Laura Marling - Alas I Cannot Swim (2008)

3,86

Folk / Pop
Label: Virgin

1. Ghosts (3:00)
  2. Old Stone (2:59)
  3. Tap at My Window (2:47)
  4. Failure (3:21)
  5. You're No God (2:27)
  6. Cross Your Fingers (2:23)
  7. Crawled Out of the Sea (Interlude) (1:16)
  8. My Manic and I (3:56)
  9. Night Terror (3:09)
  10. The Captain and the Hourglass (3:09)
  11. Shine (2:38)
  12. Your Only Doll (Dora) (7:19)
26 BERICHTEN 2 MENINGEN
avatar van otherfool
geplaatst: 12 april 2008, 13:29 uur [permalink]

Pas 18 jaar (al valt dat niet te horen) en dan zo'n prettig plaatje uitbrengen, het is niet iedereen gegeven. Mooie folky liedjes met net iets meer pit dan bijvoorbeeld Sonya Kitchell. Stem en sfeer doen in sommige songs wat denken aan Alela Diane (vooral My Manic and I had zo op The Pirate's Gospel gezet kunnen worden). File Under Talent.

3,5*.

avatar van grovonion
geplaatst: 2 mei 2008, 13:10 uur [permalink]
18?? Wauw, echt wel een pareltje, dit album.

avatar van jariktoet
geplaatst: 2 mei 2008, 22:11 uur [permalink]
Ze heeft een zeer mooie stem! Mooi album!

avatar van jariktoet
geplaatst: 19 mei 2008, 21:40 uur [permalink]
Na een paar keer luisteren vind ik het een nog mooier album! Echt geweldig! ik verhoog naar 4,5 sterren

avatar van Migo

geplaatst: 22 juli 2008, 13:13 uur [permalink]

geplaatst: 23 juli 2008, 11:55 uur [permalink]
Volkomen terecht genomineerd voor de Mercury Prize in Engeland.
Briljant album!

avatar van T.A.

geplaatst: 24 augustus 2008, 19:29 uur [permalink]
Night Terror is in ieder geval een schoonheid van een nummer.

avatar van chansadres

geplaatst: 5 oktober 2008, 23:50 uur [permalink]
WimvanNugteren schreef:
Volkomen terecht genomineerd voor de Mercury Prize in Engeland.
Briljant album!

En ze is voorprogramma bij de Nederlandse concerten van de Mercury Prize winnaar: Elbow. Wat een heerlijke combinatie! Ik kijk er naar uit!

avatar van Joz
Joz
geplaatst: 4 november 2008, 21:59 uur [permalink]
Ben het gaan luisteren toen ik hoorde dat ze in het voorprogramma van Elbow staat.
Dit heeft me erg verrast: lekker fris, lekker meeslepend wanneer dat moet. Gewoon een steengoede plaat, ben ook erg benieuwd wat ze live presteert.
gemist op LL08, maar nu in de herkansing

geplaatst: 30 januari 2009, 20:26 uur [permalink]
T.A. schreef:
Night Terror is in ieder geval een schoonheid van een nummer.

Dat is het zeker. Mevr. Marling kwam ook met gemak in m'n top 10 van 2008. Wat een wonderschone plaat. Nu en dan breekbaar, af en toe juist bijzonder krachtig!

avatar van KidChino8

geplaatst: 8 februari 2009, 00:09 uur [permalink]
niet te koop in België ??!! (wegens problemen met EMI, zal de plaat nooit verkocht worden hier)

geplaatst: 9 februari 2009, 22:12 uur [permalink]
Dit is mooi zeg! Heerlijke catchy songs. Leuke melodietjes en de prettige stem van dit grietje (gewoon van mijn leeftijd zo'n beetje!) maken dit tot een heerlijk album. Alleen nog even kijken wat de houdbaarheidsdatum van dit LP'tje is.

avatar van TerryA
geplaatst: 10 februari 2009, 17:32 uur [permalink]
stem verhoogd omdat zeker een 7.5 uit 10 waard
een van de betere debut albums van vorige jaar (2008) en hopeljik breekt ze door tijdens de zomer festivals dit jaar (2009)

whoknowslisa
geplaatst: 27 mei 2009, 20:51 uur [permalink]
Fantastische plaat. Laura heeft een adembenemende stem, en de liedjes blijven lekker hangen. Nog steeds zet ik het graag behoorlijk vaak op. Een album wat elke keer dat ik het luister nóg mooier lijkt te worden.

geplaatst: 24 september 2009, 08:06 uur [permalink]
Serieus, hoe fantastisch is Tap on my window?

geplaatst: 7 december 2009, 15:39 uur [permalink]
De nieuwe cd komt uit in maart 2010! De eerste single is alvast geweldig: "Goodbye England".

avatar van Magick1
geplaatst: 28 december 2009, 16:27 uur [permalink]
ik vind haar stem op de nieuwe single zelfs nog veel warmer klinken. Veelbelovend voor haar nieuwe album!

avatar van stef212
geplaatst: 17 april 2010, 12:29 uur [permalink]
Wat een prachtige plaat zeg. Ze weet me slechts in enkele nummers maar matig te boeien. Daarom net geen 4.5.

avatar van Masimo
geplaatst: 3 mei 2010, 15:36 uur [permalink]
Wat heb ik deze vaak gedraaid.. Wat heeft Laura Marling toch een geweldige stem! My Manic and I en Tap At My Window zijn toch mijn favorieten van dit album, hoewel de rest zeker niet ten onder doet. Hier zet Laura Marling toch een prachtige CD neer zeg..

De nieuwe CD is besteld, ben benieuwd!

avatar van Madjack71

geplaatst: 17 mei 2010, 17:28 uur [permalink]
Zouden Amy McDonald en Laura Marling soms tegelijkertijd in de studio hebben gezeten? Haar stem en de sfeer van sommige liedjes roepen bij mij i.i.g dat beeld wel op....zij het dan dat Laura haar afdankertjes aan Amy heeft gegeven blijkbaar, want dit Alas I Cannot Swim is toch wel een slag beter als die herhalingsoefening van McDonald. Dit album ademt een sfeer uit, die bij tijd en wijle mij aan Joni Mitchell doet denken. Dat heb ik niet vaak, gezien het overtallig aantal van -meisjes met een gitaar die muziek willen maken- van tegenwoordig. Binnen dat aanbod, is er zo goed als geen een die aan La Mitchell kan tippen. Maar het mag gezegt, hier staan aardige (Shine,Tap at my Window) tot aan heel goede (The Captain and the Hourglass, Cross Your Fingers) liedjes op. Laura zorgt voor voldoende afwisseling en heeft een mooie klank in haar stem. Niet alles weet onder de huid te kruipen en zich vast te bijten, maar dit zou best wel eens een groeidiamantje kunnen zijn.

avatar van Manuel
geplaatst: 24 september 2010, 23:53 uur [permalink]
Prachtig..

Nummer 10 doet wel wat aan Amy MacDonald denken, maar dan helemaal zoals het moet, helemaal af zegmaar.

avatar van strandsmurf
geplaatst: 5 februari 2011, 19:27 uur [permalink]
Mooi album, alleen jammer van de vogeltjes op de achtergrond bij ' Your Only Doll'. Irriteert mij mateloos. 3,5*

avatar van Snoeperd

geplaatst: 23 mei 2011, 21:41 uur [permalink]
@Madjack

Als ze de afdankertjes aan Amy zou geven zou ze wel goed dom zijn. Prachtige plaat dit hoor met ontzettend veel prachtige liedjes, maar klassiekers als This Is the Life en Mr. Rock & Roll zijn wel even wat beter.

avatar van Madjack71

geplaatst: 24 mei 2011, 09:54 uur [permalink]
Mee eens, This is the Life en Mr. Rock & Roll zijn idd. leuke liedjes en daarmee heb je ook meteen de hele essentie van McDonald te pakken op 1 singletje. Dan vind ik Laura toch wat meer te bieden hebben.

avatar van Slowgaze
geplaatst: 22 juni 2014, 17:45 uur [permalink]
Laura Marling is een artiest die ik een warm hart toedraag en hoewel ze voor mijn gevoel nog geen album lang een echt hoog niveau vast heeft weten te houden, heb ik inmiddels toch al haar studioalbums aangeschaft. Waar ze op haar tweede en vooral haar derde album, respectievelijk A Creature I Don’t Know en Once I was an Eagle, een volwassen, eigenzinnig geluid heeft, vind ik haar op haar debuut Alas I Cannot Swim nog te gewoontjes.

Vooral de muzikale invulling is hier debet aan. Ik kan nu eenmaal weinig met up-tempofolk waarbij iemand op de cajón blijft meppen, een paar anderen op hun gitaar rammen, en er een naar ‘iedereen moet aanhaken’-sfeertje ontstaat. Helaas steekt een dergelijke esthetiek geregeld de kop op op Alas I Cannot Swim. Allerlei jonge meisjes die de volwassen singer-songwriter uit willen hangen doen tegenwoordig zoiets, en Marling doet het hier ook. Als er dan ook nog een hoedje opduikt, gelijk al in het openingsnummer, dan word ik toch wat cynisch. Dan toch liever de uitstekende tweede plaat I Speak Because I Can waar ze die indie-Cindyerigheden er voor een groot deel uitgezweet heeft (ondanks het nare zinnetje ‘there’s a mind under this hat’).

Nu komt er een cliché aan, ik waarschuw maar vast: de esthetiek staat me weliswaar niet erg aan, maar het is zeker niet slecht. De eerste helft van het album wordt evenwel nooit bijzonder en blijft vooral heel degelijk. Marling revancheert zich deels in de tweede helft. ‘Cross Your Fingers’ is weliswaar een beetje voorspelbaar in z’n uptempo-heid, maar wel heel prettig, maar vooral ‘My Manic and I’, ‘Night Terror’ (dit en het voorgenoemde liedje hebben overigens ook de sterke teksten van het hele album) en ‘The Captain in the Hourglass’ (mooie pedalsteel!) zijn fraai. Het zijn wat donkerdere, tragere nummers en die kant van Marling bevalt me op dit album het best. Dat zijn liedjes die ik ook gemakkelijk los op zou zetten. Voor een ‘hele cd’ grijp ik toch liever naar haar laatst drie albums, die ik soms ook wat onevenwichtig vind, maar toch heel geregeld draai.

avatar van popstranger
geplaatst: 24 november 2014, 10:44 uur [permalink]
Ook al deel ik de mening dat haar latere albums net iets beter zijn kan ik toch ook niet anders dan deze een 4* te geven. Vooral als je weet dat dit het debuut is van iemand van 18 jaar en dat er op dit album toch wel degelijke songs staan. Wel een lelijke hoes...