DeepChord - Vantage Isle (2007)

Electronic / Dance
Label: Echospace

1. DeepChord - Vantage Isle [DC Mix I] (8:39)
  2. Echospace - Vantage Isle (Echospace Glacial) (3:08)
  3. Echospace - Vantage Isle (Echospace Reshape) (8:47)
  4. Spacecho - Vantage Isle [Spacecho Dub] (2:54)
  5. DeepChord - Vantage Isle [DC Mix II] (7:20)
  6. Spacecho - Vantage Isle [Spacecho Dub II - Extended Mix] (10:39)
  7. Convextion - Vantage Isle [Convextion Remix] (7:49)
  8. Echospace - Vantage Isle (Echospace Reform) (3:36)
  9. Echospace - Vantage Isle [Echospace Spatial Dub] (6:01)
  10. DeepChord - Vantage Isle [DC Mix III] (5:45)
  11. CV313 - Vantage Isle (CV313 Reduction) * (5:16)
  12. Echospace - Vantage Isle (Echospace Excursion) * (6:09)
  13. CV313 - Vantage Isle (CV313 Reduction II) * (3:00)
totale tijdsduur: 1:04:38 (1:19:03)
avatar van T.O.
Lekkere plaat, die diverser klinkt dan ik tevoren dacht op basis van de tracklist

Hoogtepuntjes zijn voor mij de strings waarmee Convextion zich onderscheidt, alsook de onverwacht dansbare groove van de 'Echospace Reshape'. Die DC Mixes zijn ook niet slecht.

Minpuntjes vind ik de twee versies van Spacecho, die wel erg weinig van de Deepchord/dubtechno-norm afwijken.

avatar van John Doe
Tja, wat kan ik hierbij zeggen dat past. Iets vaags/abstracts is nog het beste, ik heb geen idee of je het goed zult begrijpen en sorry als ik als een idioot overkom

Dit is in mijn ogen ongeveer zo kernachtig/diep als ''muziek'' te krijgen valt (ik wil nu niet impliceren dat andere muziek dat niet kan zijn). Alomvattend op een bepaalde manier. De Convextion mix haalt me er voorlopig nog een beetje uit eerlijk gezegd, maar dat is ook een hele goede track. In ieder geval is 'ie anders dan de anderen.

Ik schaar me voorlopig bij deze idioten.
Zoals een gelovige vol begrip zou knikken bij een ander die zijn verering voor dezelfde God uit, kan ik begripvol knikken bij iemand die zijn verering voor dit album uit (als ik de reacties zo lees). Niet dat ik DeepChord vereer trouwens, zij zijn gewoon mannen die iets gedaan hebben met wat iedereen in zich heeft.

Qua emotie is dit album moeilijk met de meeste muziek te vergelijken. Wat we normaliter ervaren aan emotie bij muziek is hier op een ander, in mijn ogen, dieper niveau. Ik wil niet beweren dat dit album een uniek iets is. Alles is wel uniek te noemen. Dit album neemt 'slechts' de kennis van bepaalde eerdere muziek / ervaringen en levert een monument met die (waarschijnlijk nogal intuïtieve) kennis af.

Een stukje tekst van iemand waarbij ik begripvol knik dat zoiets wordt gezegd bij dit album:

Deep. The word was invented to describe these guys. That's what this album is. Deep. When the Basic Channel boys switched from Chain Reaction to reggae, Rod Modell and crew came in. They give us the deepest techno imaginable. Loads of reverb and echo, tracks that drown themselves in effects. Unbelievable. This is music so primordial it triggers things in your brain. It makes you think. It makes you breathe. Listen to it as loud as possible and then shut everything off and go outside at night. And listen. The music hasn't stopped, it's still going on. Echospace captures everything you thought you knew about sound and music, and gently shoves it back in your hands

Wat ik weer kan zeggen is dat ik/je de omstandigheden wel moet creëren om dit te ervaren. Doe ik geen echte moeite, dan worden de dingen ook niet écht de moeite waard. Daarom had ik deze hiervoor jammerlijk naar 4.5 verlaagt

Ik ben erg benieuwd hiernaar! Je moet inderaad wel de tijd en rust nemen om hier optimaal van te kunnen genieten. Misschien vanavond languit met de koptelefoon op... Ik voorzie een religieuze ervaring.

thejazzscène
Moet ik toch ook wel eens in mijn oren stoppen. 28 stemmen op Discogs en deze plaat weet nog een 5* te houden . Gekjes is dat.

John Doe schreef:
Ik schaar me voorlopig bij deze idioten.

herstel: ik bedoelde deze gekken te linken

Ik Doe Moeilijk
Ik sluit me volledig aan bij de gekken, idioten en John Does van deze wereld aangaande deze EP.

vet

Ik Doe Moeilijk
Is de Extended edition (CD) nog ergens verkrijgbaar?

avatar van John Doe
Nee, Limited copies available @ The Detroit Electronic Music Festival (Movement), Mutek & Sonar 2007 en that's it.

Met een beetje mazzel komt 'ie misschien nog eens uit op CD. Toch zouden ze ook lak kunnen hebben aan de hoge vraag ernaar en het bij de (limited tot 1200) vinyl kunnen laten. Tot nu toe hebben ze niks een rerelease gegeven geloof ik.

Je hebt wel een rede erbij om een (al dan niet 2e hands) draaitafel aan te schaffen

Zou mooi zijn!

John Doe schreef:

Vind dit overigens niet zo'n gelukkige quote. Het bevestigt een beetje het vooroordeel over dit soort muziek, dat je zogenaamd 'diepe' muziek kunt maken door een techno track door ladingen reverb en echo te gooien.

avatar van John Doe
Mja, dat is maar of je het negatief of positief bekijkt.

Effecten hebben inderdaad weinig effect als je ze zomaar uit ideeën armoede gebruikt, maar hier is dat niet zo.

avatar van KampF
Ik ga liever voor het album met Echospace eerlijk gezegd. Hoewel het ontzettend knap is dat je van 1 nummer 13 (goede) remixes kan maken blijf je hier toch een beetje in hetzelfde schuitje hangen. Niet verkeerd bedoeld hoor, maar The Coldest Season bied me gewoon meer.

avatar van dj maus
Om de collectie compleet te houden, naast de vinylversie ook maar deze cd aangeschaft en gelukkig blijken de bonustracks ook erg mooi te zijn.
Niet de diepgang van the Coldest Season, maar niettemin een lekkere trip.

avatar van LeRoi
...via deze site toch nieuwsgierig geworden naar DeepChord...Via Bol.com dus maar effe checkuh.......en tja, op eerste gehoor: ligt mij wel!

Sfeer lijkt wel errug op die van Trentemoller (ook via dit medium ontdekt en 1 van de betere (nwe) platen voor mij van de laatste tijd). ....ben er nog niet over uit of deze nu de aanschaf waard is als je Trentemoller ook al hebt...

avatar van dj maus
Het is toch moeilijk te vergelijken met Trentemoller.

Ik snap wel dat het voor relatieve buitenstaanders in dit genre op elkaar lijkt.

Bij Trentemoller gaat het toch iets meer om traditionele songstructuren, spanningsopbouw etc.

Deepchord / Echospace draait om ritmes, geluiden, ruis in verschillende lagen die subtiel door elkaar geweven worden en haast ongemerkt afwisselend steeds naar de voorgrond en weer naar de achtergrond schuiven, waardoor er steeds weer andere patronen ontstaan.

Ik vrees dat je daarom de kracht van deze muziek mist als je er slechts korte fragmenten van hoort.

Enfin, mijn advies: The Coldest Season is een verplichte aanschaf, en daarna kun je eventueel aan deze beginnen. Eigenlijk is Incense & Black Light van Rod Modell (alias Deepchord) nog een betere om mee te beginnen als je van Trentemoller houdt, want die plaat is wat donkerder en afwisselender.

Succes ermee!

dj maus schreef:

Understatement van het jaar

avatar van Antie
Voor de liefhebbers van "deeptechno" om het toch maar een naam te noemen.

Heel aangename setjes hierop

avatar van dj maus
Er komt overigens een met deze vergelijkbare CD met remixen van Starlight van Model 500, ook op Echospace. Deels eerder op vinyl uitgebracht, maar ook een aantal exclusieve mixen door o.a. Mike Huckaby.

avatar van Leonard91
Denk ik net een leuk album ontdekt te hebben blijkt het een heel genre te zijn.
Het klinkt inderdaad lekker diep en past perfect bij de dikke laag sneeuw die er nu ligt.
Op naar The Coldest Season!

avatar van dj maus
Er is ook nog een vergelijkbare CD met remixen van Model 500's Starlight door dezelfde artiesten als hierboven...

Zal wel niet op deze site staan, want remixen van bestaande tracks mogen niet.

En in Januari komt ook een album van Intrusion uit, het zij-project van Echospace.

avatar van berghti
Deepchord heeft een geweldige sound. Dieper dan de zeebodem.

avatar van GrafGantz
Zo allejezus diep dat het af te raden is voor mensen met hoogtevrees.

avatar van berghti
Ook voor mensen met dieptevrees trouwens

avatar van OldRottenhat
Echospace Spatial Dub

Poa
Die Convextion remix.. Genieten geblazen. Kan de Sessions CD die hierboven wordt genoemd ook erg aanraden.