Ostrogoth - Full Moon's Eyes (1983)

Belgiƫ
Label: Mausoleum

1. Full Moon's Eyes (3:47)
  2. Heroes' Museum (3:59)
  3. Paris by Night (5:40)
  4. Rock Fever (3:14)
avatar van Sir Spamalot
Cult-EP van een Belgische metalgroep met een cultstatus maar met een zeer aardig debuut-EP en debuut-album (Ecstacy and Danger). Voor de fans en voor de zij die het zich nog kunnen herinneren is het absolute topnummer hierop Full Moon's Eyes: hard, snel en melodieus met vlammende gitaarsolo's. Het is nog altijd een misser dat Full Moon's Eyes niet op het debuutalbum stond, want die EP is verdomd moeilijk te vinden: toen al en nu nog meer. De drie andere nummers zijn meer dan behoorlijk geweldig en liggen in het straatje van Iron Maiden en Judas Priest (wie haalde destijds daar geen inspiratie uit?) maar staan in de schaduw van het eerste nummer. Het debuut is een aanrader, dus mijn zegen hebt u.

avatar van Kronos
Deze EP staat als bonus op de heruitgave van 2002 van het album Ecstasy & Danger. Maar die zal wellicht ook niet (meer) talrijk in de rekken te vinden zijn. Het leuke is dat de hoes niet verpest werd. De voorkant van het CD-boekje heeft de cover van bovengenoemd album en als je het omdraait heb je die van de EP.

Wat mij in de muziek hier wat stoort zijn de drums, die in zowat elk nummer hetzelfde zijn. Het klinkt allemaal wat teveel rechtstreeks uit het boekje, maar verder zijn de nummers wel gewoon goed en met het krachtige volle stemgeluid van Marc 'red star' De Brauwer doen ze mij nog het meest denken aan Iron Maiden met Di'Anno. Al spelen ze een paar klassen lager.

avatar van Sir Spamalot
Hier en daar een valse nooit, de zanger laat al eens een steekje vallen maar wat kan ik smullen van het gitaarwerk!

avatar van Sir Spamalot
Vier stemmen nog maar bij misschien één van de tofste Belgische Metal EP’s welke werd opgevolgd door een aantal behoorlijke tot zelfs een goed album, namelijk het debuutalbum van een jaartje later.

Muzikaal zit dit mooi in elkaar met de nodige snelheid, precieze uitvoering en goede zanger. Het titelnummer vind ik nog altijd het mooist en lekker zijn ook de talrijke gitaarsolo’s.

Momenteel zijn ze weer bij elkaar en spelen ze een aantal optredens in december, onder andere in Eindhoven, info staat op hun website, http://www.ostrogothofficial.com. Een aantal leden van het eerste uur zijn er nog steeds bij, drummer Mario Pauwels, bassist Marnix Van de Kauter en gitarist Rudy Vercruysse.

avatar van Sir Spamalot
Alsof de duivel er mee gemoeid is... Op de platenbeurs van Pina in Stekene godbetert lag deze EP vandaag in mijn gezicht te lachen voor de prijs van 20 eur, maar mijn principe is nooit meer dan 10 eur. En toch. Nog zo eentje voor dezelfde prijs was deze: klik.

avatar van Kronos
Ik koop liever die ene zeer gegeerde EP voor 20 euro dan twee aardige maar niet essentiële lp's voor 10 euro 't stuk.

avatar van CWTAB
Net gevonden op vinyl voor 7 in perfecte staat

Mooie vondst.

avatar van Hawee
Een zeer straf, om het maar op zijn Vlaams te zeggen, album met inderdaad een geweldig titelnummer, destijds gedraaid in de Stalen Tien. Alle vier de nummers zijn lekker stampende metalkrakers met gevoel voor melodie en drama. Goede, krachtige zanger, mooi twin gitaarwerk. Als ik Belgie was zou ik maar trots zijn!

Heerlijke EP en ik begrijp dat ze de meeste nummers nog steeds live spelen. Het beste nummer is voor mij Heroes Museum en het enige nummer dat ze niet meer live spelen. Wel komt me dit nummer erg bekend voor. Het lijkt op een heel bekend nummer van een andere band, maar ik kom er niet op welke.

Hawee schreef:

Dat was ik vergeten. Dit lezende herinner ik me weer dat ik Full Moon's Eyes daar voor het eerst hoorde. Wat meteen ook de eerste kennismaking was met de band. Alleen maar goede nummers op deze EP, maar hun beste staat wat mij betreft op het debuutalbum: Queen of Desire.