Veni Domine - Spiritual Wasteland (1998)

Zweden
Label: Massacre

1. Dawn of Time (5:29)
  2. Last Letter from Earth (8:51)
  3. If I Fall Asleep (6:18)
  4. Hysterical History (5:44)
  5. Riddle of Eternity (5:43)
  6. The Temple (7:54)
  7. Someone's Knocking (5:09)
  8. Silent Lamb (5:01)
  9. 1:st of Ten (7:52)
  10. The Letter (3:13)
avatar van Killeraapje
Hele goede cd van een band die het best kan worden omschreven als Queensryche met een Christelijk randje (zonder dat het overigens storend wordt)

Kingsnake
Waanzinning.

Een mix van prog en doom.
De christelijke teksten doen het uitstekend.
Ze zijn namenlijk niet belerend maar meer mythologisch, wat het toch een leuk mysterieus tintje meegeeft.

Zanger, gitarist en drummer zijn van zeer hoog niveau.
Zanger heeft inderdaad wat weg van Geoff Tate, maar deze zanger heeft nog net wat meer bereik.

Op deze plaat experimenteert de band wat meer met samples en loops en wijkt enigzins af van het pad van traditionele metal op de voorgaande platen.

avatar van MetalMike
Enige plaat die ik van ze heb helaas, maar een heel fijne is het wel. 'Tis geen plaat die ik heel vaak aanzet, omdat 'ie toch niet makkelijk te verteren is en de plaat is daarbij ook een aardige zit, duurt een klein uurtje. Maar goed is 'ie wel.
Ja, een echte Tate-stem, net ietsje donkerder (zoals Tate in de Promised Land dagen) maar de hoge regionen gaan hem verdomde goed af. Muziek is ook Proggy met een doomy tintje... of andersom.
Drums klinken net iets te hol en blikkerig qua productie maar hij houdt zijn stijl en input interessant genoeg. Mijn favoriete nummer is denk ik het dramatisch gedragen "If I Fall Asleep", ik geniet ook van die perfect geplaatste synth-tonen daar. "Hysterical History" komt net iets teveel over als hun versie van "NM 156" of "Neue Regel", maar de riff halverwege is weer heel lekker en samen met de solo brengen ze dan het nummer net in een andere sfeer. Over sfeer gesproken, het slot van "The Temple" voert je ook zo Egypte of het beloofde land binnen. Qua tekst kom ik er niet helemaal uit, mijn Bijbelkennis is vermoedelijk niet voldoende.
Een band ter vergelijking heb ik niet echt, niet echt Candlemass, niet echt Queensrÿche, Tad Morose of Anubis Gate. Maar houd je van die bands, geef het eens een kans.

avatar van Mssr Renard
MetalMike, de opvolger is net zo goed, misschien zelfs wat beter. Helaas kan ik deze niet vinden op Tidal. Ik had deze vroeger wel. Ik had alledrie de eerste albums. Maar goed, misschien is er een andere manier om naar deze te luisteren.

avatar van MetalMike
Top, dank je voor de tip