Robert Long - Vroeger of Later (1974)

Label: Imperial

1. Liefste, M'n Liefste (2:43)
  2. Mien (3:09)
  3. Afscheid (5:32)
  4. Allemaal Angst (3:03)
  5. Toe Maar Jongens (2:54)
  6. Kalverliefde (3:46)
  7. Het Leven Was Lijden (2:42)
  8. Zeven over Twaalf (3:06)
  9. Jezus Redt (3:33)
  10. Vieze Lieze (2:35)
  11. 1 Mei * (4:19)
avatar van dazzler
VROEGER OF LATER
Zal ik maar bekennen dat ik een zwak heb voor Robert.
Niet als man maar als liefhebber van muziek die je raakt.
En een dosis Long werkt altijd dubbel:
op je gemoed én op je lachspieren.

Dit debuut was ongetwijfeld controversieel in 1974.
Nederland was altijd net iets vranker en vrijer dan Vlaanderen.
Maar sommige teksten waren behoorlijk ongezouten.

Favorieten: het bloedmooie Kalverliefde, het tijdsdocument
Het Leven Was Lijden en de eco polonaise Toe Maar Jongens.

Robert Long is voor mijn na Lennaert Nijgh de meest
getalenteerde Nederlandstalige tekstschrijver ooit.

avatar van bikkel
Opmerkelijk debuut van Long.dazzler geeft zeer terecht aan dat dit tamelijk controversieel was in 1974.
Bram en Freek deden al een duit in het zakje met hun shows,die ook op plaat werden uitgebracht,Robert Long draaide eveneens zijn hand niet om, voor het trappen tegen de kerk,de kleinburgerlijkheid en wat al niet meer.
Waar zijn 2e album Levenslang op een gegeven moment een beetje inzakt,is dit een behoorlijke constante plaat.De gein en de carnavalachtige liedjes overheersen meer dan de ballades, maar het blijft allemaal heel boeiend,humoristisch en ook emotioneel.
Nog altijd een heel sterk werkje.
Bram Vermeulen, Robert Long....zonde dat dit soort talenten er niet meer zijn.Uniek in hun soort.

avatar van Madjack71
Mooi document uit het begin van de jaren zeventig, toen het nederlandse lied wat ingekakt was. Hier kwam dan een jonge man die het geheel weer op de kaart zette. Ik vind het album in zijn geheel afwisselend, ene keer ingetogen andere keer met veel humor. Robert Long was toch altijd al wars van heilige huisjes en mocht daar graag eens flink tegen aan leunen. Mijn favorieten zijn toch wel Mien (prachtig hoe hij dat neerzet, gebaseerd blijkbaar op een huurbaas uit die tijd), Allemaal angst (degene die de meeste angst heeft, heeft vaak het minst te vrezen diedoebah dieboebah whoppa) en natuurlijk; Toe maar jongens, wat nog steed up to date is helaas. Prachtige combinatie van een sterke observatie in een ludiek jasje. Als laatste ook nog kalverliefde, mooi gezongen en heel beeldend. Heel deze cd kent weinig zwakke broerders in mijn ogen. Juist die combinatie van ingetogen, humoristisch en maatschappijk kritisch, maakt het nog steeds een genot om te luisteren. Inderdaad bij zijn volgende album was het allemaal weer een stuk serieuzer en minder onderscheidend.

Ik kom er door dit album wel achter dat er veel mensen uit de cabaret wereld goed naar de teksten van Robert Long hebben geluisterd. Als hij in deze tijd (kan helaas niet meer), met deze nummers de schouwburg was in gegaan. Dan had hij waarschijnlijk er ook veel succes mee gehad. Tijdlozer dan wat ik in eerste instantie dacht.

avatar van B.Robertson
Echt een dijk van een plaat dit.Vandaag de dag komen sommige teksten nog steeds rauw en grof over. Vooral Mien is erg grof. Dan nog ruwe en lompe teksten in Toe maar jongens. Allemaal angst kent ook het nodige venijn. De rustige nrs. zijn ook toppers. Vieze lieze is de minste. Dan resteren er nog twee klassiekers. Namelijk de nummers die tegen het geloof gericht zijn: Jezus redt en Het leven was lijden. De plaat verkocht,inclusief Duitse versies,meer dan een half miljoen exemplaren. 4,5ster voor Robert Long.

avatar van muziekobsessie
de 1 na beste nederlandstalige plaat, echt geweldig die teksten. Zjef Vanuytsel's "de zotte morgen" uit '70 toch nog wel stuk beter en overduidelijk als inspiratie gebruikt!!

dazzler schreef:

Dit debuut was ongetwijfeld controversieel in 1974.
Nederland was altijd net iets vranker en vrijer dan Vlaanderen.
Maar sommige teksten waren behoorlijk ongezouten.

Tja dazzler, dan ken je Zjef niet, die was toch echt net zo vrij en maarliefst 4 jaar eerder....dus helaas

avatar van dazzler
muziekobsessie schreef:

Ik schreef anders een paar fijne recensies bij Zjef.
Dat was toch allemaal veel minder expliciet naar mijn mening.

avatar van muziekobsessie
Mischien wel maar houten kop is toch ook best gewaagd

Dit album is bijna cabaret.
Grappige stukken afgewisseld met maatschappelijke serieuze stukken.
Paul de Leeuw en Youp van 't Hek hebben een vergelijkbare manier van het brengen van nummers.

avatar van Simon Smith
Alleen zingt Long veeeel beter dan deze 2 mensen, dat is ook wat waard .

avatar van Madjack71
Daarnaast had Robert Long ook nog eens iets te melden en kon hij op een scherpe manier tegen heilige huisjes aankloppen. Paul de Leeuw kan niet zingen en is aalglad en van 't Hek is niet geloofwaardig.

avatar van goldendream
Vorige week ontleende ik de box 'Jij wou mij totaal' uit de bib van Roeselare. Nochtans had ik jaren geleden al 2 keer een serieuze ontdekkingstocht ondernomen.

De eerste was in 1990. Van onze docent Nederlands moesten we een werk maken waarin we een Nederlandstalige artiest bespraken en een aantal songs verwerkten in lessen voor het eerste en tweede middelbaar. We moesten kiezen uit een lijst met namen en ik koos voor de mij vrijwel onbekende Long. Wat was dat een leuke opdracht.

De tweede ontdekking was ongeveer in 2006. Die leidde tot de aankoop van zijn eerste 4 soloalbums en een uitgebreide verzameling van de rest.

De box is echter onweerstaanbaar, ook al ben je met het werk vertrouwd, want hij bevat ook de albums 'Scherts, satire, songs & ander snoepgoed' en 'Splinternieuwe scherts, satire, songs & ander snoepgoed'. Die beide albums kende ik totaal niet. Daarnaast is zo'n box met alle cd's in kartonnen hoesjes ook wel aantrekkelijk als snoepgoed.

Robert Long vond ik jaren geleden al zo ondergewaardeerd en met de herontdekking kom ik tot dezelfde conclusie. Dit debuut - als je zijn jaren bij Unit Gloria niet meetelt - bevat 2 soorten songs: de vrolijke en de ingetogen nummers. Die eerste vind ik wat minder, hoewel ze tekstueel sterk zijn. Zijn ingetogen nummers bezorgen kippevel.

In trieste tijden is Robert Long als een zalfje op een wonde of een dekentje bij kou. Nederlanders zullen het moeilijk snappen, maar Vlaanderen is met de titel van Club Brugge teruggebombardeerd naar de middeleeuwen. Laat Trump nu nog president van Amerika worden en we zitten qua beschaving en niveau terug in de prehistorie. Gelukkig is er dan nog Robert Long.