Peter Gabriel - Shaking the Tree (1990)

Alternatieve titel: Sixteen Golden Greats

Label: Geffen

1. Solsbury Hill (4:22)
  2. I Don't Remember (3:48)
  3. Sledgehammer (4:55)
  4. Family Snapshot (4:26)
  5. Mercy Street (4:43)
  6. Shaking the Tree (6:24)

met Youssou N'Dour

7. Don't Give Up (5:54)

met Kate Bush

8. San Jacinto (6:40)
  9. Here Comes the Flood (4:31)
  10. Red Rain (5:35)
  11. Games Without Frontiers (3:57)
  12. Shock the Monkey (3:57)
  13. I Have the Touch (3:44)
  14. Big Time (4:25)
  15. Zaar (2:58)
  16. Biko (6:58)
Mooie verzamelaar van PG vooral Biko is gaaf

avatar van musicfriek
Erg mooie verzamelaar van deze man. Is eigenlijk ook enige album wat ik van hem heb. Zijn beginalbums schijnen ook erg goed te zijn, dus toch eens een keertje luisteren. Nummers als "Shock the monkey", "Biko" en vooral "Solsbury hill" zijn mijn favorieten!!

avatar van HiLL

avatar van musicfriek
Niet met je eens, maar ieder zijn eigen...

avatar van Hans Brouwer
Dit is mijn enige cd van Peter Gabriel en meer ga ik er ook zeker niet kopen. Ik heb altijd wat moeite gehad met de stem van Gabriel . Des al niet te min 4* voor deze cd. Hoogtepunten van deze cd voor mij zijn: Shaking the tree en natuurlijk Biko

Met een hartelijke groet uit het mooie Woerden,

Marcel²
Hans Brouwer schreef:
Dit is mijn enige cd van Peter Gabriel

avatar van Hans Brouwer
Marcel Jongeneel schreef:

Tja Marcel, dan zitten we toch niet met alles op 1 lijn. Even goede vrienden toch ?

Met hartelijke groet,

Marcel²
Hans Brouwer schreef:

Ja zeker.
Hans, het nummer I Don't Remember kan je wel lekker op mee schreeuwen.

avatar van IMPULS
HiLL schreef:

verschrikkelijk nummer

Hahaha, goeie grap, 'k stel voor een andere nickname te nemen. 'Zaar' stel ik voor: da's wél verschrikkelijk nummer. Wel een prettige verzamelaar verder.

avatar van musicfriek
Alleen jammer dat de ingekorte versie van Shock the Monkey hierop staat, de "gewone" versie is echt zoveel mooier. Ach, je kan niet alles hebben he?

avatar van IMPULS
Zou kunnen, geldt ook voor Here Comes The Flood. Deze (nieuwe) versie bevalt mij minder. Op Robert Fripp's album 'Exposure' staat nog steeds de meest gevoelige opname van het nummer.

avatar van VanDeGriend
HiLL schreef:

verschrikkelijk nummer

Inderdaad Bob, maar wel t enige verschrikkelijke nummer van deze geweldige performer. Vandaag de dag staat HIT, een 2 cd met vrijwel al deze nummers aangevuld met albumklassiekers, voor een paar euro in de bakken. Een absoluut koopje.

avatar van Waldo Jeffers
VanDeGriend schreef:

Overigens een veel betere verzamelaar dan deze...

avatar van VanDeGriend
Waldo Jeffers schreef:
Overigens een veel betere verzamelaar dan deze...

Inderdaad.

avatar van HiLL
VanDeGriend schreef:

Inderdaad Bob

avatar van musicboy
Is de versie van 'Here comes the flood' hier een nieuwe opname of dezelfde van het debuut?

musicboy schreef:

dat eerste

Joy
zaar, 15 minuten te kort

avatar van berwt
1,5
Naast deze ken ik niets van Gabriel. Maar ik ben ook niet geneigd om naar meer op zoek te gaan. Ik vind dat hij toch heel wat flauwe, zeg maar saaie nummers heeft. Enkel Solsbury hill, Mercy Street en Games without frontiers vind ik de moeite om nog op te leggen.

avatar van musician
Ik weet niet waar je dan precies naar op zoek bent, maar saai is wel het laatste wat je van Peter Gabriel's nummers kunt zeggen.

Een uitzondering daargelaten roepen ze juist altijd een geweldige spanning op, vol van onheilspellende dreigingen, bijzondere muzikale vondsten, experimenten, boeiende samenwerkingsverbanden en staan ze open voor allerlei invloeden van buiten af, vaak Afrikaanse ritmes.

De titelsong komt als track eigenlijk van het album The Lion van Youssou N'Dour en is een ware verademing op deze verzameling. Het is typisch Gabriel dat hij juist met één van z'n samenwerkingsverbanden de aandacht weet te trekken voor z'n eerste Grootste Hits album.

De overige nummers zijn voor Peter Gabriel liefhebbers natuurlijk overbekend (Zaar is minder bekend, is van Passion) maar verre van gigantische hits. Hij heeft er wel een paar gehad, Solsburry hill en dan vooral natuurlijk alle krakers van So (o.a. Sledgehammer, Don't give up) maar Peter Gabriel valt niet onder de categorie vaste stamgasten in de Top 40.

Als mens heeft hij zich altijd bijzonder ingezet voor een betere aardkloot in het algemeen (en die van de derde wereld in het bijzonder), heeft dat thema ook vaak smaakvol ingebracht in zijn werk en is, kortom, nog één van de weinige iconen van zijn generatie die nog over is en daarbij behoorlijk vernieuwende albums op niveau uitbrengt.

Na het verschijnen van zijn tweede en meest complete verzamelalbum Hit is Shaking the tree eigenlijk niet meer van belang, behalve dan voor de prachtige titelsong, die wijselijk niet is meeverhuisd naar Hit.

Dat wil zeggen, bij menig nummer op Shakin' the tree staat er [edit] achter de titel, wat betekent dat de track is aangepast t.o.v. het origineel of albumversie. Ik hoor dat er nooit zo aan af, maar voor liefhebbers van complete oeuvres blijft dit album om die reden van groot belang.

Neen, verre van saai, het is juist petje af voor een man die, ook bij het uitbrengen van nieuw plaatwerk (na 8 jaar) in 2010 toch ook maar weer gewoon de top 100 van musicmeter haalt bij de beste albums van het jaar.

avatar van sheep67
Heb dit schijfje vanmiddag gekocht maar schrok van de geluidskwaliteit van de nummers of ligt dat aan mij? Om die reden hou ik het bij één luisterbeurt maar kan gelukkig terugvallen op eerder uitgebracht werk van hem.

Voor de echte fan is dit een overbodig album

avatar van musician
Volgens mij is het album nooit aangepakt en is er inmiddels met Hit een uitgebreidere (en technisch betere) verzamelaar verschenen.
Is de matige kwaliteit ook de oorzaak van 3***?

sheep67 schreef:

Er is wel een remaster van verschenen dus wellicht is het nu beter?

Overigens staat er een behoorlijke typefout op de hoes van de remaster, het 2de nummer heet nu I Don't Remeber

avatar van sheep67
musician schreef:
Is de matige kwaliteit ook de oorzaak van 3***?

Het zou geen invloed mogen hebben maar een halve punt scheelt het wel. Zeer irritant!
Dan vind ik zijn tweede live-album Secret World Live (1993) weer subliem klinken

avatar van TEQUILA SUNRISE
Sluit mij aan bij het betoog van Musician.
Peter Gabriel is een kleurrijk veelzijdig artiest die met enige regelmaat verrassend uit de hoek komt.
Vind dit een prachtige verzamelaar.
Ooit ingestapt in zijn solowerk met het sublieme So maar ook zijn eerste albums zijn de moeite waard.
Als frontman van Genesis was Gabriel al in de jaren 70 vernieuwend bezig getuige zijn aparte creaties op het podium.
Overigens vind ik de geluidskwaliteit van deze verzamelaar dik in orde.

avatar van Queebus
Geweldige verzamelaar van PG met een uitgekiende songkeuze. Een prima instapper destijds voor wie het werk van Peter Gabriel niet goed kende. Wel opvallend dat het ruim 4 jaar na zijn laatste reguliere album uitkwam. Passion uit 1989 reken ik even niet mee.

dit jaar toch een nieuw album van Peter?

Queebus schreef:

Dat zal denk ik ook met de verandering van lp naar cd te maken hebben. Er kwamen in die periode (88-91) heel veel verzamelaars uit. De losse 7" konden de deur uit zeg maar en het gemak van de cd nam de overhand.