Richard & Linda Thompson - First Light (1978)

Folk
Label: Chrysalis

1. Restless Highway (3:55)
  2. Sweet Surrender (4:52)
  3. Don't Let a Thief Steal into Your Heart (4:40)
  4. The Choice Wife (2:29)
  5. Died for Love (6:34)
  6. Strange Affair (3:06)
  7. Layla (4:20)
  8. Pavanne (5:03)
  9. House of Cards (3:30)
  10. First Light (4:19)
avatar van brandos
Dit is een heel eigenaardige plaat. Ze werd in Oor's popencyclopedie een 'revelatie' genoemd. Echter de huidige overwegende opinie is wel wat gematigder. Dat wordt denk ik vooral veroorzaakt door "Sweet surrender"; een soort relisoulpopnummer (Richard en Linda waren toen net bekeerd tot een soefie-variant van de islam) en "don't let a thief..." waarin serieus met discoritmes werd gewerkt. Slecht zijn deze nummers echter niet -hoogstens ietwat tijdgebonden. De rest voldoet echter volledig aan de eikenhouten-Thompson-kwaliteitsstandaard. Als geheel vind ik hem zelfs iets beter uit het contemporaire folkgenre springen dan b.v. Hokey Pokey. Ja ik heb eigenlijk wel wat met dit rare album.