Unbelievable Truth - Almost Here (1998)

Label: Virgin

1. Solved (3:46)
  2. Angel (3:51)
  3. Stone (3:37)
  4. Same Mistakes (3:01)
  5. Forget About Me (3:57)
  6. Settle Down (3:13)
  7. Finest Little Space (3:40)
  8. Building (5:04)
  9. Almost Here (4:08)
  10. Higher Than Reason (4:02)
  11. Be Ready (2:51)
Opgericht door Andy Yorke (jongere broertje van Radiohead's Thom Yorke)...

En wie dacht dat Thom depressieve muziek schreef, moet hier maar 's naar luisteren... Ik kan bij bijna ieder nummer wel tranen wegpinken als ik in de 'goede' stemming ben... Maar misschien komt dat ook omdat ik het album vooral associeer met een periode waarin het niet zo goed ging met bepaalde dingen. Forget About Me is denk ik het sleutelneumer, Higher Than Reason het credo.

avatar van timhardt
Wat een lauwe reacties, een ongelofelijk emotioneel album: 5 sterren hoor!

Nog steeds erg onderschat
Iemand die weet waar Andy nu mee bezig is?

Hij is verder gegaan met zijn studie Russisch/Ruslandkunde, geloof ik. Alhoewel, daar zal ie inmiddels ook al wel klaar mee zijn.

er zit een solo album aan te komen van andy yorke.
wordt begin 2007 verwacht!

Ik ben zeer benieuwd!

ik ook!

avatar van Premonition
Volgens Thom was hij naar Rusland geemigreerd.
Dit album is inderdaad top! Mooiste nummer is Forget About Me. Voor mensen met liefdesverdriet niet aan te raden of juist wel ('t is maar net hoe je er mee omgaat).
Zeer intens album!

avatar van SirNoodle
ik heb het geluk gehad om deze groep live te zien in de Rotonde in Brussel. Klein zaaltje, superfijn concert. Een cd dat ik in heel mijn vriendenkring aangeraden heb, en ook vaak cadeau geef als een soort 'ontdekking'.

klein & prachtig...

Jaloers... dat moet wel heel mooi zijn geweest.

Heb het album nu weer 's opstaan, het is echt zo verschrikkelijk mooi. Kippenvel.

herman schreef:
Jaloers... dat moet wel heel mooi zijn geweest.

Concert was echt geweldig (om je nog wat meer jaloers te maken).

Het grappige was: na het spelen van ongeveer alle songs van hun eerste album plus b-kantjes was het concert zogezegd gedaan, tot ze doodleuk terugkwamen want 'de tourmanager had gezegd dat ze een nummer vergeten spelen waren', en dat was dan finest little space.

Intro-track van het concert was 'second skin' van Hugo Largo, dat nummer maakte ook al zo'n overweldigende indruk, heb het daarna nog speciaal gaan kopen.

Hugo Largo, nooit van gehoord. Zal het eens opzoeken.

Compleet onderschatte band en totaal over het hoofd gezien.
Als een band songs kan schrijven als Solved of Forget about me hoeven we het er dan nog over te hebben dat Andy Yorke toevallig een broer is van Thom Yorke ?

avatar van SirNoodle
Nog maar eens posten bij dit magnifieke album. Deze week terug in 'heavy rotation' in mijn autoradio, en verdorie dit album blijft gewoon geweldig.

Het begint met het ronduit prachtige solved... en het blijft mooie luisterliedjes regenen. Ingetogen, breekbaar, soms stevig, gevoelig, fijntjes, mooie teksten, nergens overdaad, gewoon echt goed en aan iedereen aan te raden.

Een must in je platenkast als je van muziek houdt

De absolute hoogtepunten na weer een aantal keer luisteren: almost here, finest little space en higher than reason... maar dan wil ik er solved en same mistakes ook bij, en wat dan met settle down en building en...

avatar van rkdev
Heb laatst dit album weer eens gedraaid nadat ik had gelezen dat Andy een solo cd heeft gemaakt. Toch jammer dat UT er niet meer is...

Dit album is echt een van de mooiste cd's uit mijn (zeer ruime) collectie. Wat een prachtplaat ! Ben het helemaal met je eens SirNoodle.

Zeg het voort !!

avatar van Coldplayer
Jammer dat ik hier geen reacties zie van mensen die een lage score aan dit album geven. Ben benieuwd naar hun motivatie...

Social_Mask
Solved is wel een mooi nummer zeg. Nodigt zeker uit tot meer.
Aandoenlijke hoes ook.

Social_Mask
Gisteren een aantal keer gedraaid voordat Klaas Vaak mij verwelkomde en vandaag toen ik mijn roes verliet - waar ik spijt van heb moet ik bekennen - deed ik hetzelfde. En ik kwam tot het - jammerlijke? - besef dat ik mij niet kan aansluiten bij de lofzangen gericht aan het adres van de maker van Almost Here. Wat geeft het? Dat gebeurt wel vaker. Toch vind ik het wel degelijk spijtig, want ik hoor en merk de esthetiek, maar ik kan het maar niet bereiken. Vreselijke bewustwording kan ik u melden. Want ziet u, ik ervaar deze muziek als een wandeling naar de afgrond van genegenheid - klinkt wat 'liever'. En terwijl ik mijn balans probeer te behouden als ik naar beneden kijk, zie ik daar de zee liggen. Desolaat. Iets in mij wil het gezelschap bieden. Maar tegelijkertijd dringt de schoonheid ervan niet volledig tot mij door. Dus, tegen mijn wil in, draai ik mij om en ga opzoek naar een andere eenzame plek, waar ik heil in kan vinden. Misschien dat ik er later naar terugkeer en dan hopelijk wel een duik zal nemen..

Hoe dan ook, Solved blijft een mooi nummer. En de hoes blijft aandoenlijk. Meer kan ik er helaas ook niet van maken.

Social_Mask
Een lied als Forget About Me is eigenlijk ook wel benoemenswaardig. Dus bij dezen.

avatar van rkdev
Toch nog maar eens naar Settle Down en Finest Little Space luisteren dan...

avatar van Premonition
Naar aanleiding van mijn ingezonden Top 20 van de jaren negentig de afgelopen dagen een aantal keren weer eens afgespeeld in de auto.
Dit is toch een heel sterke plaat, eigenlijk hoort ie thuis in mijn Top 10, maar het is daar behoorlijk dringen, dus..
Niet alleen heeft deze plaat een diepe emotionele laag door de teksten en hartverscheurende zang van Andy Yorke, maar muzikaal staat dit ook als een huis.
Ik schaar Andy Yorke op dezelfde hoogte als Peter Hammill, die ook die speciale toets bij mij kan beroeren, maar dit album vind ik consistenter van kwaliteit dan de soloalbums van Hammill.

avatar van DutchDavehead
Tjonge, onder het kopje beter laat dan nooit, dit album voor het eerst aan het beluisteren as we speak. Brok in de keel, wat een mooie muziek en dat op een fase dat ik bijna geen pop meer luister, omdat ik dacht dat wel gehad te hebben. De ongelofelijke waarheid zou wel eens mijn redding voor de pop kunnen zijn...

Dave:
Dit is inderdaad een prachtplaat, die door velen (heel onterecht) over het hoofd wordt gezien.

avatar van DutchDavehead
Het 2e album en de soloplaat van Andy staan dan ook met stip op m'n wantlist!

avatar van brt
brt
Vandaag weer eens uit de kast getrokken; hij blijft mooi. Check ook de b-kantjes van de singles die van Almost Here zijn uitgegeven, ook erg de moeite waard.

avatar van SirNoodle
Tegenwoordig ga je bij een groepje zoals dit snel naar spotify, of youtube, of itunes, je klikt een paar keer, je beluistert hier en daar een fragmentje, en dan ben je er klaar mee.

En dan mis je heel wat...

In vroegere dagen, dan had je als jonge gast een beperkt budget, en met dat budget kon je wat pintjes drinken, kon je een strip of een boek kopen, of kon je een cd kopen. Je had 2dehands platenwinkels, je had een hele reeks platen/cdwinkels, je had achter de kassa van de cdwinkel nog een echte muziekliefhebber staan ook.

Dan loop je op een mooie dag in 1998 je favoriete cdwinkel binnen, je babbelt even met de winkelbaas/muziekliefhebber, je kijkt wat rond en uiteindelijk kom je aan 2 albums:
- een album met een vreemd nostalgische hoes met een deel van een vliegtuig, 'Isola' van Kent. 'Iets dat jij zeker graag zal horen' volgens de winkelbaas.
- een album met een ietwat vreemde maar toch aantrekkelijke hoes, met daarop een plakkertje van de winkelbaas/muziekliefhebber 'broer van Thom Yorke, emotioneel, mooi'.

Je pakt ze beiden mee naar huis, je begint te luisteren en het klikt gewoon. Beste muziekjachtshoppingday ooit. 1 fantastisch album (dit) en 1 start van een liefde voor een Zweedse band (Kent) die me door de jaren heen zoveel mooie momenten gaf & geeft.

Wat was het toch leuk om vroeger muziek te ontdekken

avatar van rkdev
Wat een herkenbaar bericht SirNoodle (had zomaar over mij kunnen gaan), want ja zulke albums krijgen vandaag de dag inderdaad de tijd niet meer. En dat heeft dit album absoluut nodig. En als het z'n schoonheden eenmaal prijs heeft gegeven .... wonderschoon !!

avatar van DutchDavehead
Mooi om te lezen. Ben blij dat hier nog meer Opa's zitten.