Waylon Jennings - Are You Ready for the Country (1976)

Country
Label: RCA

1. Are You Ready for the Country (3:12)
  2. Them Old Love Songs (3:13)
  3. So Good Woman (2:03)
  4. Jack-A-Diamonds (3:27)
  5. Can't You See (3:46)
  6. MacArthur Park (Revisited) (6:39)
  7. I'll Go Back to Her (3:10)
  8. A Couple More Years (4:11)
  9. Old Friend (3:23)
  10. Precious Memories (3:43)
avatar van AbleMable
"The last time that I saw you laugh at me and fly away"...zijn regels uit het een van de hoogtepunten van dit album, het fraaie Old Friend. Een hommage van Waylon aan zijn vriend Buddy Holly. In 1959 speelde Waylon Jennings bas bij Buddy Holly laatste tournee. Big Bopper had gevraagd aan Waylon of hij ipv van Waylon met het vliegtuig mee mocht en ja, dat vond Waylon o.k, niet wetende dat het de beruchte fatale vlucht zou worden voor Buddy Holly, The Big Bopper en Richie Valens en Waylon zelf dus ternauwernood toen aan de dood ontsnapt is door ipv The Big Bopper met de toerbus te gaan ipv het vliegtuig. Na het ongeluk heeft het enkele jaren geduurd eer Waylon zijn carriere als artiest weer kon oppakken. Buddy Holly was in het begin ook erg belangrijk geweest voor de start van Waylon's carriere en produceerde ook zijn eerste opname's en de twee werden goed bevriend, kwamen ook uit dezelfde streek in Texas. En het had uiteindelijk bijna twintig jaar geduurd eer Waylon deze prachtige song over Buddy Holly kon schrijven.
Op dit album schuift Waylon overigens wat weg van de Outlaw Country naar de meer Contemporary Country muziek. De basistracks werden voor de verandering opgenomen in L.A., de overdubs en het afmixen werd weer wel in Nashville gedaan en daar mocht zijn vaste steelgitarist Ralph Mooney weer enkele fraaie partijen aan de muziek toevoegen.
Album opent overigens met de Neil Young song, Are You Ready For The Country en de song Can't You See
is een fraaie cover van deze Marshall Tucker Band hit. Ander hoogtepunt is de song Them Old Love Songs, geschreven door Donnie Fritts en Troy Seals, die eerder al verantwoordelijk waren voor Waylon's We Had It All. Ook staat er een re recording op van Mac Arthur Park van Jimmy Webb wat Waylon dus al jaren eerder eens opnam, maar deze versie is wel de mooiste mede dankzij Ralph Mooney.
Ook waagde hij zich op dit album eens aan een gospel traditional, Precious Memories. Waylon Jennings was op zichzelf niet zo heel gelovig en al helemaal geen kerkganger. En behalve dus het fraaie Old Friend zijn So Good Woman en I'll Go Back To Her door Waylon zelf geschreven. Ook produceerde Waylon samen met Ken Mansfield het album zelf. Het album werd ook een behoorlijk succes en vertoefde weken in de hoogste regionen van de Country Album Charts. En terecht, ik vind het zelf ook een prachtig album en een van Waylon's betere albums. Heb het album, denk ik zo een ruime twee maandjes in mijn bezit op CD en is voor mij echt een groeidiamantje.