk complete verzamelaar. Waarbij vooral opvalt hoe Hot Chocolate zich door de jaren heen heeft aangepast aan de heersende (geluidstechnische) trends. Toch hadden veel van die singles wel een bepaalde kwaliteit. Wat dat betreft was het echt een van de betere hitparadegroepen.

Opvallend ook dat ze in 1979 al zoveel hele en halve hits gehad hadden. Er zouden er in de daaropvolgende jaren nog een aantal volgen, zoals No doubt about it, You'll never be so wrong en (althans in Nederland) hun twee grootste hits Girl crazy en It started with a kiss. Het werd gladder en commerciëler, maar als hitparadegroep hebben ze het toch maar mooi zo'n tien jaar uitgehouden, met elk jaar wel één of meerdere hits. Voorwaar een prestatie. Ik heb er nog aardig wat van op de originele singles. Uiteraard met een veel betere geluidskwaliteit