Waylon Jennings - Dreaming My Dreams (1975)

Country
Label: RCA

1. Are You Sure Hank Done It This Way (3:01)
  2. Waymore's Blues (2:46)
  3. I Recall a Gypsy Woman (3:01)
  4. High Time (You Quit Your Lowdown Ways) (2:48)
  5. I've Been a Long Time Leaving (But I'll Be a Long Time Gone) (2:45)
  6. Let's All Help the Cowboys (Sing the Blues) (3:19)
  7. The Door Is Always Open (2:43)
  8. Let's Turn Back the Years (2:32)
  9. She's Looking Good (2:32)
  10. Dreaming My Dreams with You (2:27)
  11. Bob Wills Is Still the King (3:37)
kiriyama
Toch wel een erg lekker plaatje. Moet nodig eens achter meer werk van de heer Jennings aangaan.

avatar van frolunda
Één bericht en slechts twintig stemmen dat is eigenlijk een beetje beschamend voor deze site.Al moet ik er wel bij zeggen dat ik zelf ook niet al te snel was met het erkennen van deze onvervalste country-klassieker.
Dreaming My Dreams is zonder twijfel één van de hoogtepunten in het oeuvre van Waylon Jennings en,ondanks het slechts goed half uur speeltijd (mijn versie bevat gelukkig nog twee nummers extra) zijn er tal van hoogtepunten te ontdekken op dit album.
De eerste twee nummers zijn vrij algemeen bekend en zijn voor mij onbetwiste klassiekers maar nog meer plezier beleef ik bijna aan het volgende hoogtepunt High Time (You Quit Your Lowdown Ways).De openingszin I'm sick and tired of waking up sick and tired is briljant in al zijn eenvoud.
Dat wel erg hoge niveau wordt vervolgens niet helemaal meer volgehouden maar goed blijft het altijd.
Alleen van Let's All Help the Cowboys (Sing the Blues) ben ik wat minder gecharmeerd maar dat wordt opgeheven door uitstekende songs als The Door Is Always Open en Bob Wills Is Still the King.
De prachtige zang van Waylon Jennings met heel wat 'soul' en de erg sterke en mooie teksten maken van Dreaming My Dreams toch een klein meesterwerk.
De wat ingetogen en sobere muzikale invulling (Western swing) past daar overigens goed bij.
En nu maar eens snel achter Bob Wills aan.

Arbeidsdeskundige
Wow! Wat heeft deze man een warme stem. Het luisteren nar dit bijzonder fraaie album voelt als een hele warme deken.

avatar van jorro
Tjonge, wat is dit een saai album. Voor mij onbegrijpelijk dat het zo goed scoort op MuMe. Blijkbaar mis ik iets wat een country liefhebber wel hoort?!
De nummers worden niet bepaald met emotie uitgevoerd. Het klinkt allemaal erg plichtmatig.
Het album staat gedeeld 49e in de jaarlijst 1975 van Oor. Ik vind het al verbazingwekkend dat het die lijst heeft gehaald, maar de liefhebber zal dat wel begrijpen.

avatar van wvv89
Are You Sure Hank Done It This Way? Dat is wat Waylon Jennings zich afvraagt in de openingstrack van Dreaming My Dreams. Het vormt de basis voor de outlaw country beweging midden jaren 70 met Jennings als absolute katalysator en initiator. Hij bedoelt met Hank natuurlijk Hank Williams die eind jaren 40 en begin jaren 50 furore maakten met zijn blues muziek. Williams had zoveel indruk gemaakt dat Jennings en consorten alles imiteerden van het leven dat Williams leidde. Dat betekende alles wat God had verboden.

En dat betekende dus ook dat de zoete siroop gedrenkte Nashville country pop kaders werden overschreden. Jennings was klaar met Nashville. Vriend Willie Nelson had het jaren geprobeerd in de muziekstad en ging teleurgesteld terug naar Texas. Jennings bleef in Nashville, maar zoals een outlaw betaamt nam het heft in eigen handen. Het resulteerden in een serie absolute top albums die werden omgetoverd tot een nieuw subgenre: outlaw country.

Dreaming My Dreams is één van de albums die outlaw country goed vertegenwoordigt. Het is het favoriete album van Jennings en ik begrijp volkomen waarom.

Met het up-tempo High Time (You Quit Your Low Down Ways) laat Jennings zijn klasse zien. Hoog tijd om low down ways te stoppen? Jennings zong het in ieder geval niet over zichzelf, want hij ging vrolijk door met zijn outlaw persona.

Dreaming My Dreams with You is misschien wel het beste nummer van het album. Het is een sympathiek nummer die een gevoelige Jennings laat horen. Prachtige teksten over een verloren liefde en het verlangen om daar naar toe terug te keren. Met minimale muzikale begeleiding stuwt Jennings in zijn eentje dit nummer naar ongekend niveau. Genieten.

Het slotnummer Bob Wills is Still the King is een live registratie opgenomen in de honky tonks van Austin, Texas. Bob Wills was één van de grootheden van het Western Swing genre dat in de jaren 30 erg populair was in Amerika. Geruchten gaan dat Waylon het nummer heeft geschreven uit jaloezie voor Willie Nelson. Alhoewel zij goede vrienden waren kon Jennings het niet hebben dat Willie Nelson een stuk meer bekendheid genoot. Jennings zingt dan ook: “It don't matter whose in Austin, Bob Wills is still the King”.

Dreaming My Dreams is het zoveelste album van Waylon Jennings dat bij mij een meer dan behoorlijke indruk achterlaat. Het album kwam op nummer 1 terecht in de charts en dat was de eerste voor Jennings. Het toont maar weer is aan wat een groot artiest hij was binnen de country muziek.