Elvis Presley - G.I. Blues (1960)

Label: RCA

1. Tonight Is So Right for Love (2:12)

met The Jordanaires

2. What's She Really Like (2:16)
  3. Frankfort Special (2:55)

4. Wooden Heart (2:02)
  5. G.I. Blues (2:35)

met The Jordanaires

6. Pocketful of Rainbows (2:32)
  7. Shoppin' Around (2:21)

8. Big Boots (1:30)
  9. Didja' Ever (2:35)

met The Jordanaires

10. Blue Suede Shoes (2:05)
  11. Doin' the Best I Can (3:09)

met The Jordanaires

12. Tonight's All Right for Love * (1:21)
  13. Big Boots [Fast Version] * (1:14)
  14. Shoppin' Around [Alternate Take 11] * (2:15)
  15. Frankfort Special [Fast Version][take 2] * (2:25)
  16. Pocketful of Rainbows [Alternate Take 2] * (2:47)
  17. Didja' Ever [Alternate Take 1] * (2:42)
  18. Big Boots [Acoustic Version] * (0:58)
  19. What's She Really Like [Alternate Take 7] * (2:24)
  20. Doin' the Best I Can [Alternate Take 9] * (3:17)
avatar van fish
Misschien de blauwdruk van hoe de soundtracks er uit zouden gaan zien. Een paar liedjes die rock en roll moesten voorstellen, maar het niet waren, zoals Shoppin' Around, wat zoete ballads, zoals Tonight is so right for love en een liedje voor kinderen, men neme Wooden - arg, dat Duits! - Heart. Zoals altijd, nou ja niet altijd, zaten er dan net 1 of 2 liedjes tussen die iets van kwaliteit lieten zien. In dit geval zeker Doin' the best I can en vooruit Pocketful of Rainbows.

De film liet ook al zien dat het er wat verhaallijn betreft niet best zou worden. En hoewel Elvis in deze periode (begin jaren 60) nog wel wat zou experimenteren (Flaming Star!), ging het als rap 'downhill'.

AddictedToElvis
Hier beginnen de problemen. Dit is de eerste van een hele reeks slappe soundtracks van nog slappere films/musicals. Verspilling van talent, deze goedkope rotdeuntjes. Zonde van zijn talent. Die Helaas ging de verkoop hiervan veel beter dan Elvis Is Back, waardoor geldwolf Parker zag dat ze meer moesten concentreren op de musicals dan op de andere platen. Want commercie gaat immers boven muziek, nietwaar? Althans zo denkt cultuurbarbaar Parker erover, voor wie Elvis niets meer dan een melkkoe was. En uitgemolken zou hij zeker worden...

avatar van LucM
Een matig album, inderdaad de eerste van een reeks van zwakke soundtrackalbums (en het zal nog erger worden). Dit album hangt als los zand in elkaar en heeft in weerwil van de titel weinig met blues te maken. Big Boots en Didja' Ever zijn vullertjes en Blue Suede Shoes stond al eerder op het debuut in een betere versie. De rest mag er zijn maar topsongs staan hier niet op.

avatar van Janz
Ach, wat is matig. De soundtracks uit de 2e helft van de jaren 60, die zijn pas matig. Die van begin jaren 60, zoals deze, luisteren nog best aardig weg.

avatar van annemiek1912
Tja, ik kan deze soundtrack dan weer wel waarderen, misschien ben ik wel te romantisch, maar ja vrouw he. Dus sorry, ik kan me niet vinden in de kritiek.

Markeert voor mij zo'n beetje het begin van de mindere filmjaren, maar toch nog goed voor een paar steengoede songs, zoals de meeste van zijn soundtracks

sugartummy
er is een snellere versie van frankfort special die beter is en in dit nummer is de echo van mystery train door scotty moore een leuke insiders grap.dat dezelfdemoore niet de solo op blue suede shoes speelt is te betreuren, want die klonk in 56 uitermate goed. elvis probeert in ieder gevalnog van ieder nummer iets te maken dus genieten van zijn stem doe ik hier zeker!

avatar van IntoMusic
Ik denk dat jij de Fast Version, Takes 3-7 bedoeld van Frankfort Special. Die staat op de 2-cd FTD release van dit album en daar is met name Scotty erg grappig aan het klooien. Elvis op z'n best en heeft hoorbaar plezier.
@annemiek1912, ik kan dit album ook wel waarderen hoor en ik ben een man .

avatar van spinout
Het intro van Frankfort Special klinkt inderdaad als Mystery Train. Elvis zingt hier toch wel prachtig. Dat is altijd genieten, al zijn de nummers niet altijd geweldig.

avatar van edje1969
wie is er niet opgegroeid met regelmatig Elvisfilms op tv. Luistert en kabbelt lekker weg zonder dat het echt blijft hangen. Wooden Heart is overbekend maar ik ga toch voor het hele mooie Pocketful Of Rainbows. Leuk album dus maar je mist de Elvis die soms lekker los kan gaan...

avatar van goldendream
Ik ken voorlopig alleen de soundtracks tot en met 'Fun in Acapulco' en deze is dan wel de beste van de jaren '60.

avatar van jorro
De meeste berichten hierboven zijn niet al te positief. Het is daarom wel bijzonder om vast te stellen dat deze schijf het destijds heel goed heeft gedaan in de UK charts. Album komt op 4 december 1960 de UK charts in op nr. 4 staat daar 65 weken in waarvan 22 op 1.
Helaas moet ik vaststellen dat die berichtjes de harde waarheid zijn. Echt spannend wordt het niet. Bij Big Boots ben ik in slaap gevallen.

Ik verbaas mij over de veelheid aan negatieve berichten bij dit album van Elvis. Dit is weliswaar één van de vele soundtracks uit de jaren '60, maar het is één van de eerste nog uit 1960. Dit G.I. Blues is toch helemaal zo slecht nog niet? Er staan flink wat goede songs op en Elvis zingt hier werkelijk geweldig. Het klinkt ook nog eens allemaal kraakhelder.

Van de nummers vind ik alleen Big Boots en Didja' Ever matigjes. Echt de moeite waard zijn What's She Really Like, Wooden Heart, Shoppin' Around, Blue Suede Shoes & Doin' the Best I Can. Heel aardig zijn
Frankfort Special, Tonight Is So Right for Love, G.I. Blues & Pocketful of Rainbows. Helemaal geen verkeerde plaat dus wat mij betreft. Dat vond men toen ook, want naast de nummer 1 plek in the UK stond de plaat ook op 1 in de USA en haalde daar een platinum status.

Wanneer Elvis zingt is het (bijna) altijd voldoende. Zijn prachtige stem staat daar garant voor. Dat hij in Wooden Heart een paar Duitse zinnen zingt vind ik heel toepasselijk. Tenslotte was hij daar soldaat geweest en had hij Priscilla leren kennen. Ben het met de meeste schrijvers eens dat G I Blues een middelmatig album is. Naast Wooden Heart valt de Carl Perkins song Blue Suede shoes op. Dit lied had hij al eerder opgenomen. Staat ook op zijn 1e LP uit 1956.

avatar van spinout
Slechts 1 miljoen stuks zijn er hiervan over de toonbank gegaan. Ik had verwacht dat dat er veel meer zouden zijn.

avatar van Poles Apart
spinout schreef:

Je verwacht het niet, he? Zijn het echt steeds dezelfde 1 miljoen luitjes die trouw elk nieuw Elvis album kochten?

avatar van spinout
In hoeverre de cijfers afgerond zijn weet ik niet hoor.