Krumb Snatcha - Snatcha Season Pt. 1 (1998)

Label: Mass In Action

1. Intro (1:11)
  2. Gangsta Disease [Remix] (4:33)
  3. Remarkable (5:00)
  4. Mental Orgasm * (4:23)
  5. Romeo & Juliet (4:27)
  6. Hip Hop (3:38)
  7. Closer to God (4:37)
  8. Everyday Struggle (4:21)
  9. Hustlers & Hardcore (5:08)
  10. To All the Killas * (4:16)
  11. Simple Words * (4:22)
avatar van Verbston
Opvallend dat ik dit album heb moeten toevoegen, terwijl de artiest hier al wel bekend was! Vooral omdat dit album het alomgeprezen 'Closer to God' bevat. Wat één van de juweeltjes is van DJ Premier! Zoniet van het genre dat Rap heet, maar daarover later meer.

Dit is het debuutalbum van 'The Krumb', de Boston-based rapper die een veelgenoemd gastoptreden verzorgd op 'Make 'Em Pay' op Gang Starr's Moment of Truth album, waarbij de productie is verzorgd door Dialek, Ski, Bink Dogg, DJ Premier en The Magigian.

Ik wil vooraf zeggen dat ik altijd vooral let op de productie (de muziek), de flow en het stemgebruik en pas op de laatste plek naar de wezenlijke inhoud van de lyrics. Dus als een nummer me met productie en flow niet pakt, neem ik geen moeite om de lyrics aandachtig te gaan luisteren. Dit om mogelijke misstanden te voorkomen.

Het album krijgt van mij een 4,5. Hij had een 5 gekregen wanneer de producties van The Magigian hadden plaats gemaakt voor producties van de overige producers. Op de een of andere manier vallen de nummers waar hij muzikaal voor verantwoordelijk is (Romeo & Juliet, Everyday Struggle en Simple Words) zo in het niet bij de rest dat ze me helemaal niet pakken! Dus daar heb ik het verder niet meer over.
De overige nummers zijn geniaal, incl. de intro! Lekkere jaren '90 headnoddin' beats met de nodige muzikale samples zoals pakkende piano- en orgel-loopjes. Krumb Snatcha doet grotendeels ook zeker niet onder voor de producties en laat zien dat hij heel wat in zn mars heeft. Ik licht er een paar uit.
In 'Gangsta Disease' laat hij op een grappige manier zien hoe de hiphop scene 'infected' is. Let vooral op de manier hoe hij de cirkel rond maakt aan het einde van het nummer!
In 'Mental Orgasm' rapt hij heel beeldend over de connectie en aantrekkingskracht op mentaal niveau die er kan zijn tussen een man en een vrouw. Je kan je misschien wel (gaan) ergeren aan het refreintje :s maar KS brengt met dit nummer een weinig 'bezongen' onderwerp in de rap aan het licht en maakt het wat mij betreft tot een erg origineel nummer! Maar misschien is mijn oordeel over dit nummer wat overtrokken, omdat ik de situatie die hij schetst, heb meegemaakt.
'Hip Hop' is een nummer waarin hij rapt over het uit het oog verliezen van hiphop op een manier die in enig opzicht lijkt op Common's 'I Used To Love H.E.R.' Maar ik vind het zeker geen kopie! Gewoon een erg sterke tekst met dezelfde feel als die van Common.
Tenslotte beschrijft KS in 'Closer to God' op ongekende wijze hoe het gaat als je neergeschoten wordt. Alle pogingen van 2Pac om het ons duidelijk te maken vallen echt in het niet na het aandachtig beluisteren van dit nummer!! De eerste line alleen al, damn! En het refrein is fantastisch in elkaar gezet met louter lyric samples zoals alleen Premier dat kan!! En op zijn beurt is dit nummer ook weer een bron van 2 lyric samples

Het album is (afgezien van de drie eerder genoemde tracks) muzikaal en tekstueel van een hoog niveau. Maar de chemie van die twee vlakken komt tot een echt hoogtepunt op 'Closer to God' waarbij de beste en scherpste 4 minuten van KS worden ondersteund door Primo en zo naar een niveau van de hors categorie wordt getild.

3 aangevinkte favo tracks: Remarkable, Hip Hop en Closer to God.