Quidam - Alone Together (2007)

Polen
Label: Rock Serwis

1. Different (3:15)
  2. Kinds of Solitude at Night (5:58)
  3. Depicting Colours of Emotions (10:15)
  4. They Are There to Remind Us (7:48)
  5. Of Illusions (8:00)
  6. We Lost (8:25)
  7. One Day We Find (6:43)
  8. We Are Alone Together (8:20)
  9. But Strong Together (4:25)
Geweldig. goeie melodieën en sterk gitaarspel.
Zeker goeie fluitsolo's

avatar van Ayreonfreak
Goed album, geweldige muziek waarin bijv dwarsfluit feilloos en wonderschoon wordt verweven in de gitaarmuziek. Prog van de bovenste plank. Geen album waar je op je grondvesten staat mee te "bangen", maar wanneer je in de stemming bent, je in hogere sferen zal brengen. Heerlijk voor een regenachtige middag op de bank. Dat straalt dit album nl ook een beetje uit. Ingetogen, maar waanzinnig goed!

Kingsnake
Komt veel uit Polen tegenwoordig.
Ik vind dit zelfs beter dan de overgewaardeerde Riverside.

Lekkere gitaartjes inderdaad.
Doet me een beetje denken aan het ter ziele gegane Marathon (uit Nederland)

Veel invloeden ook van Camel, hoor ik ook terug.
Dit is echt zeer fijn allemaal.

avatar van Papartis
Ik luister op dit moment regelmatig naar dit album van Quidam.
Zeker na hun optreden in de Boerderij gezien te hebben met Pasen.
Goede muzikanten, mooie nummers en inderdaad de dwarsfluit die een belangrijke rol speelt. Goede zanger met een fijne stem.
Ik ben benieuwd naar de opvolger.

avatar van Papartis
Dit album wordt beter en beter nadat je hem meer luisterd.
Stem met een half verhoogd.

Papartis schreef:
Ik luister op dit moment regelmatig naar dit album van Quidam.
Zeker na hun optreden in de Boerderij gezien te hebben met Pasen.
Ik ben benieuwd naar de opvolger.

Die fluitist is ook te horen op het album An Outcast of the Islands van Colin Bass, de bassist van Camel. Een goed album met medewerking van nog andere lieden van Quidam en Camel. Quidam heeft destijds nog opgetreden met Bass ter promotie van het album van Bass in 1999. Ik heb ze toen mogen aanschouwen in het Kasteel te Alpen aan den Rijn. Prima optreden.

Wat een gave muziek....

Heel moderne en relaxte benadering van het neoprog-genre... Ouderwetse dingetjes, moderne dingetjes... Heerlijk... Zoveel beter dan Riverside...

Ozric Spacefolk
Eigenlijk de enige Quidam plaat die ervoor mij toe doet. Elementen uit RPWL, Pink Floyd, Camel, wat gothic, maar gewoon eigenlijk een hoop heerlijke en relaxte neoprog in een modern jasje.

avatar van ChrisX
Ozric Spacefolk schreef:

Gothic?

avatar van Casartelli
Casartelli (moderator)
Ik heb in de Boerderij wel eens een stuk van de beruchte dvd van Quidam gezien en die zanger ziet er op zich best eng uit.

ChrisX schreef:

Gothic?

Vrouwelijke zangdingetjes...

Ozric Spacefolk
Volle score voor deze buitengewoon fijne (herfst-)plaat...

avatar van Broem
Volle bak voor dit prachtige album van de Poolse progrockers. Gloedvol gespeeld en technisch volmaakt. Een topband die wat mij betreft veel meer bekendheid mag krijgen. Hoogtepunt wat mij betreft het ingetogen Were Alone Together. Kippenvel.

@Broem:

Ook hier mee eens.
Als ik het zo bkijk hebben we aardig de zelfde smaak.

PS
Ze hebben net weer een nieuw album uit:
Quidam - Saiko (2012)

Ozric Spacefolk
Eindelijk weer eens een goede progliefhebber die de platen wat omhoog kan stemmen.
Mooi zo.

avatar van Broem
Zeker weten heren. Prachtige prog uit Polen. Heb deze nieuwe van Quidam nog niet. Gaat zeker komen. En wat te denken van Riverside...ook zo mooi. Polen brengt ons wat juweeltjes in dit genre.

avatar van Alicia
Kom ik via Meller Golyzniak Duda weer bij deze band terecht en dat is alleen maar goed. De muziek van deze formatie is helaas niet te vinden op een bekende streamingsdienst, maar allez, dan maar even YouTube erbij gepakt voor een eerste indruk en die is... zeer goed!

Inderdaad, Polen brengt ons enkele juweeltjes in dit genre!

avatar van Manfield
Halve ster eraf. Kan niet wennen aan de stem van de zanger. Redelijk ingetogen album, maar instrumenteel wel smaakvol. Degelijk album dus.

avatar van Mssr Renard
Ik zat net aan deze plaat te denken. Hoezeer ik er zo van heb genoten door de jaren heen. Toen zag ik ook dat ze een Bandcamp-pagina hebben, zodat het makkelijker is om weer eens op te zetten.

Ik ben ook geen liefhebber van zang, en heb mijn muziek graag zang- en/of woordenloos, maar kan mij niet herinneren dat ik de zanger van Quidam vervelend vond. Meer neutraal geloof ik.

Voor de geïnteresseerden: Alone together | Quidam - quidampl.bandcamp.com

avatar van Mssr Renard
Ik heb deze nu dus opstaan, en vind de zang niet storend. Sterker nog dit is volgens precies het soort zang dat je altijd hoort bij dit soort muziek.

Instrumentaal staat deze plaat als een huis, al is het wel wat volgepropt en erg gelickt geproduceerd.

avatar van Manfield
Mee eens, dat zang niet heel afwijkend is ten opzichte van het referentiekader. Maar voor mij is zang bij uitstek het geen wat me terug brengt bij een plaat of er toch vanaf houdt. En het gaat om de minuscule nuances of het aansluit of niet. Ik heb gewoon net geen klik en dat gaat echt wel ten koste van. Ondanks dat er instrumentaal weinig op deze plaat aan te merken is.

avatar van Mssr Renard
Ik merk het trouwens ook wel, dat de zang wat erg matig is. Heel ééntonig en hij fluisterzingt teveel. Hij klinkt wat hees en heeft amper bereik. Misschien één octaaf. Het viel me nooit op, omdat ik nooit echt aandacht aan zang besteed.

In het verleden vond ik dit beter dan Riverside (zo stelde ik dat), maar ik vind het eigenlijk niet zoveel anders dan Riverside, behalve dan dat Riverside steviger is. Maar qua zang is het wel erg hetzelfde. Is het de Poolse tongval? Of mag ik dat niet zo stellen?

Een ander minpunt: de plaat duurt te lang. Iedere keer als je denkt bij het laatste nummer te zijn, volgt er weer een nummer.

avatar van bonothecat
Deze vandaag ook sinds lange tijd weer beluisterd. Wel tijdens het werken, dus ik was vooral verrast door de fijne muziek, de zang is me ontgaan deze keer .

avatar van Mssr Renard
Ik denk dat ik altijd zo muziek luister, en daarom nooit weet waar teksten omgaan, en me niet al te vaak aan zang stoor. Behalve dan als ik er op gewezen wordt, dan ga ik er op letten, en dan kan het weleens voorkomen, dat ik het inderdaad niet zo fijne zang vind.

Dankzij deze plaat en Bandcamp ook weer eens Votum geluisterd, en die vind ik wel wat steviger en directer. Maar het is allemaal wel okay, voor wat het is. Op een gegeven moment is teveel van dit soort neo-prog wel veel van hetzelfde.