Mandator - Initial Velocity (1988)

Label: Disaster

1. Attila (3:44)
  2. Black Rose (6:42)
  3. Faces of Death (3:39)
  4. Jack Boots and Leather Caps (5:13)
  5. Power of the Law (4:05)
  6. Evil Dead (6:28)
  7. Posers (5:21)
  8. I Will Be Your Last (5:04)
avatar van exodus
Potverdorie...nog niemand hier die aandacht geschonken heeft aan deze geweldige klassieke Speed Metal schijf van Nederlandse bodem? Dik 20 jaar geleden mocht ik deze band voor het eerst aanschouwen op het legendarische Metal Attack festival in het Achterhoekse Eibergen. Deze Prachtige kleurrijke Speed Metal van deze gasten uit Noord-Oost Nederland, ging er daar destijds op dat ruige festival ook wel in als koek! Vele Thrashers en Bangers zag ik die dag met deze LP onder hun arm, blij rondhuppelen over het drekkerige festivalterreintje midden in een normaal zo braaf burgerlijk park. Nu liepen daar 3500 man ruig en bezopen te Thrashen op dit soort bands alsof Walhalla op aarde was gekomen. Mandator's tweede debuut: Initial Velocity is zo Fucking Metal hè! Krijg er nog kippenvel van. Beste nummers zijn: Attila, Black Rose, Faces of Death, het toen al wat oudere maar prachtige Power of the law en uiteraard de kraker Posers! Enkele nummers stonden ook al het daadwerkelijke debuut van deze heren toen ze nog te keer gingen onder de naam Mysto Dysto op the Rules have been Disturbed LP! Initial Velocity was de eerste LP van hen onder de naam Mandator. Een geweldige band. Na Initial Velocity ging men meer richting Thrash...wel uitstekende Thrash overigens, met een andere zanger etc. Beide Lp's van Mandator vind ik geweldig! Maar ik geef net effen iets meer de voorkeur aan Mandator's debuut: Initial Velocity, vanwege de kleur, de melodie die hand in hand gaat met strakke agressieve riffs, de 1000 % Metalsfeer etc. Nederland had veel goede Speed en ThrashMetalbands destijds. Mandator was een topper! Fantastische plaat! De maximale score!

avatar van Kronos
Ik ken deze nog van vroeger maar heb er nooit veel aan gevonden.
Van welke bodem het is interesseert me daarbij eigenlijk niet zo.

avatar van trebremmit
Lekker melodieus thrash/speed metal plaatje.

avatar van fanpurple
Lekkere plaat vroeger helemaal grijs gedraaid.

avatar van B.Robertson
B.Robertson (crew)
Vroeger ook gekocht, nooit zo geweldig gevonden. Black rose is nog de mooiste.

avatar van RuudC
Deze lp heb ik nog niet zo heel lang geleden verkocht. Toen ik het lijstje aan het maken was voor de EU thrash marathon, wilde ik er natuurlijk ook wel een paar Nederlandse acts in. Mandator is er toen in gekomen en toen begon het wel te knagen of ik er wel goed aan had gedaan om deze weg te doen.

Ja, dat heb ik zeker! Wat niet wil zeggen dat deze release slecht is, maar er zitten wel een aantal mankementen aan waardoor ik dit album toch niet meer op de draaitafel zou leggen. De productie is er een van. Het geluid is echt vrij mat. Het songmateriaal is ook niet heel bijzonder. Het album doet wel wat aan Metallica denken, alleen is Mandator lang niet zo pakkend. Zeker zo'n kalm tussenstukje als in Faces Of Death verraadt dat. Ik kan me voorstellen dat nostalgiefanaten de kritiekpunten door de vingers zien. Ach, het soleerwerk is best ok en de zanger past er goed bij zolang hij niet zo geforceerd gaat gillen.

Tussenstand:
1. Acid Reign - The Fear 4,5*