Jay-Z - Vol. 2... Hard Knock Life (1998)

Label: Roc-a-Fella

1. Intro - Hand It Down (2:56)

met Memphis Bleek

2. Hard Knock Life (Ghetto Anthem) (3:58)
  3. If I Should Die (4:55)

met Da Ranjahz

4. Ride Or Die (4:48)
  5. Nigga What, Nigga Who (Originator 99) (3:53)

met Big Jaz

6. Money, Cash, Hoes (4:46)

met DMX

7. A Week Ago (5:00)

met Too $hort

8. Coming of Age (Da Sequel) (4:21)

9. Can I Get A... (5:09)

met Amil en Ja Rule

10. Paper Chase (4:34)

met Foxy Brown

11. Reservoir Dogs (5:19)

met The LOX, Beanie Sigel en Sauce Money

12. It's Like That (3:45)

met Kid Capri

13. It's Allright (4:01)

met Memphis Bleek

14. Money Ain't a Thang (4:13)

met Jermaine Dupri

Schelpvandezee
Dit is toch wel de beste Jay-Z Album !!
er zijn drie albums wat het beste is van deze man
en dat zijn Reasonable Doubt , The Blueprint en deze
dit is jay-z op zijn best in zijn tijd
in die tijd was deze album het enige goede ding in HipHop..
dit album verdient 4 sterren

weinig comments... ik kan het tot nu toe bes waarderen.. it's a hard knock life klinkt bes rlx nog niet goed genoeg gehoord

the lox... er zit een ventje bij die klinkt als canibus... of het kid capri is ... maar hij heeft ook zo'n rauwe stem..

Damn ... ik dacht dat deze tegen zou vallen maar nee... if i should die.. ride or die.. rlxe nummer.. money ain't a thang...

en zeg nu zelf:

I'm the aftermath of pleasure never die alone
born to live forever through life's struggles
I cut corners & took drastic measures
see you niggas life expire right in front of me
time could never mend what these cold streets
mentally done to me too often I close my eyes
and see my own coffin feelin' haunted ready to leave
this world that I'm lost in my only chance
to see the seeds I lost through abortion
when I'm gone y'all niggas better not mourn
keep flossin' as long as my name
lives on what's most important
I'll be down in hell scorchin' preparin' for life
afterlife still torchin' & blazin' these mics
It'd rain for 40 days & 40 nights
& I'd return on the 3rd like Christ
without my physical portion
my spirit a poltergeist for sure
I'll be back through the heist tomorrow
blood over y'all fake niggas door
What you thought? [huh]
What you thought? [nigga]

If I should die don't cry my niggas
just stay gettin' high my niggas
don't wonder why my niggas
when I'm gone live on my niggas
just follow my path my niggas
say word to Half my nigga
When I die...

[Wais]
...don't cry my niggas
it's been one hell of a ride my niggas
say word to Wais my niggas
when I'm gone don't mourn my niggas
just keep gettin it on my niggas
say word is bond my niggas
If I die...

[Jay-Z]
...don't cry my niggas
just ride my niggas bust bullets in the sky my niggas
and when I'm gone don't mourn my niggas
get on my niggas when it's real
say word to Shawn my niggas
If I should die...

...I'd tell Big they're still hearin' his songs
run into Pac ask him where we went wrong
tell him life is miserable when ya dealin' in the physical form
Is everything that's invisible gone?
I need to know will I still feel pain or will it be ironic?
Will I chill in the flames for all the ills of my brain?
Can I reveal the game to all the hustlers
trapped in the race and if so can I leave this place?
Can I puff cigars & drink Cristal?
If this is heaven to me is this considered heavenly?
Can I still touch lives answer they "whats & whys"
make sure everybody in my fam' clutch five?
If I should die...
...don't cry my niggas

Coming of Age (Da Sequel) ...

ook een mooi nummer

avatar van Niek
Slecht album.. Veel te grote featerlijst met zwakke rappers (Ja Rule, DMX, Memphis Bleek, JD, Beanie Sigel en The Lox) en te weinig goede tracks. Maar het zij het vergeven, elk jaar weer een album op de markt brengen is lastig...

L2K
Het slechtste solo-album van Jay-Z, welke wel bekroond is met een Grammy in 1999 voor beste rapplaat. Dat zegt meer over de Grammys dan over Jay-Z.

Het probleem van dit album is dat er teveel waardeloze gastoptredens voorkomen. Als Ja Rule niet op Can I get A had gefeatured, dan was Ja Rule nooit zo populair geweest.

De verse van Bleek is waarschijnlijk zijn beste ooit, want deze sidekick van Jay-Z heeft het nooit waar kunnen maken.

Intro, Coming of age en Nigga What zijn de beste nummers, de rest is bagger.

2,5 ster

C Changes schreef:
wat lyircs van Jay-Z

Het valt me op dat heel veel gewoon niet rijmt bij Jay-Z, hij zegt een zin en komt daarna met een andere zin met een ander woord om op te eindigen.
Dus af en toe 1 of 2 zinnen die niet rijmen

avatar van T.O.
Is dat zo erg dan? Zo'n rijmschema is niet heilig.

hij heeft veel klinkerrijm.

I'm the aftermath of pleasure never die alone
born to live forever through life's struggles
I cut corners & took drastic measures
see you niggas life expire right in front of me
time could never mend what these cold streets
mentally done to me too often I close my eyes

hier brengt hij geen rijm op eyes en daarna ook niet

avatar van waxs
Ik was redelijk telleurgestelt wat betreft de gastoptredens op deze CD, amper die 3* waard naar mijn mening.

live, life, pleasure measure, forever never, front cold in front of me done to me,

avatar van FunkyMonk
Slecht hoor. Dieptepunt van Jay, na het al ietswat teleurstellende Volume 1. Geen enkele track kan mij bekoren hier. (mss enkel Can I Get a... maar zelfs die is matig) 2*

avatar van Reijersen
Het grootste probleem van dit album is de overload aan features. Die halen stuk voor stuk elk nummer naar beneden. En dan kan Jay-Z het in zijn (gemakzuchtige) eentje ook niet meer redden.

2 sterren.

M*A*S*H
Hard Knock Life heeft hem wel beroemd gemaakt in nederland

SSS
Reijersen schreef:

2 sterren.

Dr. Dre met zijn 2001 album zat ook vol met features... die scoort wel een stuk hoger hier!?

SSS schreef:

Dr. Dre had dan ook echter alle beats verzorgt op dat album.. Jay-Z is een rapper, hij hoort het zelf te vullen met raps.

avatar van Jorge-E
Waar slaat dat nou op? Je beoordeelt een album toch niet op wie de beats gedaan heeft, teksten geschreven heeft... Je beoordeelt hem toch of hij goed klinkt, of niet? Bij NWA zeg je toch niet dat Dre de beste is omdat hij de meeste beats heeft gedaan.

avatar van Game
Jay-Z heeft weer een matige beatkeuze op dit album. Wederom begint het album gewoon goed met de eerste 2 nummers. Daarna zijn er maar 3 nummers die ik op de repeat zet, de rest is ondermaats. En dan vooral de beats, want Jay-Z doet het bij vlagen best goed zoals op Nigga What, Nigga Who.

Volgende week zijn eerste 2 albums luisteren, hopelijk is het beter dan de periode die ik de laatste weken heb beluisterd ('98 t/m '00). Daarna heb ik heel z'n discografie gehad en kan ik eindelijk mijn conclusies trekken op Jay-Z.

2,5*, omdat het ietsje beter is dan Life and Times of S. Carter.

Memphis Bleek is trouwens de rapper die mij het meest vermaakt van de gastartiesten op dit album.

avatar van KILLERBEE99
Leuk album van Jay-Z. Can I get a... vind ik echt een vette track!

avatar van Jordyp
Werkelijk alle gastartiesten halen het niveau naar beneden, en Jay zelf klinkt zelf ook niet al te best. Matig album. 2*

avatar van Nr.4
Nice album, maar te veel mindere beats om tot het betere Jay-Z werk te horen. Met de track Hard Knock Life leerde ik Jay kennen via MTV/TMF, maar voor zijn standaard geen denderend album.

avatar van Poeha
Hard Knock Life...ik vind hem nog steeds lekker, maar de vetste track hier blijft toch A Week Ago
(met Too $hort).
En Foxy Brown...die klinkt nog steeds erg fijn, ook na al die jaren.

avatar van Raul
Hoe trek je in godsnaam conclusies op iemand, Game?

Anyways, heel matig album van Jay-Z, met een hoop slechte gastartiesten en commerciële beats die me totaal niet liggen... (Money, Cash, Hoes bijvoorbeeld, echt een verschrikkelijk beat en een nog ergere hook )

Paar aardige tracks zoals Hard Knock Life, Can I Get A .. en Ride or Die
2,5 voor de moeite

Gucci-Mane
Best wel een aardige album.

Money cash hoes; leuke beat , samen met DMX knallen.

Can I Get A: Monsterhit , samen met Ja Rule leuk om te zien.

Heeft toch wel leuke nummers op staan.

avatar van Kos
Kos
Nooit begrepen wat mensen aan die titeltrack vonden.

Was vanaf de 1ste keer dat ik het hoorde al ronduit verschrikkelijk.

avatar van gweah
Jay-Z is in het begin van zijn carriere eigenlijk altijd een trendvolger geweest.

Gezegend met een grote dosis talent, maar vooral meer vastberaden dan wie dan ook, ging hij maar voor 1 ding, en dat was die grote pot met goud, multiplatina succes, de top van de (commerciele) aperots, die eigenlijk vrij was na het overlijden van de 2Pac en B.I.G.

Toen Jay-Z in 1996 debuteerde met Reasonable Doubt deed hij het in 1x goed: een retestrak geproduceerd, uitstekend geschreven East Coast rap album, met alle juiste producers (Premier), features (B.I.G., Mary J. Blige) en zelfs de gescratchte vocalen voor in het refrein (Nas, Snoop, Prodigy, Fat Joe). Qua lyricism deed hij niet of nauwelijks onder voor concullega's Biggie, Nas en AZ, en inhoudelijk was het eigenlijk intelligenter.

Drie probleempjes, echter:
- Qua thematiek was het niet zo origineel. Sterker nog, het leek een uitgekiende mengeling van Illmatic, Ready to die en Only built 4 cuban linx.
- Hij was de laatste in de rij, en alleen al daardoor bijna automatisch een soort tweede garnituur. In het rijtje met AZ, ipv met Nas en Biggie.
- Hij miste ook de magnetische persoonlijkheid en star power van Nas, Biggie, of bijvoorbeeld een 2Pac, Method Man of Snoop.

Tegenwoordig hoor je iedereen over Reasonable Doubt alsof het een classic was, net als Illmatic en Ready to die. Dat was het toen zeker niet, het was een erg goed maar weinig succesvol album, dat zeker hoog gewaardeerd werd onder echte hiphoppers en hiphop liefhebbers (inclusief mijzelf) maar dat Jay-Z niet in de conservatie bracht met de andere grote jongens. Zoals Jay-Z zelf naar voren bracht in Where I'm From (1997), I'm from where niggas will pull your card, and argue all day about, who's the best MC's, Biggie, Jay-Z or Nas. Dat was niet alleen een sterk staaltje wishful thinking, maar ook een vroeg voorbeeld van Jay's typische brand building in de vorm van een self fulfilling prophecy.

Zeker ook omdat zijn tweede album In My Lifetime Vol. 1 (wederom schaamteloos de laatste trend volgend) een verre van geslaagde mix was van de sound van Reasonable Doubt, en de jiggy Bad Boy sound van de hitlijsten van 1997.

Wederom geen echte hits, en weer geen platina. Als je mee wilde tellen was multiplatina de norm, de echte toppers zoals The chronic, Doggystyle, Ready to die en All eyez on me hadden 3x platina of meer (3 miljoen exemplaren verkocht in de VS), Nas had 2x platina met It Was Written en ook Wu-Tang Forever was 2x platina (4x, maar dubbelalbums tellen dubbel). Met goud (=500.000 verkocht in de VS) was je een succesvolle underground MC, zoals de Wu solos, Illmatic, Tribe, EPMD, Redman of Mobb Deep albums, die waren allemaal goud. Zat je daar weer onder, dan zat je in de categorie Gang Starr, Jeru The Damaja, The Roots, Boot Camp Clik.

In 1998 was Jay-Z dus in een rare positie, een zeer getalenteerde, slimme MC, die graag een grote mainstream rapper wilde zijn, maar zonder succes. (Of althans, hij bleef in de categorie goud hangen)

Vol. 2 hard knock life was het keerpunt.

Jay-Z is een van de meest intelligente artiesten in de hip hop wereld, en in 1998 had hij eindelijk zijn artistieke business plan voor mekaar.

Hij had heel goed gezien dat de midden jaren 90 sound van Nas en Wu-Tang over zijn houdbaarheidsdatum heen was, en ook dat de jiggy Bad Boy sound alweer achterhaald was: in 1998 waaide er een frisse wind door hip hop land, en nieuwe namen bestormden met veel succes de scene.
De lichting van 1998 bestond uit:
-Big Pun, debuut april '98, platina
-DMX, debuut mei '98, 4x (!) platina
En verder Cam'Ron, Noreaga, Canibus, die halverwege het jaar nog geen albums hadden (Noreaga natuurlijk wel met CNN in 1997).

Big Pun's album was een slick geproduceerde East Coast plaat, gestoeld op lyricism, maar ook op de door Biggie geperfectioneerde formule van straat tracks plus club tracks.
Wat vooral opviel was het enorme succes van DMX. Zijn sound was rauw en straat, zonder de gespeelde en gedroomde mafiaso fantasieën.

Wat Jay-Z deed was een album maken in de geest van de 1998, in de geest van de vernieuwing. Hoewel hij feitelijk nog steeds trendvolger was, liet hij het lijken alsof hij zelf bij de vernieuwende lichting hoorde, sterker nog, alsof hij de leider was van de nieuwe lichting. Ik weet niet hoe ik het anders uit kan leggen.

In alles klonk ook een nieuwe swagger en nieuw zelfvertrouwen door. Alsof hij het licht gezien had en zich opeens zeker voelde over zijn plaats bovenop de apenrots (die hij tijdens het maken van dit album feitelijk nog niet bezette).

Check de lines op Ride Or Die:
But I'm platinum a million times nigga, check the credits
S. Carter, ghostwriter
And for the right price
I can even make yo' shit tighter.

De track was een superieure dis aan het adres van Mase. Waar Jay-Z een jaar eerder nog als wannabe meereisde op de Bad Boy bandwagon, schoof hij nu een van de kopstukken ervan achteloos aan de kant.

Het paard van Troje was de aanstekelijke titeltrack, door velen gehaat, maar Jay wist dat hij een hit had zodra hij de beat voor het eerst hoorde, toen Kid Capri hem draaide in de opwarm set tijdens de No Way Out tour van Puff Daddy (waar Jay-Z, veelzeggend, destijds een van de support acts was). Deze track is waarschijnlijk DE belangrijkste song in de carriere van Jay-Z. Het werd een hit en zorgde er in grote mate voor dat het album een hit werd.

En dat werd het: met 5x platina in de VS is het nog altijd Jay's meest succesvolle album.

De rest van het album is een onzettend gelikte mix van radio, club en straat tracks, die nu ontzettend gedateerd klinkt, maar destijds ontzettend vers (of moet ik zeggen: fresh! For 1998, you suckers)
Waar hij met Reasonable Doubt en Vol. 1 dus steeds een beetje achter de dominante artiesten en sound aanhobbelde, leek Jay hier de ringmaster van de nieuwe koers.

Goed voorbeeld is de rauwe posse cut Reservoir Dogs: volgens het oude geheime recept van ome LL Cool J, nodigt hij alleen hongerige jonge honden uit op de track. Zelf pakt hij natuurlijk de laatste verse, en zet hem lyrically net even een versnellinkje hoger dan de andere jongens. (Hoewel mijn favoriete line die van Jadakiss is: gangsters don't die, they get chubby, and move to Miami).
De beat van Erick Sermon is spartaans en fris, en geeft alle ruimte aan de lyrics. Deze track blijft voor mij tijdloos.

Er zijn drie tracks van producer van het uur Swizz: de kale, cleane en futuristische sound mist achteraf de nieuwigheid die het toen wel degelijk had, maar Money Cash Hoes met DMX blijft geniaal in zijn simplistische absurditeit.

De Timbaland track Jigga What Jigga Who blijft virtuoos (hoewel niet zo virtuoos als B.I.G. op Notorious Thugs), maar wordt omlaag gehaald door Jay's meest seksistische en jammere lyrics uit zijn carrière.

Als je het album per track bekijkt en analyseert, is er verder weinig wat echt beklijft. Maar als geheel klopte het toen gewoon, en het bracht Jay aan de top van de game.

Ik herinner me een interview met
Big Pun in begin 1999, en de vraag ging over zijn eigen (zeer succesvolle) album. Uit het niets zei hij opeens: Jay-Z's album, that was an ILL album. That should've gotten 5 mics.

Rudi1984
Kos schreef:
Nooit begrepen wat mensen aan die titeltrack vonden.

Was vanaf de 1ste keer dat ik het hoorde al ronduit verschrikkelijk.

Het enige voordeel is dat het die geniale Dr Evil-cover veroorzaakte.