Ray Charles - Ray Charles (1957)

Alternatieve titel: Hallelujah I Love Her So

Soul / Blues
Label: Atlantic

1. Ain't That Love (2:51)
  2. Drown in My Own Tears (3:21)
  3. Come Back Baby (3:06)
  4. Sinner's Prayer (3:24)
  5. Funny (But I Still Love You) (3:15)
  6. Losing Hand (3:14)
  7. A Fool for You (3:03)
  8. Hallelujah I Love Her So (2:35)
  9. Mess Around (2:42)
  10. This Little Girl of Mine (2:33)
  11. Mary Ann (2:48)
  12. Greenbacks (2:52)
  13. Don't You Know (2:57)
  14. I Got a Woman (2:54)
JawadFromMotown
Best performance van ray charles op een LP geniaal!!!

avatar van Kronos
Vandaag een uitgave met deze en de opvolger The Great Ray Charles plus nog bonustracks en een CD met pre-atlantic recordings (drie CD's dus en 56 nummers) gekocht voor € 7.50.

Aan de waardering hier te zien bij de albums absoluut geen miskoop te noemen. Zo meteen zelf maar eens gaan luisteren.

avatar van julianb
Kronos schreef:

heb ik ook goed album hoor waar heb jij hem gehaald ik bij de fame in amsterdam

Stijn_Slayer
Geen verkeerd debuut. De mix van soul, R&B en een beetje jazz hint al naar Charles' latere stijl en onderscheid hem van de middenmoot.

avatar van Devoo
Hiervan komt de legendarische sample van Kanye West, in Gold Digger. Geniale originele uitvoering van Ray Charles!

avatar van Reijersen
Ray Charles, een bekende naam die al zeer vroeg in de geschiedenis ook al steengoede muziek maakte. Iedereen die de film Ray heeft gezien kent de scene waarin Ray Charles (gespeeld door Jamie Foxx) het nummer I Got a Woman zingt en hiermee de brug legt tussen R&B, jazz en gospel. Dit is niet voor niks nog steeds één van zijn bekendste nummers.
Niet alleen dit nummer is top op zijn gelijknamige album. Dat zijn ze eigenlijk alle 14, met eigen composities als Ain’t That Love en Hallelujah I Love Her So.

1. Ain’t That Love – hier is heel duidelijk te horen hoe Ray Charles de populairdere muziek mengde met de gospel. Mooi koortje, fijn sax en onmiskenbaar Ray Charles.
2. Drown in My Own Tears – Hier horen we de subtielere versie van Ray. Die subtiliteit zit hem vooral in het pianospel.
3. Come Back Baby – Hoe Charles op dit nummer zingt is gewoonweg geniaal. Wat een inleving!
4. Sinner’s Prayer – Charles timmert hier een stuk meer op zijn piano.
5. Funny (But I Still Love You) – Dit nummer is lekker lazy. Sit back and relax.
6. Losing Hand – Herkenbare Ray Charles song, maar niet zo indrukwekkend als het voorgaande werk.
7. A Fool for You – Prachtig om te horen hoe blazers, piano, ritmesectie en stem hier elkaar afwisselen.
8. Hallelujah I Love Her So – Wil je een aanstekelijke Ray Charles horen dan moet je zonder twijfel dit nummer hebben. Je zingt het zo mee en stilzitten is ook geen optie.
9. Mess Around – Dat Ray zo nu end an ook wat rock ‘n roll leende moge duidelijk zijn. Zo niet? Luister dit nummer maar eens. Swingend tot en met.
10. This Little Girl of Mine – Een hele bekende van Charles. Aanstekelijk is het zeker.
11. Mary Ann – In deze sterke plaat voelt dit nummer toch wat als opvulling. En dat zeg ik dan over een nummer van zeer hoge kwaliteit.
12. Greenbacks – Charles maakte dit soort nummers vaker, waarin hij praat, zingt en speelt. Vooral door het praten vallen die nummers zo op.
13. Don’t You Know – Hier hoor je duidelijk de pianovirtuoos in Ray Charles
14. I Got a Woman – nummer waar je niet om heen kan als soulliefhebber. Ray Charles brengt hier één van de allerbeste soulsongs ooit!

(bron: Opus de Soul)

avatar van HugovdBos
Ray Charles, oftewel Brother Ray, was een Amerikaanse muzikant die een bepalende rol speelde in de ontwikkeling van de soul muziek. Hij leerde al op jonge leeftijd piano spelen in het café van Wylie Pitman. Op vierjarige leeftijd nam zijn zicht af en op zijn zevende was hij compleet blind, zijn broertje overleed al op zijn vierde en op zijn veertiende verloor Charles zijn moeder. De tegenslagen weerhielden hem er niet van de klassieke muziek te omarmen op school en via braille zijn spel onder de knie te krijgen. Zijn interesse voor de blues, jazz en country muziek volgde snel en deze combineerde hij met zijn eigen speelstijl. Na zijn opwaartse mars gedurende de tweede helft van de jaren 40 ondertekende hij in 1952 een contract bij Atlantic en pakte hij zijn eerste nummer één hit met het swingende I’ve Got a Woman.

Zijn debuutalbum uit 1956 bevat voor het grootste deel eigen composities, met daarnaast een aantal verfijnde interpretaties van oudere nummers. Zijn glimlach verwelkomt de soulvolle muziek, waarin soms de vrolijkheid overheerst en op andere momenten weer het verdriet. Van het snelle ritme op Mess Around, waar Charles zijn piano flink tekeer laat gaan, tot aan het orkestrale Hallelujah I Love Her So, waar de jazzy klanken zijn stem van meer schoonheid voorzien. Een perfect debuut van deze legendarische soulmuzikant, waar hij zijn verdriet uit de jeugd verwerkt in de liefde voor de muziek.

Afkomstig van Platendraaier.

Bradlinho
Ray Charles, één van de beste artiesten ooit! Een fijne mix van Soul, Jazz en Rhythm and Blues. Een geweldig debuutalbum, met uiteraard één van zijn bekendste nummers ' i got a women'.

0tis Redding
Drown in my own tears, Hallelujah i love her so, Mess around en I got a women Op één album, en dan is dat ook nog eens je debuutalbum. Daar is de toon mee gezet. Dan weet je, dit wordt een grote jongen en dat is gebleken.

Ray Charles is uitgeroeid tot een Soul legende. Zelfs mensen die niet zo thuis zijn in de Soul kunnen nummers als I got a women of hit the road Jack waarschijnlijk toch mee neuriën.

Soms wat meer Jazzy, soms wat meer gospel invloeden, maar de Soul is altijd aanwezig.

Arbeidsdeskundige
Dit is een bijzonder intens album. Zowel de zang als de piano vervullen mij met weemoed.

avatar van Film Pegasus
Als je de rock 'n roll of rhythm en blues van die tijd hoort, klinkt dat altijd als jonge kerels die voor entertainment zorgen. Entertainment is op deze plaat ook aanwezig, ik denk dat een optreden met Ray Charles altijd ambiance moest zijn toen. Maar het is meer dan wat 'rock around the clock' gedoe. Geen muzikale grenzen voor de Ray, maar zwevend tussen soul, gospel, jazz, r&b en rock 'n roll. Als je één album van Ray Charles zou kopen, zit je hier alvast goed mee en ben je overtuigd om er meer in huis te halen.