Rogier van Otterloo - Turks Fruit (1973)

Score
Label: CBS

1. Dat Mistige Rooie Beest (6:31)
  2. Na de Val (3:01)
  3. Requiem voor een Dooie Mus (1:34)
  4. Variatie op 'Dat Mistige Rooie Beest' (4:32)
  5. Heksencentrale (0:37)
  6. Moord Met Geduld (2:17)
  7. Een Hoofd Met een Deurtje (1:45)
  8. Turks Fruit (3:55)
  9. Niets aan Te Doen (2:38)
  10. Rosa Turbinata (3:53)
  11. Rose Is a Rose Is a Rose Is a Rose (3:41)
  12. Wat Zonde (1:59)
neo
Producent Houwer zag meer in Willem Breuker, toendertijd nog niet werkzaam als filmcomponist,hetzelfde voor van Otterloo. Maar Verhoeven wilde hoe dan ook van Otterloo. Dat zet je toch aan het denken; stel dat... Gespeeld door het Metropool orkest, en hoe. Zelfs iemand als Joop Stokkermans kon ze niet tot dit niveau krijgen. De mondharmonica geluiden van Toots Tielemans, de prachtige zang van Letty de Jong.... 4.5 sterren

neo
Ach wat maakt het uit, hup 5 sterren. Rogier, als je mij hoort, klasse!

avatar van T.O.
Dat eerste nummer...prachtig.

avatar van FisherKing
t i j d l o o s

avatar van Alainmestreech
Rosa Turbinata is ook geweldig

Voor een uitgebreidere recensie: link

Music
Turks fruit mafste film ooit
wat hebben wij nederlanders te bieden dan seks seks seks beste film van nederland wow zeg.
dat is dus ons cultuur Seks.
ik heb een dochter van 13 die is al ontmaagd
wie kon het verhaal niet bedenken

avatar van Yak
Yak
Hier hebben we MovieMeter voor.

Is Dat mistige rooie beest het nummer van Toots Thielemans??

neo
Van Otterloo muziek met solo's van Thielemans. Dus het is niet enkel van Toots. Zie het als iemand die iets componeert en daar dan iemand bij roept om een bepaald geluid of emotie nog aan toe te voegen...

ja maar eigenlijk bij deze film drie thema.Solo van Toots Thielemans.Het bekende fluit nummertje.En de wat zwaardere violen op het strand.

vind dit prachtige filmmuziek
een 5*

avatar van beruk
Briljant

avatar van JohnWilliams
Zeker, iets minder dan "Soldaat van Oranje", maar die Score was dan ook wel héél erg goed.

neo schreef:
Voor een uitgebreidere recensie: link

Die linkt werkt niet meer. Deze wel: link

EVANSHEWSON
Hele mooie score voor een hele maffe film. Voilà.

****

avatar van JohnWilliams
Maffe film? Valt wel mee vind ik persoonlijk, de muziek is inderdaad erg mooi.

Een prachtige soundtrack van de prachtige flm, ik heb deze op LP.

avatar van Kos
Kos
Dat Mistige Rooie Beest is wel veruit het beste aan de hele film.

avatar van wibro
De mooiste soundtrack voor een Nederlandse film ooit gemaakt en "Dat Mistige Rooie beest" klinkt ook na bijna 40 jaar nog steeds schitterend.

avatar van Broem
Begin van mijn bewondering voor Toots. Wat hij laat horen is echt waanzinnig. DAt Mistige Rode Beest is en blijft een waar kunstwerkje.

Fedde
Mee eens! Toots en Rogier: een geweldige combinatie.

avatar van Simon Smith
Simon Smith (crew)
Van Otterloo is een held!

Stijn_Slayer
Thijs van Leer denkt daar waarschijnlijk anders over.

Fedde
Stijn_Slayer schreef:
Thijs van Leer denkt daar waarschijnlijk anders over.

Je doelt waarschijnlijk op het feit dat Van Otterloo de inkomsten opstreek van de succesvolle Introspection-reeks en van Leer met een zakcentje liet zitten.

Laatstgenoemde heeft zich over dat aspect van Van Otterloo's talent niet erg lovend uitgesproken, maar heeft zijn muzikale talent altijd geprezen en speelde in 2011 nog mee in de Hommage aan Rogier.

avatar van Simon Smith
Simon Smith (crew)
Een muzikale held én een slim zakenman dus .

Stijn_Slayer
Ja, heb eens gelezen dat Van Leer zei dat hij er niets aan verdiend had en dat ze maar aan van Otterloo moesten vragen waar dat geld was gebleven.

Voor deze LP heb ik mijn verjaardagsgeld nog eens naar de platenzaak gebracht. Het was in 1978, ik was 13, en de film had op dat moment een re-run in de bioscoop in Hilversum, waar ik toen woonde. Ik vond de muziek helemaal geweldig (de film ook trouwens, we kenden met de buurtgenoten hele stukken uit ons hoofd). En dus wilde ik de LP heel graag hebben om op mijn nieuwe platenspeler te draaien. Ik heb hem nog. Maar intussen ook op CD. Tja aan Van Otterloo kunnen weinigen tippen.

avatar van SemdeJong
Uit de oude doos maar nog steeds goed. Een combinatie van top artiesten.

bas1966
tijdloos en briljant idd