Protest the Hero - Fortress (2008)

Canada
Label: Vagrant

1. Bloodmeat (3:55)
  2. The Dissentience (4:23)
  3. Bone Marrow (5:31)
  4. Sequoia Throne (3:12)
  5. Palms Read (5:07)
  6. Limb from Limb (4:23)
  7. Spoils (3:43)
  8. Wretch (4:12)
  9. Goddess Bound (3:36)
  10. Goddess Gagged (3:15)
avatar van MuchTheSame
Strak album , zeer getalenteerde Mathcore / Hardcore band... Maar in vergelijking met een hun debuut Kezia , man wat was dat een goed album zeg , is dit album iets minder.

Dit is een goed album maar geen meesterwerk als Kezia...

Je kan deze band zien als een mix tussen The Dillinger Escape Plan , Sikth, Iron maiden met een klein vleugje van Hardcore / Punk er in.

Voor de metal fans onder ons zeker een aanrader!

Ik zou zeggen , voor diegene die deze band nog niet kennen, bekijk de videoclip van Bloodmeat . klik op de link achter de nummer

Hmm deze was even aan me voorbij geschoten. Maar eens naar op zoek dan. Al verwacht i k zeker geen verbetering op Kezia inderdaad.

avatar van MuchTheSame
Ach ja , ik zie wel wat je van dit album vindt, toch?

sxesven
Ziet er veelbelovend uit (kekke hoes wel, lovende recensies) en aangezien een beetje math-/hardcore mij altijd wel kan bekoren ga ik dit maar eens opzoeken. Maar is dat Bloodmeat een beetje representatief? Vind ik maar een matig nummer eigenlijk, een te hoog (heavy) metal gehalte, en met die zanger kan ik maar weinig. Gezien de omschrijving zou ik wel iets bruters verwachten. Lijkt me aan de hand van dat nummer meer een meer toegankelijk edoch metalgericht soort Dillinger Escape Plan dat te veel water bij de wijn heeft gedaan. Maar goed, ik ga 'm gewoon eens draaien, wie weet.

Kezia beduidend beter. Dit album is echter technischer, dus ja, begin hier maar. Kezia is wat meer genreoverschrijdend, wat 'mooier' ook.

zou hier nog even geen cijfer aan geven. 3.5 tot 4* misschien.

avatar van MuchTheSame
@ sxesven : Kezia is duidelijk beter, heb je de video's bij kezia al bekeken?

Bloodmeat kan ik niet als "Representatief" neerzetten maar aangezien dat de 1ste video van dit album is ... Bloodmeat is i.d.d. meer als nummer metal gericht.

Om een beetje indruk te krijgen van deze band moet je toch echt ook eens bij kezia kijken

Check ook eens deze metalcore band : The Sorrow , die band verdient meer aandacht vind ik

Heb net pas een video bij The Sorrow toegevoegd alleen moet deze nog goed gekeurd worden door de crew.

avatar van Jochempie
Hmm ik ben pas bij het 2e nummer en wilde dit na alle hype erg graag horen maar de zanger is echt afschuwelijk. De gitaren zijn technisch maar ik heb het al 1000 keer gehoord bij andere band en beter en eigenlijk uuh is het niet zo bijzonder. Het is niet slecht ofzo, maar waarom alle lof en hype hier?

ja, Kezia is ook beter. Beter daar gestart.

avatar van andnino
Dat hyperactieve deed me hier en daar wat aan The Mars Volta denken...
aan de reacties te lezen moet ik Kezia ook eens op gaan zoeken, want dit bevalt me wel

sxesven
Heb 'm een paar keer getracht te draaien, maar ik vind er voorlopig (helaas) geen klap aan. Te hoog heavy metal gehalte, erg matige zanger, te weinig chaotisch. Moet ook geregeld aan Between the Buried and Me denken, bijvoorbeeld, heb ik ook weinig mee. Jammer. Vette hoes nog steeds, dat wel.

sxesven schreef:
Vette hoes nog steeds, dat wel.

Nou , dat is dan toch al iets positiefs

avatar van andnino
Na een hoop luisterbeurten openbaart de chaos zich een beetje, terwijl het songmateriaal overeind blijft staan. Waar een hoop bands de fout ingaan bij het creëren van een drukke sound met ontelbare invloeden, doet Protest the Hero dit met charme. Ook de cleane vocalen, die hier en daar wel wat naar emo neigen (wat me meestal laat afhaken) worden hier vol overtuiging gezongen, en de screams en grunts zijn van een kwaliteit waar menig death metal bandje een punt aan kan zuigen.
Ook de instrumentatie is zeer bovengemiddeld, het gitaarwerk is retesnel, en word ondersteund door intelligente baslijnen. De mathmetal achtige ritmes voegen echt wat toe aan de muziek, en het chaotische geluid. Absolute topper!

heerlijke plaat. moert eerst erg aan zijn stem wennen. vind het inmiddels een geweldige zanger. geweldige variatie. erg creatief. en muzikaal is het allemaal ook nog eens dik in orde. nummer 2 van dit jaar voor mij. lazarus bird is net iets sterker

avatar van Tha)Sven
Erg strakke plaat. Doet mij ook wel een beetje denken aan Mars Volta soms. Dit kan misschien nog wel jaartop 10 materiaal worden.

avatar van Dexter
Gisteren live gezien, en daar vind ik het allemaal wat beter uit de verf komen. Op cd klinkt het wat gladjes en té geproduceerd, terwijl op het podium een heuse hardcore sfeer heerst. De frontman zette, ondanks/dankzij het feit dat hij redelijk bezopen was, een toffe show neer.

avatar van Lau1986
Dit blijft toch een zeer sterk album. Heerlijke technische stukjes afgewisseld met wat meer heavy metal achtige stukken. Ik vind de zang persoonlijk erg lekker en er uitstekend bij passen. Ik denk dat liefhebbers van the Mars Volta hier inderdaad ook wel wat mee kunnen.

avatar van james_cameron
Drukke, zeer technische progressieve metal. Zeer goed uitgevoerd en uitstekend geproduceerd, maar ik mis memorabele songs. De kwaliteit spat van het album af, maar het is vrij vermoeiend om de hele plaat in één keer te beluisteren.

avatar van horned_reaper
sxesven schreef:

Pardon?

Ik ben zelf absoluut geen fan van enkele vorm van hardcore of metalcore.... maar dit album spreekt me juist als een van de weinige hardcore albums aan OMDAT de zanger zo'n ongelofelijk hoog niveau heeft.

En dit zeg ik zelf als zanger.

Bijvoorbeeld in het geweldige nummer Sequoia Throne, mijn god.... de diversiteit in zijn stem en de uithalen die hij met gemak lijkt te halen zijn voor menig beroemd pop en rockzanger niet te doen.

Dit is voor mij de eerste metalcore band die me redelijk goed weet te bekoren.