Bad Religion - The Empire Strikes First (2004)

Punk
Label: Epitaph

1. Overture (1:11)
  2. Sinister Rouge (1:56)
  3. Social Suicide (1:37)
  4. Atheist Peace (2:00)
  5. All There Is (3:00)
  6. Los Angeles Is Burning (3:26)
  7. Let Them Eat War (3:00)
  8. Gods Love (2:35)
  9. To Another Abyss (4:10)
  10. The Quickening (2:22)
  11. The Empire Strikes First (3:25)
  12. Beyond Electric Dreams (4:05)
  13. Boot Stamping on a Human Face Forever (3:51)
  14. Live Again (The Fall of Man) (3:39)
  15. The Surface of Me * (2:59)
slaemperayreon
Yeah! vette punk is dit! lekker snel en melodieus met Greg Gaffin. echt een supervette punkplaat!

echt een heel goede cd dit. Een van mn favorieten van Bad Religion. Vooral Beyond ELectric Dreams en Let Them Eat War zijn mooi *snif snif*

slaemperayreon
heb hem laatst weer eens opgezet en nu moet ik toch echt even een wat uitgebreidere mening geven dan: yeah, vet.

absoluut geweldig album is dit! waar veel bands na zoveel jaren last krijgen van het probleem dat ze een wat uitgekauwde formule gebruiken, maakt dat bij BR niks uit. En of er sprake is van uitgekauwdheid, durf ik niet eens te zeggen aangezien BR gewoon een hele actuele band is. Luister maar naar 'Los Angeles Is Burning','Let Them Eat War', 'Social Suicide' en 'Atheist Peace' en geniet vervolgens van de heerlijke (actuele) kritiek die zanger Gregg Gaffin op de wereld loslaat. En luister ook eens hoe hij dat doet, want Gaffje heeft nog steeds een heerlijke frisse stem. En luister ook naar hoe de 3 gitaristen ieder nuttig klinken op de cd. Nee, laat ik het zo zeggen: luister gewoon maar hoe geweldig deze hele cd klinkt! 4.5*

avatar van wietstock
jep zoals slaemperayreon zegt, na 20 jaar klinken ze nog altijd even fel! geweldig dat ze er nu nog staan, en hoe! actueler en bijtender dan ooit! ok als je 10 cds van BR hoort, hoor je hetzelfde, maar dit is een van de weinige bands die er bij mij glorieus mee weg komt, ze zijn gewoon zo goed in wat ze doen! dit behoort naar mijn mening nog steeds tot de punk met het hoogste meebrul gehalte, hopen dat ze nog enkele jaartjes meegaan! geweldige cd van geweldige groep! 4,5*
mvg

wietstock schreef:
mvg

Inderdaad, maar ik wil dat ze nog langer mee gaan dan een paar jaartjes. Ik bedoel ze zijn gewoon goed en hun teksten zijn ongeevenaard.

Leuke punk plaat. Als metal liefhebber is dit wel eens iets anders voor mij, en niet zomaar een plaatje. Goed gitaarspel en natuurlijk ook de formidabele teksten van Gaffin en co.
4.0*

heb laatst nog es opgelegd en ik vind 'm zéér goed.
ik drijf op tot 4.5*

avatar van Sanderkeuh
Een mooi verdiende 4.5* voor dit album.
Thx to Xplorer om me kennis te laten maken met die groep. ^_^

lambf
Wel leuk plaatje. Gellukig niet al te springerig/vrolijk zoals al die andere pretpunk. een 3,5*

avatar van Gretz
Bad Religion's nieuwe album staat erop. Ik heb goede verwachtingen, hoewel het moeilijk zal zijn om dit album te overtreffen.

avatar van Drie Banaan Kan
Gewéldige plaat! geen andere woorden voor! lekker pakkende nummers vanaf de eerste seconde... hulde!:D New Maps of Hell is ook wel goed, maar deze heeft nog nét iets meer. met als hoogtepunt Sinister Rooge, All there is en Gods Love;)

4.5 ster!:D

lekkere cd, geen Process of Belief (mijn favoriet). Met als uitschieter To Another Abyss. Had er in het begin wat moeite mee, maar naar een paar keer werd hij erg verslavend...

avatar van berwt
Prachtplaat is dit! In tegenstelling tot wat ik al had van BR, is dit echt een zeer aaneenhangende plaat. Wat ik daarmee bedoel:
'Sinister rouge' is de perfecte song om deze plaat te openen. 'Social suicide' die erop volgt is op zich eigenlijk een betere song, maar zou totaal niet hetzelfde effect geven als opener. De strakke en bizonder zalig melodische punksongs lopen op gepaste momenten over in wat meer melodramatiek (All there is, to another abyss, The empire strikes first, Boot stamping...). Het eindigt met Live again, die in je hoofd blijft nazinderen na de laatste noot en aanvoelt als conclusie van de les die we vandaag geleerd hebben.

Generator, Stranger than fiction en The Gray Race zijn voor mij meer verzamelingen van goede songs.

Opvallend is ook de bizonder nauwgezette productie. Kan wat té netjes overkomen voor liefhebbers van het vuilere punkwerk, maar ik hou er alvast van.

avatar van vin13
Vele punkplaten kunnen me gestolen worden, omdat achter de laag gitaren en drums geen goede nummers overblijven.
Deze plaat is echter het tegenovergestelde, de nummers zijn in de basis goed met een goede zanger die zijn scherpe teksten spuit over de venijnige gitaarpartijen. Het heldere geluid is een plus en de ietwat serieuse onderlaag is beter dan een laag onzin pretpolemiek.

avatar van berwt
"Boot stamping on a human face forever" is blijkbaar een citaat van George Orwell... het bevestigt wat we wisten: Greg kent wat van literatuur.

avatar van Lau1986
Heerlijke energie zit er in deze plaat en na al die jaren laat Bad Religion zien nog steeds aan de top te staan. Heerlijke uptempo punk rock met kritische teksten. Misschien is de productie wat te clean, maar het past er ook wel weer bij.

Weet iemand misschien waarom dit album veel meer recensies/beluisteraars heeft dan de andere (voorgaande) albums? Was er misschien een bescheiden hit met clip die succesvol was of iets dergelijks?
Zeker geen slecht album, maar geef mij toch maar het oude werk van eind jaren '80 en begin '90.

avatar van LinkinPark90
Supervette Bad Religion plaat. Eén van mijn favoriete albums van deze band. Strakke punkrock zoals we gewend zijn. Tekstueel interessant, instrumentaal strak en qua songmateriaal één van hun beste albums.
Favoriete nummers: Sinister Rouge, Let Them Eat War & Los Angeles Is Burning.

avatar van popstranger
Los Angeles Is Burning gevolgd door Let Them Eat War is gelijk aan een dubbele uppercut. Wat een duo.

avatar van Juul1998B
Ik dacht dit is wel in jou straatje
coldwarkids

avatar van MarkS73
Na een aantal zwakkere albums kwam Bad Religion weer helemaal terug met The Process Of Belief in 2002, daarvoor had ik mij er bij neergelegd dat ik het maar moest doen met hun platen uit de jaren tachtig en negentig, bepaald geen slecht oeuvre. De opvolger The Empire strikes First verscheen in 2004 en was zelfs nog beter. Het begint al goed met Ouverture gevolgd door het geweldige Sinister Rouge. Daarna volgt het ene na het andere hoogtepunt waarvan All There Is de absolute topper is gevolgd door lekker vrolijk meezingen over de bosbranden in Los Angeles, dat krijgt toch alleen Bad Religion voor elkaar. Er staat eigenlijk geen slecht nummer op dit album, gewoon 40 minuten krachtige, aanstekelijke punk rock van het hoogste niveau. Een album dat zich moeiteloos met kan meten hun rijtje klassiekers beginnend bij Suffer tot en met Stranger Than Fiction.

avatar van JVT
JVT
Plaat herontdekt! En wat is die goed. Niet normaal hoe goed een nummer als To another Abbys is, ongekend goed! Heerlijk meebrullen.