538 Dance Smash Hits '98 Volume 2 (1998)

Dance
Label: Arcade

1. 2 Unlimited - Wanna Get Up
  2. 2 Brothers on the 4th Floor - Do You Know?
  3. Vengaboys - Up and Down
  4. The Scary Groover - Children (Of the Dark Night...)
  5. Sash! - La Primavera
  6. Pedro & Benno - Scream for Love
  7. Camisra - Let Me Show You
  8. Carlos - The Silmarillia
  9. Junkfood Junkies - Work It
  10. Perpetual Motion - Keep on Dancin' (Let's Go)
  11. Sandy B - Make the World Go Round
  17. Luna Mora - Music for Everyone
  18. Buzzy Bus en Andrew M. - Jump
  19. Steve 'Silk' Hurley, The Voices of Life en Sharon Pass - The Word Is Love
  20. Hassan Jassan - Schapie, Schapie, Schapie
Oei, dit was duidelijk de tijd dat ik de hitparade helemaal niet in de smiezen had. Ik kan me nog herinneren dat ik Chase van De Bos uit een auto hoorde schallen en het vreselijk vond...

Volgens mij ken ik verder alleen Sash! (altijd leuk) en Vengaboys hiervan. En Carlos, maar meer vanwege de remake uit dit jaar.

avatar van musicfriek
Deze is al stukken minder dan hun voorgangers. Het debuut van de nieuwe 2 Unlimited Wanna Get Up vind ik nog steeds niet verkeerd, maar ze hadden gewoon een andere naam moeten gebruiken.

Carlos blijft ook een klasseplaat (kort geleden in een remix weer een hitje geweest).

En Camisra! Beste nummer hierop!

Jammer dat deze verzamelaars vaak zo'n idiote uitsmijter hadden.............
Als je kijkt naar de artiestennamen zie je ook vaak erg melige dingen er tussen staan.
Dit was een cd die nogal tegenviel na de voorgangers helaas: iets minder hoogtepunten dan voorheen.
Klapper blijft voor mij nog steeds Keep on Dancin' (Let's Go) van Perpetual Motion dat op 30 april veel voorbij kwam in de straten van Amsterdam (waar je je kont niet kon keren).

avatar van T.O.
aERodynamIC schreef:
Jammer dat deze verzamelaars vaak zo'n idiote uitsmijter hadden.............

Ik dacht altijd dat Hassan Jassan een alias van Dingetje was. Ben er nooit achter gekomen helaas

tnf
Dat was Rick van Velthuysen.

Verder:
-Een heel erg lelijk, ordinair hoesje --> die uit 1999 en 2000 waren stukken mooier, zowel de vrouwen die erop stonden als de verdere vormgeving. Ik ben nogal gevoelig voor vormgeving, besteed er bij zelfgemaakte cd's ook zeer veel aandacht aan.
-Enorm veel nummers die ik toendertijd suf draaide.
-Echter: geen enkel nummer waarbij dat nu nog steeds zo is. Een paar, zoals die van Sash!, kunnen er nog wel mee door.

Het lijkt wel alsof de 538 Dance Smash Hits-delen die ik zelf heb (alle delen uit 1999 en 2000 dus) op alle fronten meer niveau hebben dan de 1998-edities.

Trouwens: moet 18 niet 'Luna Mora' zijn? Of is dit zo'n nagespeelde versie? Als het de echte is, is het wel een van de beste nummers van de cd.

tnf schreef:

Klopt: is nu verbeterd

avatar van RogerV
2 Unlimited - Wanna Get Up
JP en Phil dachten ook wel zonder Ray en Anita door te kunnen. Dat was een aardig staaltje zelfoverschatting want met twee volkomen kleurloze zangeressen maakten ze nog maar een echt hitje.

2 Brothers on the 4th Floor - Do You Know?
Mislukt R&B probeersel

Vengaboys - Up and Down
Kleuterhouse again

The Scary Groover - Children (Of the Dark Night...)
Die vervelende man wordt nog eens gerecycled in een verder nietszeggend nummer

Sash! - La Primavera
Weer een prima plaatje van Sah!. Lekkere vakantiesfeer erin

Pedro & Benno - Scream for Love
Vrij aardig clubplaatje

Camisra - Let Me Show You
Stevige housekraker vol energie. Melodietje is gejat maar boeiend.

Carlos - The Silmarillia
Prachtige tranceklassieker. Zeer uniek geluid ook.

Junkfood Junkies - Work It
Oersimpel stampnummer maar oke

Perpetual Motion - Keep on Dancin' (Let's Go)
Niet onaardig maar doe mij maar het origineel D.O.P. - Here I go (1993)
YouTube - D.O.P - Here I Go

Sandy B - Make the World Go Round
Degene waar Camisra de melodie vandaan haalde. Al uit 1996. Maar wel een uitermate vet housenummer.

De Bos - Chase
Doordrukje van zijn eerdere hit

8th Wonder, DJ Marco en Benjamin - Deeper
Aardige Hollandse speedgarage

Burger Queen en Marcia V. - Bad Girls
Gewoon goed housenummer

Pulp Victim - Dreams Last for Long
Mooi nummertje van Ferry Corsten

Atlantrax - Another Dimension
Nog meer dikke speedgarage van de makers van ATlantic ocean

Luna Mora - Music for Everyone
Simpel nummertje maar prima

Buzzy Bus en Andrew M. - Jump
Is ook goed te verdragen

Steve 'Silk' Hurley, The Voices of Life en Sharon Pass - The Word Is Love
House van topkwaliteit

Hassan Jassan - Schapie, Schapie, Schapie
Een soort prehistorische skihut troep. Nog voor deze onmuziek populair werd.

tnf
Commentaar stond er al, maar afzonderlijke nummers had ik nog niet belicht.

Bij nader inzien valt het nog best mee wat er zoal op staat (ik deed er eind 2007 een stuk zuurder over dan nodig, blijkbaar was ik toen even niet in de stemming hiervoor), al ontbreekt een echte topfavoriet.

Vengaboys - Up and Down

Tja, toch mooie herinneringen aan dagenlang carnaval vieren in zaal Verhoeven in Uden (toen vond ik dat nog leuk). Eventjes losgaan tussen alle eindexamen-stress door. Dit kwam er nogal vaak. Stelt verder niks voor, maar goed: wel aanstekelijk. Dat is bij wel meer Vengaboys-nummers het geval.

Sash! - La Primavera

Vakantiesfeer, inderdaad, al betekent primavera 'lente'. Daardoor een wat seizoensgebonden nummer (ik vind het de overige driekwart van het jaar wat raar om hem op m'n stream te draaien), maar verder niks mis mee.

8th Wonder, DJ Marco en Benjamin - Deeper

Dit nummer heb ik al een eeuwigheid niet meer gehoord, en was (in tegenstelling tot toenmalige favoriet Take me up, van dezelfden) compleet weggezakt. Nu ik het terughoor vind ik het zeker niet slecht, al spreekt ook nu Take me up me iets meer aan. Nooit over nagedacht dat dit speedgarage zou kunnen zijn, trouwens. Ik heb het altijd gezien als typische oer-Hollandse club/house zonder fratsen, en dan de goede kant ervan (die muzikale hoek kan weleens neigen naar vlak en leeg). Het lijkt erop dat ik destijds stiekem meer muziek met een subtiel speedgarage-tintje heb geconsumeerd dan ik altijd heb gedacht, op andere reeds besproken cd's uit deze tijd stonden ook van die gevallen.

Pulp Victim - Dreams Last for Long

Zei me niets, even geluisterd. Vakkundig geproduceerd, dat wel, maar toch: wat een nietszeggend nummer.

Luna Mora - Music for Everyone

Een toenmalige Atlantis/Channel X-standard, net als die van 8th Wonder trouwens. Zou best weleens de enige Nederlandse zender geweest kunnen zijn geweest die dit gewoon op prime time liet horen. Ik kan hem op YouTube niet vinden, maar in ieder geval betrof het een clubby plaatje, en in m'n vorige post in dit topic was ik er wel positief over. Waarschijnlijk nog wel als ik het terug zou horen. Die zender had in die 1 1/4 jaar dat ik ernaar heb kunnen luisteren best een goede invloed, achteraf gezien, ondanks dat het nogal broos was en dat het gelijk weer vervloog toen de stekker eruit ging.

Hassan Jassan - Schapie, Schapie, Schapie

Verschrikkelijk leuk vond ik dit toen. Roept nogal wat jeugdsentiment op, en in de categorie 'typische gimmick-platen' zijn er wel ergere, maar ik ga nou niet beweren dat dit goede muziek is of zo. (Overigens heb ik het woord ski-hut hier nooit aan gelinkt, dan denk ik meer aan 'Ik heb een toe-toe-toeter op m'n waterscooter' of dat 'Waar is dat feestje - Hier is dat feestje'-onding zo.)

avatar van pureshores
1.2 Unlimited - Wanna Get Up-de tweede versie 2 Unlimited debuteert hier met meer van hetzelfde, heb me nooit gestoord aan de nieuwe gezichten die vocaal met gemak winnen van Anita Doth's gekerm. Maar dat het publiek het niet pikt zal ongetwijfeld mee hebben gespeeld dat de reincarnatie kort was

2.2 Brothers on the 4th Floor - Do You Know?-blijf van originelen af als je toch niks er van kan maken

3.Vengaboys - Up and Down-deze valt voor Vengaboys begrippen nog mee (het zou veel erger worden vanaf 2000)

4.The Scary Groover - Children (Of the Dark Night...)-gimmick reclame troep

5.Sash! - La Primavera-iedereen is lyrisch hierover maar ik vind dit 1 van de saaiste kleurloze singles van dit collectief, deuntje herinnert me aan ZDF tuinen met allemaal mensen met bier op tafel en volksmuziek

6.Pedro & Benno - Scream for Love-daar scream ik niet voor

7.Camisra - Let Me Show You-toeters en bellen nummer dat voor actie zorgt op de dansvloer, al werd er geshopt bij nr 11

8.Carlos - The Silmarillia-het panfluitnummer met dwingende opbouw

9.Junkfood Junkies - Work It-standaard clubfodder

10.Perpetual Motion - Keep on Dancin' (Let's Go)-toen was ik hier best lyrisch over, nu klinkt het allemaal wat knullig, zelfde deuntje als Grooveyard Watch me now

11.Sandy B - Make the World Go Round-diva house met stevige Deep Dish produktie

12.De Bos - Chase-stampwerk van NL makelij

13.8th Wonder, DJ Marco en Benjamin - Deeper-Eindhoven levert puike kwaliteit, Danssalon clubplaatjes waren even heel populair

14.Burger Queen en Marcia V. - Bad Girls-die ken ik niet

15.Pulp Victim - Dreams Last for Long-pre-massa trance nummer

16.Atlantrax - Another Dimension-ken ik niet

17.Luna Mora - Music for Everyone-ken ik ook niet

18.Buzzy Bus en Andrew M. - Jump-kinderlijke poging to speedgarage

19.Steve 'Silk' Hurley, The Voices of Life en Sharon Pass - The Word Is Love-monster garage nummer dat gelijk op ging met Tina Moore-never gonna let you go. Die chartte en deze bleef een beetje in het circuit hangen. Leuk om een house pioneer te zien evolueren in UK garage

20.Hassan Jassan - Schapie, Schapie, Schapie-nee dank u

pureshores schreef:

...en dan blijkt een goede stem (dat ze zang-technisch stukken meer in huis hadden hoor ik anno nu heus wel) toch niet zaligmakend te zijn, als het totale pakketje zo nep en bloedeloos over komt.

Er is wat voor te zeggen dat Anita 'live' ramen kan doen springen, iets wat ik pas jaren na m'n fantijd besefte, maar ze had/heeft wel iets wat de aandacht vast houdt. En op de plaat maakten ze er nog wel wat van. Ik spreek hier in de verleden tijd, want tegenwoordig laten ze d'r verzuipen in de autotune. Dat vind ik erger dan de boel 80 x over doen.

Ik kan me wel voorstellen dat je aan Marion, die brunette van versie 2.0, een prima achtergrondzangeres hebt.

Hoe kóm je erop.

avatar van pureshores
die andere, de blonde, dook later nog ergens bij op, kan me alleen niet herinneren waarbij.
Denk dat ze sessie zangeressen zijn gebleven inderdaad.

De 3 singles van 2 Unlimited 2.0 hadden alle drie toch iets en ik mis de zwaar slecht engels raps van Ray totaal niet hierop

avatar van pureshores
sowieso was de kracht van de originele 2 Unlimited waarschijnlijk het meebler gehalte wat door Anita werd aangeleverd, ik denk dat weinig mensen de raps ontzettend interessant vonden en daar vooral voor gingen

tnf
Als ik me niet vergis heeft die blonde, Romy heette ze, altijd heel veel reclamespotjes en zo gedaan.

De raps van Ray, in versie 1.0, vind ik anno nu wel een leuk 'lekker fout'-gehalte hebben.

Die van The magic friend, m'n favoriet, kan ik uit m'n hoofd opdreunen.

ok.
Ik herinner me de discussie wel uit 1998 dat 2 Unlimited nu voor POP ging met de nieuwe zangeressen.
Sorry maar ik denk dat op geen enkel Ibiza feest of party ergens om 4.30 Maximum overdrive of Tribal dance gedraaid zal zijn. 2 Unlimited is altijd pop geweest:)

tnf
Je quote over Sash! heb ik trouwens hier geplaatst:

De Site >> Gebruikers >> MM Memorabele Quotes

avatar van RogerV
Hetgene Ray toevoegde was dat zijn raps veel energie hebben. Kijk het is inhoudelijk allemaal niet veel maar het zweept lekker op. En dat machoelement pakt ook wel. Dat was ook de power van de originele 2Unlimited. Een sterke productiekwaliteit icm met opzwepende zang en rap. Daarnaast ook wel de creativiteit van de producers. Ieder 2 Unlimited nummer heeft een eigen karakter en zodoende zijn mensen het ook niet snel zat zoals bij acts die een single maken en verder slappe doordrukjes. En de oude 2Unlimited is geen pop maar gewoon eurodance. De ultracommerciele tak van dancemuziek,. Maar niet te vergelijken met dingen als Phil Collins, Kelly Clarkson of Robbie WIlliams, waaraan ik meteen denk bij het woord pop.

Deze 2 Unlimited schoof wel een heel eind op naar een braaf geluid. Dat stond me ook erg tegen. Het was voor mijn smaak veel te braaf en naar mijn idee kleurloos en truttig. Want dat is wat je overhoudt als je de energie eruit haalt.