Sleater-Kinney - Dig Me Out (1997)

Label: Matador

1. Dig Me Out (2:40)
  2. One More Hour (3:19)
  3. Turn It On (2:47)
  4. The Drame You've Been Craving (2:08)
  5. Heart Factory (3:54)
  6. Words and Guitar (2:21)
  7. It's Enough (1:46)
  8. Little Babies (2:22)
  9. Not What You Want (3:17)
  10. Buy Her Candy (2:02)
  11. Things You Say (2:56)
  12. Dance Song '97 (2:49)
  13. Jenny (4:03)
avatar van jellorum
Punkrock!

Meest bekende Sleater-Kinney, zeker te begrijpen, want gewoon oerdegelijk. Frisse, scherpe liedjes, melodie, 'fancy singing' (Little Babies), rechtdoor (Words and Guitar), hooks (One More Hour, Dance Song '97).
Niet grensverleggend, maar dat pretendeert deze muziek ook niet, gewoon plezier, ja ik denk dat 't dat is dat me zo aantrekt aan Dig Me Out en deze band.
I'm hook-ed!

avatar van nlkink
Wat een mooi eerbetoon aan The Kinks deze hoes.
Wie niet weet wat ik bedoel moet even de hoes van 'The Kink Kontroversy' uit 1965 van deze groep bekijken. Prachtig.

avatar van galleryplay
Toch opvallend hoe deze band tamelijk in het obscure is blijven hangen in Nederland, getuige de (bijna) sterrenstatus die ze in de VS genieten. Dig me out mag als hoogtepunt uit hun oeuvre worden beschouwd. De intense vocale voordracht van Corin Tucker (Poly Styrene anyone?) is de kracht maar ook een valkuil: na een half uur kan haar stem wat vermoeiend worden.
Muzikaal zit het allemaal goed in elkaar, pakkend, best wel onderscheidend en goed ingespeeld.
Dat ze nog steeds bestaan is een vette bonus.