Steely Dan - The Definitive Collection (2006)

Jazz / Rock
Label: Geffen

1. Do It Again (5:54)
  2. Dirty Work (3:08)
  3. Reelin' in the Years (4:34)
  4. Bodhisattva (5:17)
  5. My Old School (5:44)
  6. Rikki Don't Lose That Number (4:32)
  7. Black Friday (3:39)
  8. Bad Sneakers (3:20)
  9. Kid Charlemagne (4:39)
  10. Deacon Blues (7:32)
  11. Peg (3:55)
  12. FM (4:49)
  13. Hey Nineteen (5:05)
  14. Babylon Sisters (5:51)
  15. Cousin Dupree (5:26)
  16. Things I Miss the Most (3:57)
Father McKenzie
Definitive? Laat me niet lachen, de enige echte definitive collection heet gewoon SHOWBIZ KIDS en is stukken vollediger dan deze sampler...

avatar van kaztor
Heb deze vanmiddag voor een totaal van €5,- besteld uit Japan (Ebay) want ik heb pas The Royal Scam besteld en wil een soort van inkoppertje van deze band.

Father McKenzie
Méér dan een inkoppertje is dit inderdaad niet, natuurlijk er staan geen slechte songs op, maar van deze band ben je gewoon beter af met al hun reguliere platen, de kwaliteit van hun muziek is toch duizelingwekkend hoog, naar mijn gevoel hebben ze nooit een echt slecht album afgeleverd. Muziek op eenzame hoogtes!

avatar van kaztor
Peg, is dat niet dat nummer met die sample dat De La Soul gebruikte? (Eye No).

bikkel
Aan de nummers ligt het uiteraart niet,maar dit is een prul van een verzamelaar.Geldklopperij!
De Steely Dan cd's zijn gunstig in prijs.Er gaat niets boven de cd's apart.Mocht je dan toch iets verzamelachtig willen hebben,ga dan voor de cd Alive In America uit 1993.De heren gingen sinds mensenheugenis weer eens op tour(iets waar ze aanvankelijk niets van moesten hebben)en speelden verschijnende nummers in een ander arrangement.En dat pakt erg goed uit.
Leuk detail is dat het duo voor de tour naar een muziekwinkel ging om op zoek te gaan naar boeken, om na te gaan hoe hun oude eigen nummers ook weer gespeeld moesten worden.

avatar van andré
kaztor schreef:
Peg, is dat niet dat nummer met die sample dat De La Soul gebruikte? (Eye No).

Aardige verzamelaar trouwens. Tuurlijk missen er een aantal essentiele tracks (Josie, Haitian Divorce en Any Major Dude bijvoorbeeld). Maar goed, dit is een enkele cd, dan is het een beetje schipperen met selecteren lijkt me...

avatar van kaztor
Dan dacht ik het toch goed. Leuk nummertje. Het kwam vandaag zomaar bij me op want ik hoorde het wel eens op Arrow Classic Rock.

avatar van kaztor
Nou, ben toch erg blij met dit schijfje. De muziek wordt wat toegankelijker voor me en er zijn nogal wat nummers waarbij ik iets heb van 'Verdomd, hebben ze dit ook gemaakt?'
De reunie-nummertjes aan het einde zijn duidelijk minder van kwaliteit.

Toch hele fijne muziek, dit.

avatar van Lord Flashheart
Sluit me aan bij kaztor, dankzij deze verzamel cd ben ik van de zomer behoorlijk verslaafd geraakt aan Steely Dan. Deze collectie is een stuk toegankelijker dan de albums en nu, een paar maanden verder, heb ik ook de meeste albums beluisterd. In omgekeerde volgorde was ik waarschijnlijk allang afgehaakt. Aanrader dus voor iedereen die Steely Dan net heeft ontdekt!

Fedde
Deze zat voor mij in de zak op pakjesavond en ben daar natuurlijk gepast dankbaar voor. Prettig overzicht dat voor mij de gaten in de collectie wat kan repareren. Can't Buy A Thrill had ik nog steeds niet en zo kwam ik in bezit van de eerste drie smakelijke nummers. Dat geldt ook voor FM dat niet op een regulier album te vinden is. Things I Miss The Most van het laatste album Everything Must Go had ik zelfs nog nooit gehoord. Heel aardig nummer.

Favorieten? Moeilijk. Nou vooruit: Kid Charlemagne. Niet in de laatste plaats vanwege de huiveringwekkend mooie gitaarsolo van Larry Carlton. Dirty Work is bijzonder, met leadzang van David Palmer en mede daardoor niet direct herkenbaar als Steely Dan.

Op het eerste gehoor is er aan de mastering nog wat gesleuteld. Klinkt net iets beter dan de reguliere CD-albums die ik heb. Het wordt tijd dat Universal Music de hele Steely Dan collectie nog eens opnieuw door de remastermolen haalt en in een prettig geprijsd boxje bijeen brengt, dan kan ik deze verzamelaar gewoon in de auto laten liggen.

Als verzamelaar bijna net zo goed als A Decade Of Steely Dan. Maar het blijft een compromis natuurlijk.

avatar van Broem
Idd een perfect verzamelalbum. Toch heeft SD bij mij de status van album band. Luister zonder uitzondering graag naar het complete werk van ieder afzonderlijk album. Can't Buy a thrill is overigens het enige album dat ik nog heb. Daar komt snel verandering in.