Gorki - Het Beste Van (1998)

Alternatieve titel: Essential

België
Label: Virgin

1. Soms Vraagt een Mens Zich Af [1998 Versie] (3:45)
  2. Lieve Kleine Piranha (3:11)
  3. Ooit Was Ik een Soldaat [Live] (4:29)
  4. Wie Zal Er voor de Kinderen Zorgen (4:51)
  5. Anja (3:05)
  6. Billy Lag Te Slapen (3:28)
  7. Kom het Toch Halen (Disco Action) (2:42)
  8. Mia (5:31)
  9. Lang Zullen Ze Leven (3:47)
  10. Monstertje (4:32)
  11. Het Einde Is Nabij (2:30)
  12. Hij Leeft (3:57)
  13. Geef Al Je Geld aan de Arme Kinderen (5:14)
  14. Beste Bill (4:33)
  15. Soms Vraagt een Mens Zich Af (3:51)
avatar van tims
Met het prachtige MIA

avatar van titan
titan (crew)
Wel erg weinig nummers van het prachtige album Ik ben aanwezig helaas. Verder weinig klachten.

Mja Gorki maakt mooie muziek, daarom heb ik deze best of gekocht, beetje moeilijk om dit zomaar te beoordelen aangezien het hun beste nummers zijn op een cd's. Ach Gorki is gewoon een viersterrenband

avatar van Safri
Maar ja, die nieuwe toppers als 'Mijn dierbare vijand' en een 'Schaduw in de schemering' staan er helas niet op nog.

avatar van andré
Safri schreef:

die komen vast wel op Volume Two

"Schaduw in de schemering" is idd wel een goed nummer.
Maar ja, zijn we iets anders gewend van Gorki?

avatar van dynamo d
Ik heb er nu een paar keer naar geluisterd, maar vind Gorki niet echt bijzonder. De stem van de zanger lijkt op die van Peter Koelewijn. Dat zegt genoeg. Andere Nederlandstalige artiesten zoals Doe Maar, The Scene, Het Goede Doel, Tröckener Kecks en Boudewijn de Groot zijn velen malen beter. En 'Mia'? Wel een redelijk nummer, maar "prachtig" vind ik zwaar overdreven.

nicolas
het staat niet voor niets voor het derde jaar op rij op nummer 1 (één!!) in de tijdloze van studio van studio brussel. het nummer gaat smells like teen spirit, child in time en stairway to heaven vooraf. maar natuurlijk respecteer ik ieders keus, je moet er immers van houden

avatar van VanDeGriend
In mijn beleving een van de weinige echt interessante Nederlandstalige bands.Leuke verzamelaar.

avatar van musicfriek
Heb net Mia voor het eerst gehoord. Onvoorstelbaar dat dat op 1 staat daar in de lijst aller tijden.... Tis wel een aardig nummer, maar naar mijn idee krijgt het teveel credit. Eigenlijk precies hetzelfde hier in Nederland, staat Boudewijn de Groot met Avond op 1 in de Top 2000. Ook teveel credit als je het mij vraagt.

avatar van timhardt
Hoera aan Gorky. Boe aan Gorki. 2,5*

avatar van Waldo Jeffers
timhardt schreef:
Hoera aan Gorky. Boe aan Gorki. 2,5*

zeer genuanceerde, ondebouwde mening zeg...

avatar van timhardt
Waldo Jeffers schreef:

zeer genuanceerde, ondebouwde mening zeg...

Ok dan. De eerste CD van Gorky is een klassieker. Toen de groep het ego van De Vos beu was en daarna uit elkaar viel, bleef er van de ingenieuze teksten nog bitter weinig over. Slechts af en toe slaagde De Vos solo erin om het eerdere niveau te halen. Samen in dat donkere huis en Berenjager zijn zo uitzonderingen. Verder bleef slechts zijn zeurderige stem en zijn niet te misvatten ego overeind. Met muziek had het al een tijdje niets meer te maken.

Onderbouwd genoeg zo?

Al die heisa om Gorki gaat in Nederland vrijwel iedereen voorbij. En om eerlijk te zijn; ik vind Mia een stuk mooier dan Avond van Boudewijn de Groot. Toch geweldig dat deze band zo gewaardeerd wordt.
Deden ze dat in Nederland maar met de Trockener Kecks.

avatar van Cerclezot
Mia, Lieve kleine piranha, Anja en soms vraagt een mens zich af zijn mooie liedjes. Mia is zelfs een van mijn favoriete nummers aller tijden. 3* voor dit album alleen voor de 4 bovenstaande nummers.

Op 14 april ga ik naar het concert van Gorky in de stadsschouwburg van Brugge. Via school kon ik kaartjes bemachtigen voor maar 2,5 EUR. Als hij Mia zingt is het het geld meer dan waard.

EVANSHEWSON
Band die moeilijk te slijten valt in Nederland. Klinkt waarschijnlijk "te Vlaams". Nou dat is dan maar zo. Ik ben een Vlaming en ik vind dit hier TOP;
Vooral de ingetogen songs Mia, Ooit Was ik een Soldaat, dat zijn toch prachtsongs vind ik. Wàt een teksten, wat een sfeer ! Dit is een goede verzamelaar, zonder meer. Na deze plaat maakte de band nog platen die steeds minder werden als je het mij vraagt;
Tja, alles hangt af van perceptie en taalgevoel. Voor mij is dit in Vlaanderen zowat het beste, samen met Raymond van het Groenewoud en Johan Verminnen.
In Nederland kan voor mij niets aan Boudewijn de Groot.
Heb het nooit zo gehad voor Tröckener Kecks, vind Rick De Leeuw supersympatico, maar ik hoor hem niet graag zingen, zo ook niet die band waar jullie Nederlanders zo prat op gaan : De Kast. Die Kast loop ik voorbij denk ik.

DonDijk
EVANSHEWSON schreef:
zo ook niet die band waar jullie Nederlanders zo prat op gaan : De Kast.

jullie Vlamingen hebben ook totaal geen smaak he, als de Kast een Amerikaanse band was, waren ze legendarisch geworden

Feeder
Wat een schitterende muziek hé, het blijft me ontroeren, nog steeds na al die jaren. Pure kunst als je het mij vraagt, niet te complex maar gewoon oprecht. Veel meer moet dat niet zijn.

mat
De eerste (en enige) van Gorky vind ik beter dan deze verzamelaar. Soms Vraagt een Mens Zich Af (gewone versie), Lieve Kleine Piranha, Ooit Was Ik een Soldaat, Wie Zal Er voor de Kinderen Zorgen, Anja, Mia en Geef Al Je Geld aan de Arme Kinderen vind ik goeie nummers; maar de rest vind ik maar aan de zwakke kant. Het hoeswerk is trouwens aan de hele zwakke kant. Een 3,5 dan maar, omdat Mia en Anja zo een supernummers zijn.

EVANSHEWSON
mat schreef:

Vind ik ook, die eersteling, toen nog GORKY die is ongehoord top en die ga ik 5 sterren geven, mocht ik dat al niet gedaan hebben, zoek het effe op!

avatar van LucM
Zelf vind ik het eerste album van Gorki ook de beste, maar nadien hebben ze nog meer sterke albums uitgebracht.
Deze compilatie laat de beste nummers van Gorki horen waaronder "Lieve Kleine Piranha", "Ooit Was Ik een Soldaat" en "Mia" maar hun reguliere albums zijn zeer de moeite waard.

avatar van Janz
Samen met 10 jaar Noordkaap gescoord voor EUR 10 totaal bij FRS in Oostende, als souvenir aan een fijne strandvakantie daar deze zomer. Soms vraagt een mens zich af waar hij het aan verdiend heeft dat zo'n buitenkans hem ten deel valt. Voor een habbekrats mag ik dus kennismaken met het oeuve van twee Belgische toppers. En ik word niet teleurgesteld.

Muzikaal zit het wel snor met Gorki. Stoere rock en fraaie ballads, kortom toffe muziek. Tekstueel is het wel erg expliciet hier en daar. Da's effe wennen. Dat zijn wij Nederlanders toch niet zo gewend, blijkbaar. Hierom toch een lichte voorkeur voor Noordkaap, al mag Gorki er zeker ook zijn.

Ive
Liedjes zoals: Mia, Lieve Kleine Piranha, Ooit was ik een soldaat, Wie Zal Er voor de Kinderen Zorgen & Anja zijn toppers.

De rest is ook wel goed maar zijn een beetje aan de zwakkere kant. Spijtig dat "Veronica Komt Naar Je toe" er niet op staat.

avatar van CHIEP
CHIEP (crew)
Slechts één probleem: "Veronica Komt Naar Je toe" is pas tien jaar na de release van deze verzamelaar verschenen .

Ive
CHIEP schreef:

ik ben het even gaan opzoeken een je hebt inderdaad gelijk. Stom van mij

avatar van VanDeGriend
Bericht verwijderd.

Als iemand Gorki niet geweldig vindt, is dat geen aanleiding om eens lekker de favoriete plaat van de desbetreffende user af te kraken.

avatar van Vinck
In Brugge is het leven zuur,
de mensen zijn arm en de drank zo duur.
Je hoort alle platen van Elisa Waut,
de kolen staan nat en de nacht is koud.

De walvis gaat recht naar zijn dood,
Red liever de mens, hij is in nood.
Hij is in nood.

Gent is er nog erger aan toe,
de mensen zijn die feesten moe
De jukebox speelt een droevig lied,
Een oud verhaal van vergeet mij niet.

Schitterend...

avatar van Comrade
Ik ben grootgebracht met deze plaat. Elke zondagochtend zag ik mijn vader paraderen met zijn cognac en zijn koeienplaat, terwijl mijn moeder in de keuken kalkoengebraad met veenbessensaus stond klaar te maken. Rebels als een puber keerde ik mij af van mijn ouders, maar Gorki kon mij wel boeien. Later heb ik 'Eindelijk Vakantie!' in huis gehaald, in mijn eigen stulp weliswaar.

Na het schokkende nieuws van deze middag haal ik deze ook maar in huis, en rij ik maandag om cognac. Volgende week zondag wordt het kalkoengebraad met veenbessensaus, met deze plaat op de achtergrond. Want ook mijn kinderen verdienen om goed opgevoed te worden, ook muzikaal. Dit is allemaal te laat weliswaar.

"In mijn betere wereld, van hersenschimmen, kwam hij redden, wat er te redden viel."

avatar van berrege
Standaard geef ik nooit meer dan 4 sterren voor een verzamelplaat. Dit is dus men maximum. Stuk voor stuk topnummers, enkel Mia sla ik al eens over omdat ik dat nummer inmiddels wel wat beu ben gehoord.

Beste nummers:
-Soms vraagt een mens zich af
-Monstertje
-Anja
-Geef al je geld aan de arme kinderen
-Beste Bill

avatar van spoiler
Klopt, je mag drie favoriete nummers aanvinken...............................Er staan gewoonweg geen slechte nummers op deze verzamelaar.
"Hij leeft" is dan nog het minste nummer naar mijn mening