Richard Thompson - Strict Tempo! (1981)

Rock / Folk
Label: Hannibal

1. New Fangled Flogging Reel / Kerry Reel (2:55)
  2. Vaillance Polka Militaire / Belfast Polka (3:53)
  3. Scott Skinner Medley: Glencoe / Scott Skinner's Rockin' Step / Bonny Banchory (4:45)
  4. Banish Misfortune (3:02)
  5. Dundee Hornpipe / Poppy / Leaf Hornpipe (3:17)
  6. Do It for My Sake (2:33)
  7. Rockin' in Rhythm (2:49)
  8. The Random Jig / the Grinder (2:48)
  9. Will Ye No Cam Back Again / Cam O'er the Stream Charlie / Ye Banks and Braes (4:22)
  10. Rufty Tufty / Nonsuch A La Mode de France (2:17)
  11. Andalus / Radio Marrakesh (4:02)
  12. The Knife Edge (5:32)
avatar van indana
Een volledig instrumentaal album van de heer Thompson. De drums worden bespeeld door Dave Mattacks alle andere instrumenten door Thompson zelf. Dat zijn er nogal wat:
acoustic guitar, electric guitar, banjo, mandolin, mandocello, bass, harmonium, hammered dulcimer, pennywhistle, Dobro.
Het album bevat uitsluitend polka's, reels, jigs en aanverwante soorten muziek (allen traditinals), op Rockin' in Rhythm na (een jazznummer van Duke Ellington).

Op een track als Dundee Hornpipe / Poppy / Leaf Hornpipe is goed het vakmanschap van Thompson te horen, een ongelofelijke vingerbeheersing op de gitaar. Lekker swingend is de uitvoering van Rockin' in Rhythm, wat voor mij tevens het hoogtepunt van het album is.

De muziek is goed en gedegen uitgevoerd, toch kan het mij niet helemaal bekoren. Dat komt omdat het mij allemaal net iets te frivool is, daarenbuiten mis ik ook Thompson stem eigenlijk. Zijn prachtige vertellingen, schilderingen van mensen etc.
Bovendien blijkt deze soort folk voor mij net niet te werken. Misschien dat ik over het laatste, als ik het iive hoor, met een biertje in de hand, toch nog anders over ga denken.
Voor de echte liefhebbers den k dan maar.