Fatal Flowers - Younger Days (1986)

Label: Syndicate of Melodies

1. Deep Inside (3:12)
  2. Good Enough (3:44)
  3. Ballroom (4:46)
  4. Nowhere to Lay My Head (4:44)
  5. Younger Days (3:06)
  6. Well Baby (Part 1&2) (4:36)
  7. Gimme Some Thruth (2:32)
  8. Blackspot (3:42)
  9. For Christ's Sake (3:36)
  10. Here's Your Song (2:54)
avatar van Rainmachine
Blijft toch een erg lekker album en ook wel een stukje Neerlands trots. De Flowers waren wel een (live) favoriet en ik heb ze regelmatig live gezien, zo jammer dat Richard Jansen er destijds de brui aan heeft gegeven toen de band nog in hun flow zat. Ik begreep zijn motivatie maar zuur was het wel. Zijn latere Shine project was ook meer dan prima maar het lekkere rockerige van de Flowers was wel wat weg. Wat wel helemaal top in die periode was waren de Twee Meter Sessies die hij bij JD Kroeske gaf, daar zaten zeer fraaie cover versies bij. Ik heb ze een aantal jaren geleden ook nog live gezien met de "comeback" tour maar daar was de sjeu voor mij wel wat van af. Ik gooi 'm een halve punt omhoog want het album blijft prima overeind staan, ook anno 2022.

avatar van Rainmachine

Vind je? Dit is toch nog maar een schim van hoe goed de band vroeger was. Well Baby is bijna rollator rock en bij Nowhere To Lay My Head mis ik de individuele gedrevenheid die ze vroeger hadden, het lijkt wel een coverband die de Flowers speelt...

avatar van spoiler
Rainmachine schreef:

Ben je er zelf wel live bij geweest??
Ze speelden het dak eraf.

Ik ben naar drie reünie concerten geweest en die waren geweldig.

En natuurlijk zijn ze een paar jaartjes ouder geworden.

avatar van Rainmachine
Ah een fanboy. Volgens mij staat er in mijn eerdere bericht: "Ik heb ze een aantal jaren geleden ook nog live gezien met de "comeback" tour maar daar was de sjeu voor mij wel wat van af."

Dus ja, ik heb ze live gezien tijdens die reünie concerten, heb ook na het concert in Groningen nog even met Richard Jansen gesproken. En nee, het dak ging er zeker niet af. Het was een leuk concert meer niet en zeker niet als vroeger. Maar zo heeft ieder zijn/haar eigen beleving. Het was duidelijk dat ze een paar jaar ouder zijn geworden, dat is op de Youtube beelden ook wel te zien. Niets mis mee, de fans zijn ook ouder geworden. Van de oude energie was niet veel meer te zien, geen uit alle poriën zwetende drummer en ook de rest van de band stond vrij mat op het podium. Zoals (wederom) op de Youtube beelden goed te zien is. Laten we het dus niet mooier maken dan wat het is.

avatar van Rainmachine
Maar gelukkig zijn er ook nog hele fraaie opnames om te laten zien hoe de band destijds live was. Waarvan akte: Fatal Flowers - Cologne, Live Music Hall April 3 1990

Wat mij hier ook weer opvalt dat ik het soleerwerk van Richard (veel) mooier vind dan dat van Robin Berlijn. Dat heb ik altijd al gehad maar het valt mij nu ook weer op. Zeker bij Both Ends Burning is het verschil goed te zien. Ik weet dat Berlijn een gevierd gitarist is maar op de een of andere manier is het niet mijn stijl.

avatar van tnf
tnf
Ik dacht - door verkeerd gegoogle - een paar jaar lang dat (de pas een paar jaar terug ontdekte en hier vaak gedraaide) track 9 uit 1993 kwam. En het past naadloos tussen allerhande alternatieve muziek die daadwerkelijk in die periode uitgebracht is.

Best moderne muziek voor die tijd.