Alestorm - Captain Morgan's Revenge (2008)

Label: Napalm

1. Over the Seas (3:56)
  2. Captain Morgan's Revenge (6:43)
  3. The Huntmaster (5:00)
  4. Nancy the Tavern Wench (4:53)
  5. Death Before the Mast (3:17)
  6. Terror of the High Seas (3:51)
  7. Set Sail and Conquer (4:38)
  8. Of Treasure (2:59)
  9. Wenches & Mead (3:43)
  10. Flower of Scotland (2:41)
  11. Heavy Metal Pirates [Demo Version] * (4:26)
avatar van andnino
Lachwekkend haha, leuke melodietjes maar die 'pirateninstrumenten' zijn ronduit vervelend..
als ik piratenmuziek wil horen luister ik wel de soundtrack van Pirates...

Geweldige muziek dit. Het thema is brilliant. Net Power Metal...maar dan over piraten. De stem van de zanger is er ook prachtig bij. Ik vind trouwens de 'pirateninstrumenten' leuk erbij, het maakt het vrolijk, maar het blijft toch metal. Ik denk dat de diehard metalfans het minder kunnen waarderen, maar ik vind dit echt geweldig.
Soms een beetje mat, maar zeer goed te doen. Vooral Nancy the Tavern Wench vind ik brilliant.

Nieuw, onbekend, maar zeker een aanrader. Vooral voor iedereen die al van Flogging molly en een beetje Metal houdt.

avatar van andnino
Het is inderdaad 'wel vermakelijk' als je er de moeite voor neemt, of er juist met een half oor naar luistert, zoals Aardschok (.) zei: leuk voor in de kroeg

avatar van Lord Tilo
Zeer leuke album, de sfeer trekt mij enorm aan, en voor de verandering zijn er echt leuke lyrics. Dit is leuk voor zowel in de kroeg, als thuis. Zeer hoogwaardig muziek, staat bij hoog in vaandel.
Wat mij vooral opvalt is de dat "piraat" enorm duidelijk zingt waardoor de tekst goed te verstaan valt. Ik hoop op een volgende album, en dat hij net zo diep gaat als deze.
De piraten instrumenten vind ik er overigens heerlijk bij passen. Totaal niet vervelend. Brengt echt de sfeer van piraten in het muziek. Ik kan er uren naar luisteren.

Diepgaand? Alestorm? uh..

avatar van Lord Tilo
Ik zou maar eens de moeite nemen hem volledig te luisteren. En vooral niet de mening van een blaadje "klakkeloos" overnemen.

avatar van andnino
Die neem ik ook zeker niet klakkeloos over, integendeel zelfs. Als je het vernieuwend zou noemen zou ik daar (deels) in kunnen meekomen, maar diepgaand? Op welk gebied, teksten?, techniek?, melodie?, emotie?, ik hoor het er niet in terug...

avatar van Lord Tilo
De verhalen die vertelt worden, melodie van sommige nummers met voorbeeld als: Over the Seas ,Captain Morgan' Revenge en Nancy the Tavern Wench. Overigens trekt mij het piraten sfeer ook enorm aan, wat er voor mij meer diepgang in geeft. En het feit dat het mij ook vrolijker maakt telt zeker mee. Maar goed, meningen verschillen hierover. Als het niet zou kunnen horen heb jij gewoon een andere smaak.

Ik snap btw de vergelijking met Flogging Molly niet helemaal.
Flogging Molly heeft compleet andere teksten en is veel rustiger wat het gitaar en drum betreft.(Wel leuk though.)

avatar van andnino
Alsjeblieft zeg, ga dit interview eens lezen: http://zwaremetalen.com/interview/10143/Alestorm.html

zul je zien dat het helemaal nergens over gaat:

Hebben jullie een duidelijk beeld van waar jullie met Alestorm heen willen?

Om heel eerlijk te zijn: ik heb geen flauw idee! Sterker nog, ik weet niet eens hoe goed ons debuut op dit moment verkoopt, haha! Ik denk dat we het maar van die verkoop af laten hangen. Als het echter aan mij zou liggen worden we in de nabije toekomst gesponsord door grote biermerken en krijg ik een gitaar die volledig gemaakt is van roze neonlichten!

Wie is eigenlijk die Captain Morgan en wat is zijn wraak?

Dat is een droom van me geweest, waarin Morgan Freeman, verkleed als de matroos van The Village People, me afranselde. Ik heb hem van me af kunnen slaan, maar hij blijft me achtervolgen en één dezer dagen komt hij terug om zich te wreken!

ik bedoel maar, diepgang ver te zoeken.

avatar van Lord Tilo
So? Omdat het zich op een onbewuste basis van talent heeft opgebouwd is het per definitie geen diepgang? Hell, south park heeft zelfs diepgang. Ik snap niet dat je de achtergrond erbij haalt. Het muziek alleen zegt genoeg. En als jij jezelf beperkt tot het achtergrond van muziek, mag dat wel hoor. Maar verwacht niet dat andere mensen het doen. Als de teksten diepgang hebben (wat in dit geval in mijn ogen zo is) dan hoeft niet iedereen dat te vinden, als is het de maker en artiest zelf. Kortom, inleving is gepast.

avatar van andnino
South Park hééft ook diepgang, zelfs veel meer dan hier in.
En waar jij het over hebt kan ik best inkomen, dat heb ik bijvorbeeld wél met Finntroll, maar hier kan ik niet zo veel mee...

Als iemand anders dat wel kan, tsja, ga vooral je gang.

avatar van MDV
MDV
Leuke muziek dit. Powermetal met een piraten-thema, een goed idee met een goede uitwerking. De zang en het keyboardspel roepen een echt piratensfeertje op. Alhoewel ik het een beetje als een grote grap vind klinken luister ik graag naar dit album, zeker een aanrader.

luijsterburg
Echt top kroeg muziek, brengt een lekkere en duidelijke sfeer over.

avatar van Devoo
Huppel-Metal, toffe Piratensfeer. Beetje domme teksten, maar ah, zeer aangename muziek!

avatar van eddy_lives
haha wat lachen is dit zeg! metal met een hoog yo ho and a bottle of rum gehalte

avatar van Liampie
Heerlijke, knotsgekke muziek! Niet te simpel, sfeervol, en verslavend. Puur lof voor deze band!

Akron777
andnino schreef:
South Park hééft ook diepgang, zelfs veel meer dan hier in.

Als iemand anders dat wel kan, tsja, ga vooral je gang.

Pathetic. Neem je eerst de moeite om iets volledig te beluisteren alvorens kritiek te geven en deze door te draven op anderen.

avatar van andnino
Pointless. Reageren op een bericht van dik een jaar geleden.
Overigens heb ik een stem uitgebracht, wat wil zeggen dat ik de muziek gehoord heb en mijn kritiek gegrond is. Ik vind Alestorm geen leuke band, ieder zijn mening, en zo extreem uit ik die toch niet? Ik snap het probleem niet.

avatar van Metalhead99
Iedereen zo zijn eigen mening. Persoonlijk geniet ik hier wel van. Favorieten zijn Over The Seas en Nancy The Tavern Wench.

PriestMaiden
Over The Seas, Captain Morgan's Revenge en Terror over the high Seas zijn toffe meebrul pirate nummers. Hiervoor moet je in de sfeer zijn maar toch een leuk schijfje.

Alestorm begon als Battleheart; het lijkt er op dat ze een stel van de oude nummers hebben meegenomen. Vernieuwend of oudbakken, diepgaand of oppervlakkig, in de kroeg of thuis, dat interesseert me geen fluit. Ik wil me vermaken en me niet vervelen. Battleheart's eerste EP was me te primitief; de tweede al beter, dus ik begon met goede hoop aan dit album. En ik ben niet teleurgesteld. Dit is pure lol en daar ben ik altijd voor te vinden. Er zijn al veel te veel bands die zichzelf veel te serieus nemen, waardoor de zware hap onverteerbaar wordt. Maar niet hier!
Want ik wil in hardrock/metal (ik ben van de generatie voor wie die twee synoniem zijn) lekkere riffs, liefst een beetje in het gehoor liggende zang (géén grunts), tussendoor wat instrumenteel vuurwerk en een ritmesectie die meer doet dan vier of acht noten per vierkwartsmaat spelen, kortom het hele pakket. Dat is hier in overvloed te vinden. Het extraatje bestaat uit de melodielijnen, die inderdaad zo uit een matrozenkroeg komen.

avatar van BloodBrothers
M.Nieuweboer schreef:

En beter had ik het niet kunnen zeggen, precies zoals ik het ook zou verwoorden! Perfect gewoon!

avatar van GreenGold
Erg leuk debuut album, dit is ook hoe ik Alestorm heb leren kennen. Lekker domme maar leuke feest muziek met een piraten thema in een metal jasje. Er wordt wel eens gezegd dat Alestorm "Pirate Metal" heeft uitgevonden. Buiten het feit dat het geen echt genre is (Alestorm is eerder power/folk metal met een piraten thema) waren ze ook niet de eerste metal band die dit thema gebruikte (Running Wild) en ook niet de enige die in deze periode bekendheid begon te krijgen (Swashbuckle). Maar het thema gecombineerd met hun sound en attitude maakte Alestorm de moderne standaard voor de noemer Pirate Metal.

Het album zelf zit vol met meezingers en mosh nummers. Alle nummers kun je in een van deze twee catogorieen zetten en dit maakt het album ook zo leuk. Of Treasure vind ik een beetje vergeetachtig, en hun versie van Flowers of Scotland is niet bepaald een sterke afsluiter, maar het is hun volkslied dus ik kan het ze niet kwalijk nemen hun roots te laten weerklinken op hun debuut. Verder vind ik ieder nummer even leuk en is het moeilijk om echt een favoriet uit te zoeken.

Ze nemen zichzelf niet te serieus en dat moeten ze ook niet doen. Alestorm is op een quest om plezier te maken en een feest te vieren overal waar ze zeilen. Het debuut is misschien niet hun beste album, maar zeker niet hun slechtste en ik vind het ook jammer dat veel van deze nummers live niet meer veel worden gespeeld. Ach, het album is ondertussen 10 jaar oud en heeft een rerelease gekregen, misschien volgt een korte tour ook nog wel.

Favoriete tracks:
- Over the Seas
- Captain Morgan's Revenge
- Nancy the Tavern Wench

"With the power of ale, he could not fail! Sail into battle, glory and metal!"