Lucifaere - This Temple of Strange Lights (2000)

Alternatieve titel: Forgotten Landscapes Vol. I

1 stem

Electronic
Label: Dark Age

1. Sandstorm (7:52)
  2. A Haze over Cairo (18:41)
  3. Sirius Rising (11:44)
  4. Bringer of Joy (7:36)
  5. Isian Mode (16:28)
avatar van Gerards Dream
Zoals ik al eerder schreef bij een album wat door Jim Kirkwood is gemaakt, de man achter Lucifaere, zijn er nogal kwaliteitsverschillen te horen. Niet vreemd als je ziet wat de beste man in korte tijd heeft gemaakt. En daar maakt deze The Temple of Strange Lights onderdeel van uit.

Met spannende lage tonen begint Sandstorm, het doet onheilspellend aan en daarnaast is het ook erg duister. Als er langzaam wat meer tempo in stuk komt valt gelijk de matige productie op. Het is erg dof, waardoor het lijkt of naar de muziek van de buren aan het luisteren ben dan de mijne. Hetgeen jammer te noemen is, want Sandstorm is opzich wel een aardige compositie te noenmen, maar komt nu dus niet uit de verf. A Haze over Cairo begint met een soort oerknal waarna er geluiden zijn te horen die uit een laboratiorium afkomstig hadden kunnen zijn. Er volgen nog een paar knallen en langzaam maar zeker komt het gevoel naar boven of ik in het Midden Oosten terecht ben gekomen, alwaar een oolog gaande is. De projectielen vliegen letterlijk in het rond. Ondanks dit gaat het gewone leven door en in mijn verbeelding zie ik kamelen met hun berijders door de woestijn gaan. Ze zijn onderweg naar gebieden waar het nog rustig is. Deze tocht is niet zonder gevaar, en waakzaamheid blijft geboden. Hoe verder ze van de oorlog verwijderd zijn des te mysterieuzer wordt de sfeer. Tegen het eind lijkt het wel of ze een grootte logge stad in rijden. Tot dat ook daar een bom de boel plaat maakt.

Sirius Rising begint wat speels. Vrolijke geluiden zijn er te horen op zware bassen. Maar al snel gaat het de experimentele kant op. Gelukkig niet al te lang, want gevoelsmatig wordt er naar iets moois toegewerkt. Lage tonen zijn er te horen op een rustig ritme. Verder doet het atmosferisch aan. Even voor het einde gaat het tempo van het ritme langzaam om hoog, waardoor ik het gevoel krijg of een geest langzaam aan het opstijgen is. Bringer of Joy begint wat zoekend, maar eenmaal op gang lijkt het wel te zeggen: Gooi je zorgen aan de kant en geniet eens. Qua positief gevoel doet het me wat denken aan Gandalf. Toch is er aan het eind toch wat weemoed te horen.

Met geluiden die me aan een oosterse cultuur doen denken begint Isian Mode Na dit deel is er even wat rust te horen. Even wat zoeken tot dat er donkere bas is te horen die in de maag voelbaar is. Daarna is er langzame opbouw te horen naar iets. Het doet daar door denken aan onderweg te zijn. Diverse sferen komen en gaan. In het midden van het stuk doet de muziek behoorlijk rockachtig aan. Zodra dit ineens stopt ben ik vele kilometers verder. Dit is echter van korte duur, want een sequencer laat me al een voorbode horen wat komen gaat. Langzaam komt er meer tempo in het stuk. Wel is het jammer te noemen dat deze opbouw ineens ophoudt en de compositie wat experimenteel ten einde komt.

Wat ook jammer is is dat de productie erg dof is, wat ik in het begin al aangaf. Er zit te weinig hoog in en het laag is ook niet erg lekker te noemen, waardoor het allemaal wat achter in de boxen blijft hangen alsof iemand binnensmonds met je aan praten is. De composities hadden dus beter verdient, want die zijn behoorlijk.