The Sisters of Mercy - A Slight Case of Overbombing (1993)

Alternatieve titel: Greatest Hits Volume One

Label: East West

1. Under the Gun (5:41)

met Terri Nunn

2. Temple of Love (1992) (8:05)

met Ofra Haza

3. Vision Thing (7:33)
  4. Detonation Boulevard (3:48)
  5. Doctor Jeep (3:00)
  6. More (8:23)
  7. Lucretia My Reflection (8:43)
  8. Dominion / Mother Russia (7:01)
  9. This Corrosion (10:16)
  10. No Time to Cry (3:56)
  11. Walk Away (3:22)
  12. Body and Soul (3:30)
avatar van stoepkrijt
Op deze verzamelaar is goed te horen hoe ver hun muziek is afgedwaald van de gothic rock waar het ooit mee begon. Door de omgekeerde chronologische volgorde wordt afgetrapt met een hoop ontzettend stevige rocksongs. De term hardrock komt eerder in me op dan gothic rock. Niet dat dat een slechte zaak is, want de singles van Floodland vind ik allemaal verrukkelijk, net als Vision Thing en More. Het maakt dit album helaas wel wat eentonig.

Under the Gun en Body and Soul zijn voor mij nieuwe nummers. De albumopener vind ik erg fijn, maar het slotnummer weet me voorlopig nog niet te boeien. De rest van de nummers kende ik al en vind ik over het algemeen wel goed. Alleen op Detonation Boulevard en Doctor Jeep zit ik niet te wachten. Gelukkig gaat het niveau daarna flink omhoog en sluit het album (op Body and Soul na) prima af.

Ik kwam dit album tweedehands tegen op een beurs en ik ben blij dat ik hem heb meegenomen. Zonde dat hij na This Corrosion niet meer fatsoenlijk afspeelt... (Maar stiekem vind ik dat het perfecte punt om deze samenvatting van The Sisters' hardrockperiode mee af te sluiten.)

avatar van metalfist
Sisters of Mercy komen eind januari 2024 naar Trix in Antwerpen en mijn ticket ligt al een aantal dagen klaar. Het is niet van mijn gewoonte om voor groepen waar ik niet al te veel van ken toch een ietwat prijzig ticket te betalen, maar ik ben al zo vaak in mijn keuken compleet losgegaan op Temple of Love... Dan wil ik dat live ook wel eens doen. Het leek me echter geen slecht idee om eens een verzamelaar op te zetten, kwestie van toch ook van de andere songs te kunnen genieten. De conclusie? Ik kan niet wachten! Geen idee of Andrew Eldritch en zijn Doktor Avalanche vandaag de dag live nog veel voorstellen, maar songs als Under the Gun, Temple of Love (uiteraard), Vision Thing en This Corrosion kunnen volgens mij echt gewoon niet kapotgemaakt worden. Meteen ook iets bijgeleerd over Temple of Love en namelijk dat dit een heropgenomen versie uit 1992 is. Ik hoorde eerlijk gezegd geen verschil met de versie zoals ze in mijn hoofd zit en dan blijkt dus dat ik altijd de versie met Ofra Haza heb gehoord en niet de oerversie zoals die op Some Girls Wander by Mistake terug te vinden is. Het is waarschijnlijk vloeken in de kerk ook, maar ik prefereer de Haza versie. Interessant wel dat ze een omgekeerde volgorde hanteren voor deze verzamelaar, dus in de zin dat het oudste materiaal vanachter staat. Ik vind het een beetje een vreemde keuze omdat ik liever de evolutie van een band hoor in dit soort zaken en vooral ook omdat ik niet zo'n fan ben van het trio No Time to Cry/Walk Away/Body and Soul waarmee A Slight Case of Overbombing eindigt. Wat me dan wel meteen ook tot de conclusie brengt dat ik vooral de platen Floodland en Vision Thing eens moet gaan checken!