Minnie Riperton - Les Fleurs (2001)

Alternatieve titel: The Minnie Riperton Anthology

Soul / R&B
Label: Stateside

1. I Am the Black Gold of the Sun (5:45)

met The New Rotary Connection

2. Reasons (3:27)
  3. Every Time He Comes Around (3:52)
  4. Young Willing and Able (3:46)
  5. Inside My Love (4:41)
  6. Memory Lane (4:25)
  7. Love Hurts (3:38)
  8. Here We Go (4:05)

met Peabo Bryson

9. You Take My Breath Away (4:32)
  10. Strange Affair (7:57)
  11. Take a Little Trip (4:11)
  12. I'm a Woman (3:59)
  13. Lovin' You (3:46)
  14. Les Fleur (3:16)
  15. Light My Fire (5:12)

met José Feliciano

avatar van musicfriek
Sterke verzamelaar met alle essentiele nummers van Minnie Riperton. Ik vraag me af of Les Fleur echt van haar is, zo ja, dat nummer is absoluut een meesterwerk. De meesten zullen het kennen in de versie van 4Hero (ook niet verkeerd trouwens). Minnie overleed in 1979 aan borstkanker op slechts 31-jarige leeftijd. Ze stond erom bekend dat ze een bereik had van 5 octaven en hierdoor vogels en bepaalde muziekinstrumenten kon nadoen. Ze zal altijd bekend blijven door het nummer Lovin' You, wat haar grootste hit was. Persoonlijk vind ik dat er betere nummers hierop staan zoals Everytime He Comes Around (met heerlijke gitaar en Deniece Williams op background vocals), Memory Lane en Strange Affair. Minnie deed ook mee op het meesterwerk van Stevie Wonder: Songs in the Key of Life (Ordinary Pain). Prima zangeres die helaas veel te jong is gestorven.

avatar van Reijersen
Heb deze cd laatste meegenomen van stage (lag in een doos met cd's die ze weg wilden gooien) en kan na het bericht van friek alleen maar goedkeurend knikken

musicfriek schreef:
Ik vraag me af of Les Fleur echt van haar is

Dat issie.

avatar van willemmusic
luister ook eens naar die leuke Rotary Connection, de psychedelische periode van Minnie, die als tweede stem meezingt en onwaarschijnlijk hoog

avatar van kemm
Rotary Connection is inderdaad erg leuk, maar ik kan vooral haar eerste 3 soloplaten aanbevelen. Met deze best-of mis je toch echt te veel om die volledige albums niet meer in huis te halen (zoals zo vaak bij best-ofs).

Om terug te komen op wat musicfriek schreef: de mythe gaat dat ze zelfs tot 5 en een halve octaaf ging , en Minnie doet inderdaad mee op Stevie Wonders Ordinary Pain, maar dan als backing vocalist. Ze is dus niet de meid die in het tweede deel van de song de lead neemt (gewoon voor de duidelijkheid, want ik heb lang gedacht dat ze dat wel was).

avatar van DargorDT
Minnie Riperton was een zeer bijzondere zangeres. Niet alleen was haar bereik enorm, ze had ook nog eens een stem die je onmiddellijk pakt. Zacht als een veertje, een tikje zoet, met een lieve, hoge klank. Nadat ik ooit 'Lovin' You' op een verzamelaar vond, heb ik deze cd op de kop getikt. Het luistert heerlijk weg. Muziek uit een periode die ik niet bewust meemaakte, maar die me toch wel nauw aan het hart ligt.

Leuk is de cover van The Doors (Light My Fire). Dit is niet zomaar een cover! Het krijgt door de zwoele, swingende soul een totaal ander jasje. Het is echt een Caraïbisch liefdesliedje geworden, helemaal in Minnie's stijl. Her en der wordt een stevige knipoog uitgedeeld naar Stevie Wonder en de vroege Michael Jackson. Deze muziek heeft soul!

avatar van Droombolus
Light My Fire hopelijk met Hoezee Gefeliciteerd alleen op gitaar ?

avatar van DargorDT
Droombolus schreef:
Light My Fire hopelijk met Hoezee Gefeliciteerd alleen op gitaar ?

Jij hebt het niet zo op José? Nee, hij zingt ook nog. Maar het klinkt wel leuk.

Via 'Light My Fire Minnie' kom je vanzelf op YouTube uit. Toch wel het beluisteren waard, 'ondanks' José.

avatar van Droombolus
Valt best mee hoor. Met een beetje fantasie zou je zelfs aan kunnen voeren dat hij een unieke mix-vorm tussen latin en pop gevonden had waarmee hij prima in het rijtje 60s iconen geplaatst zou kunnen worden, dus als muzikant kan ik hem waarderen maar van z'n zang krijg ik helaas blaren in m'n nek. Zelfs in de kersttijd moet ik niet te vaak getrakteerd worden op Feliz Navidad, da's niet goed voor mijn vrede-op-aarde vibe ........