Love and Money - Strange Kind of Love (1988)

Label: Fontana

1. Halleluiah Man (4:40)
  2. Shape of Things to Come (5:14)
  3. Strange Kind of Love (5:15)
  4. Axis of Love (5:06)
  5. Jocelyn Square (4:02)
  6. Walk the Last Mile (5:07)
  7. Razorsedge (4:21)
  8. Inflammable (4:21)
  9. Up Escalator (4:13)
  10. Avalanche (5:08)
  11. Scapegoat (3:52)
Hoe is het mogelijk dat ik de eerste ben hier... Dit is echt een puik pop/rock album. Deze heren hadden nog niet veel gemaakt tot ze onder de hoede werden genomen door Gary Katz, de producer van Steely Dan. Hij dook met deze Schotten de studio in en raad eens, jawel, het resultaat was een soort Dan lite: stijlvolle soulachtige pop, beetje funk, saxje hier en daar, goeie zanger en hoogstwaarschijnlijk door de input van Katz uitstekend materiaal. Er zitten geen zwakke broeders tussen. Halleluiah Man was een bescheiden hitje met dito video op de Music Box, Sky of hoe die kanalen destijds heetten. Ik heb hem sinds het jaar van release en draai hem zeer regelmatig, vooral lekker in de auto.

avatar van Vinniee
Met een halfje verhoogd. Dit is inderdaad een erg goed album met lekkere pop/rock achtige nummers die goed in het gehoor liggen. Jammer dat zo weinig mensen dit album kennen. Persoonlijke favorieten zijn toch wel Jocelyn Square, Halleluiah Man en Strange Kind of Love.

Aangezien juist het nummer Honey be good voorbij kwam van The Bible, en passant daar ook maar wat hopelijk wijze woorden geschreven, moest ik denken aan tijdgenoten, deels dan, Love and Money. Net als The Bible en meer English music destijds ook deze hier volledig onbekend en dus onbemind. James Grant een zeer goede componist, tekster en gitaarman, met een werkelijk fluwelen stem. Strange kind of love alweer uit 88, tempus fugit zeg...phew. geweldige plaat toen en nu. Strange kind of love was mijn kennismaking. Sfeer en gloedvol nummer meteen zekere mate van soul erin. En zo staan er dus meer op, wat heet, elk nummer met zijn eigen charme. Halleluja Man, prachtig, zeer melodieus. Jocelyn Square, idem. Enfin, noem maar op, uitmuntende kwaliteit uit het hoge Scotland. Anders dan de sound doet vermoeden ja, wis en waarachtig Scotland. Blijvertje nog steeds. Cherry Red ook hier ooit eens met een re-release met xtra tracks op een cd dan, daar waar the Bible er dan 2 had. Ook hier de vraag, waar o waar gebleven. James Grant heeft ook een viertal solo lps gemaakt,wat ik weet, meer geen idee...ook nog maar eens opzetten.