Level 42 - Level 42 (1981)

Pop / Funk
Label: Polydor

1. Turn It On (4:39)
  2. "43" (7:09)
  3. Why Are You Leaving? (4:37)
  4. Almost There (5:49)
  5. Heathrow (4:45)
  6. Love Games (5:20)
  7. Dune Tune (4:53)
  8. Starchild (6:04)
  9. Heathrow [Live 1983] * (4:25)
  10. Turn It On [Live 1983] * (5:22)
  11. Starchild [Long Version] * (6:43)
  12. Love Games [Live 2000] * (6:23)
  13. Why Are You Leaving? [Live 2000] * (4:34)
avatar van bonothecat
Degelijk Level 42 album, maar het klinkt allemaal een beetje achterhaalt....wel heel erg funky. 3,0*

avatar van andré
Na jaren niet gedraaid te hebben deze week nog maar eens geprobeerd, en hij viel mij niet tegen moet ik zeggen. Wat Bono hierboven zegt snijdt wel hout, eerlijk is eerlijk. Maar muzikaal zit het zeer goed in elkaar, ik moest in enkele nummers zelfs denken aan Herbie Hancock. De instrumentale nummers '43' en 'Heathrow', en de hits 'Starchild' en ''Love Games' springen er bovenuit. De (enige) miskleun 'Why Are You Leaving' is de voorbode voor akelige nummers die ze in een later stadium maakten ('Children Say'). Toch 4*

avatar van nuf
nuf
toch een erg funky album, maar niet erg speciaal voor mij

Niet zo lang geleden de lp op een platenmarkt gekocht puur vanwege het SCHITTERDENDE artwork.

De muziek vind ik oke, maar lang niet zo geniaal.
Love Games is natuurlijk een klassieker.
Verder is het wel leuk om te horen dat de band nog veel minder commercieel was.
Het jazzy / funky, beetje dromerige Dune Tune (instrumentaal) is daar een goed voorbeeld van , en dit is dan ook mijn favoriete nummer van dit album.

avatar van glennton
Level 42 is echt zo'n band die je live moet zien(zoals de meeste bands natuurlijk) waardoor de nummers gewoon lekkerder en beter klinken, uiteraard is het opvallende bass-spel/techniek van Mark King het handelsmerk van de band, het "slappen"(plukken en trekken, hameren en wat voor benamingen al niet meer)heeft hij als geen ander onder de knie en dat gepaard met snelheid en erbij zingen maakt deze band voor mij interessant.
Ik hou wel van dat funky bass-spel van Mark, en vooral in de instrumentale nummers komt dat tot uiting.
Heb ze al vaak live gezien en elke keer weer geniet ik van ze(Mark King).
Oke, de lp heb ik vroeger grijs gedraaid, en vooral de instrumentale nummers spraken mij aan, love games vind ik eigenlijk maar een zoet nummer, maar het bracht de band op de kaart waarmee zij internationaal doorbraken.
Tegenwoordig is enkel Mark King als enig origineel lid over.

avatar van SemdeJong
Gewoon een goed album wat zeker de moeite is op weer eens te luisteren. Was Level 42 een beetje vergeten!

Geweldig funcky debuut van Level 42: 4,5*
Met de klassiekers Love Games en Starchild.

avatar van king_arthur
Precies. Vergeet niet dat dit hun debuut is! Beter dan dit heeft Level 42 ze helaas niet meer gemaakt.

Pieter Paal
Toen ik 'Love games' voor het eerst op de radio hoorde, dacht ik dat het de nieuwste single van Earth, Wind & Fire was.
Dit is voor mij hun beste album, daarna hebben ze nog een paar goede albums gemaakt, maar hoe verder je gaat, hoe slechter het wordt. Ik sla dit album hoger aan dan de bestseller 'Running in the family'. Goede bassist die Mark King!

avatar van sq
sq
Zeer eens met de vorige twee. Onáárds goed vond ik het, toen dit pas uit was, vooral ´starchild´. Level 42 heeft na deze echter zoveel troep gemaakt dat ik er echt de pest aan kreeg. Ik denk dat ik dit album nooit had gekocht als ik eerst die latere hits had gehoord.

avatar van Bulldozer
king_arthur schreef:

Helemaal mee eens. Er staan geen slechte nummers op. Degelijke funky muziek. Mark King is een uitmuntende bassist.

avatar van musicfriek
Mark King is echt op dreef op dit album. Love Games is inmiddels mijn favoriete Level 42-track geworden en die 7 en een halve minuut zijn absoluut niet te lang. Hun albums hierna kunnen mij ook een stuk minder boeien. Vooral de hitnummertjes kan ik niet meer horen (Running in the Family, Lessons in Love etc etc.). Alleen Hot Water blijf ik ook geweldig vinden.

EVANSHEWSON
Ik denk hir hetzelfde over als musicfriek; deze hier is best ok, er zit funk in, het swingt, trekt en sleurt;
Het ergste nummer vind ik Running in The Family dat echt grootwarenhuizenkutmuziek is. En Hot Water vind ik zowat hun beste song.
Maar verder kan ik weinig met dit bandje, dat me nogal glad en goedkoop overkomt en vaak in herhaling valt.

***

avatar van Didgeplayer
Met recht het beste album van deze band. Ik heb ooit alle LP's uit hun beginperiod gehad, ik kon ze stuk voor stuk mee(air)drummen. Nu ik dit album na 27 jaar weer terug hoor, waan ik me weer op mijn slaapkamer met de drumstokken in de hand. Wat een funky muziek, jammer dat ze na diverse albums zijn afgegleden naar het commerciële level (what's in a name....). De oude albums klinken nog puur. Tracks zoals Running in the family verafschuw ik.

avatar van Rinus
Lekker, funky album.Veel gedraaid toen het uitkwam, nu ligt het zelden nog op de draaitafel. Op de vinylversie is trouwens Love games een stukje korter, ergens over de 4 minuten heen..

avatar van sierrra
Deze cd dit jaar aangeschaft. Ik had deze muziek op een bandje dat de geest gaf. Op de cd staan tevens 5 bonus tracks.
Blijft na al die jaren nog steeds lekkere funky muziek.

avatar van Wauze
Op het moment dat deze lp verscheen was deze "hot". Voor het eerst ook een funky lp in de top.
Natuurlijk klinkt het nu misschien ietwat gedateerd, maar je moet het in zijn tijd plaatsen en toen was deze lp een must.
Later aangeschaft op cd en om de zoveel tijd toch weer telkens ff genieten van dit album

avatar van citizen
Vergane glorie. Helaas verworden tot zo'n band die tot in lengte van dagen zal optreden op Golden Oldies-festivals, georganiseerd door Veronica. Maar deze plaat staat. Neem nou Heathrow...een instrumentaal hoogstandje. Wel erg jaren '80, maar dat betekent in 1981 gewoon eigentijds, nietwaar? Prettige tegenhanger ook van de 'doom' die in die dagen opkwam - Cure, Joy Division enz.
Gewoon een band die "moeilijke(re)" muziek (fusion à la Weather Report) voor een groot publiek toegankelijk maakte. Wel érg blank qua geluid, maar toch funky.
Voor mij zo'n typische "guilty pleasure" band. Het màg niet maar... Wat een heerlijke muziek! Zo glad als een glijbaan in het zwembad. Voor je het weet sta je weer in de rij; nog een keer, nog een keer, nog een keer, nog een keer...

avatar van Spanx
Deze staat op 1 in mijn Top 10 en dus krijgt hij uiteraard 5 sterren van mij. Mijn broer had hem op LP toen hij uitkwam en later kocht ik hem op CD toen ik een CD-speler had.
Vooral de 3 instrumentals '43', Heathrow en Dune Tune springen eruit maar ook de singles Love Games en Starchild vind ik geweldig. Er staan gewoon geen slechte nummers op, misschien dat de 3e single Turn It On ietsje minder is dan de rest.
In tegenstelling tot een bovenstaand bericht vind ik ook Why Are You Leaving een heerlijk nummer, prachtige basloop van Mark King met heel aparte akkoordenwisselingen. Verder hebben we dan nog Almost There met een onnavolgbare toetsensolo van Mike Lindup.
Het meest geniet ik nog als ik de drumpartijen van Phil Gould volg in de genoemde instrumentals, erg intelligent, strak en lichtvoetig gedrumd.
Dit is en blijft voorlopig mijn all-time nummer 1.

Thomas

avatar van The Voice
Dit was 1 van de eerste cd's die mijn broer kocht. Vond (en vind) 'm geweldig en heb 'm zelf jaren later ook gekocht. Jammergenoeg heeft Level 42 hierna niet meer dergelijke muziek gemaakt. Dat stokje is volgens mij overgenomen door MezzoForte.

Van dit album vind ik 'Starchild' het beste nummer.

avatar van PEN15
king_arthur schreef:

Ben het hier echt volkomen mee eens. Als Flying on the wings of love nou eens op dit album stond in plaats van why are you leaving waardeerde ik het met 5 sterren.

Fantastische plaat, helemaal als je basgitaar wilt leren spelen.

avatar van Stekelnootje
Wat een debuut!!!! Ook naar mijn mening staan hier geen zwakke nummers op, dertig jaar na uitkomen zijn ze nog steeds prettig om te horen en dat zal over nog eens dertig jaar ook wel zo zijn. De eerder genoemde vergelijking met E,W&F en Mezzoforte kan ik wel plaatsen. Die hadden inderdaad ook wel wat nummers die zo maar op deze cd hadden kunnen staan.

avatar van Pink
Goed album, vooral de instrumentale nummers doen het goed hier.
Dune Tune is echt geweldig!

avatar van reptile71
Klinkt gevoelloos en klinisch. Soort funky versie van David Sylvian's Brilliant Trees. Zo ervaar ik dit album. Het mooiste eraan vind ik de hoes.

avatar van LeRoi
reptile71 schreef:
Klinkt gevoelloos en klinisch. ......

Kan ik iig niet zeggen van de nrs Turn It On en (prachtige) Love Games....
Al met al een toch meer dan acceptabel debut-album.

Wat een lekkere plaat!

Het ge-bas van Mark King maakt het heerlijk! De instrumentale nummers zijn erg goed om aan te horen, maar ook de tracks met zang zijn echt heel erg ok!

Love Games is wel de prijsschieter, maar deze Level 42 is echt heel erg ok! Beter dan wat ze later zouden gaan doen!

Ringostar
Goede plaat van Level 42. Heel veel gedraaid op vinyl. Lp verkocht, later op cd aangeschaft, maar mis het warme geluid van de lp, cd klinkt mij te hard, nooit meer afgespeeld

avatar van goldendream
Mijn verzamelaar uit 1998 met zijn singleversies en vele hits biedt een redelijk verkeerd beeld van deze band. Nu ik de oude albums volledig leer kennen, ontdek ik dat Level 42 voor meer staat dan de hits, namelijk voor minder commerciële nummers en ook mooie instrumentals.

avatar van goldendream
Wellicht is dit album hun beste. Ook de hoes mag er zeker zijn.

avatar van Minneapolis
Mark King is natuurlijk vooral bekend om zijn haast machinale gedrum op zijn bas, maar het ingetogen Dune Tune is voor mij het hoogtepunt van de plaat. Al is het artwork genoeg reden om de lp te koesteren.