Monza - Attica! (2008)

Belgiƫ
Label: EMI

1. De Dag Is Helder (3:14)
  2. Wie Danst Er Nog? (3:46)
  3. Attica! (3:06)
  4. Engeland (3:43)
  5. Tanken in Luxemburg (3:08)
  6. De Schuld van de Deejay (3:29)
  7. Conquistadores (3:20)
  8. Lobby (2:51)
  9. Solaris (4:41)
  10. Wenen in Wenen (2:37)
  11. Naar het Bal (3:22)
  12. Als Ze Swingt (3:31)
  13. Bijna Niets (5:23)

met Gregory Frateur

avatar van snarf349
klein zwak voor deze band, eerste 2 platen vind ik sterk.
ben benieuwd naar deze plaat, al vind ik - wie danst er nog - geen beste single, maar wie weet.....

Razend benieuwd! Ik heb helaas enkel hun eerste plaat in m'n bezit, maar ga daar dringend verandering in brengen!

Het album is nog nergens gelekt (en zal dat wss ook niet doen), maar ik kan alvast zeggen dat ik de cover-art geslaagd vind.

EVANSHEWSON
Van God is ie nu wel los, ik hoop dat dit een even, zo niet nog sterkere plaat wordt dan die laatste...

Onlangs gehoord dat het album slechts 9 euro (of iets meer) zal kosten! Dit om de mensen ervan te overtuigen toch het plaatje te kopen ipv het (legaal) te downloaden! Ik kan het alleen maar toejuichen!

avatar van jeroen1904
Hier ben ik ook erg benieuwd naar, want hun vorige plaat Grand is één van de betere albums die de afgelopen jaren in België zijn uitgebracht. De vooruitgestuurde single "wie danst er nog" vind ik wel een prima nummer. Het duurde wel even, maar echt een sterk nummer, doet me wat denken aan TC Matic. CD wordt trouwens voorgesteld in een circustent die 8 verschillende steden in België zal aandoen (oa Mechelen, Brugge, Sint Niklaas). Hulde alleen al voor dit idee van Meuris & co.

avatar van Johanv4434
"Wie danst er nog" maakt me zeer benieuwd naar dit album. En als de prijs inderdaad maar iets van een 9 euro bedraagt, is dit een grote meevaller. "Attica!" zal wel eens snel in mijn cd rek kunnen belanden.

khonnor
de cd heb ik nog niet gehoord. maar de blog van stijn meuris in de morgen over de nieuwe plaat is vandaag te grappig om te laten liggen. waarom heeft monza geen succes in Nederland?

"De concerten die ik vroeger met Noordkaap en recentelijk met Monza in 'Olland speelde, leverden enkel ongeloof op vanwege het publiek. Waarom méénde dat béndje het nou zo? En was die frontman echt kwaad, en vooral: konden er niet enkele leuke polonaises vanaf? Bovendien viel het eten er kwalitatief gezien steevast buiten de Europees vastgelegde conventies, zodat we met scheurbuik terug de grens over vluchtten. Hun soort joligheid zal wel nooit de onze worden. Kortom Nederland, nee, dat werd niks.

De interviews gingen nog net, meestal tot op het punt waarop de journalist ons meende te moeten gaan vergelijken. Want dat hoort in Nederland zo. En dus belandden we recensiegewijs in de subgroep waar groepen zoals Blof, Van Dik Hout of De Heideroosjes resideren - want ze gaan daar breed hoor, qua vergelijken. Met geen enkele van die groepen heeft Monza ook maar iets te maken. Een enclave zijn we. We hebben dringend een eigen vlag nodig."

vooral die vergelijkingen met Blof en Van Dik Hout vallen me telkens heel dik tegen van de Nederlandse Collega's. Blof en VDH zijn toch veel meer pop, veel meer al dan niet gespeelde emotionaliteit en veel minder ingehouden ingetogen razernij? bovendien staan stijn meuris' teksten echt wel op een eenzaam hoog niveau. de enige die daar in het nederlandse taalgebied echt aan kan tippen is frank vanderlinden van de mens...

....

avatar van CWTAB
Vanmorgen gekocht voor 9,99 € (tijdelijk aan introductieprijs )

Voorlopig na enkele luisterbeurten vind ik hem (nog) niet sterker dan Grand, hun voorlopig hoogtepunt...

Een beetje harder en sneller dan hetgeen ze al uitgebracht hebben (zie maar De Schuld Van De Deejay, de oerschreeuw is terug oh yeah)

De sfeer is algemeen iets positiever en minder deprimerend dan de vorige... vrolijker kan je nu ook niet echt zeggen...

Leuke plaat, kortom

avatar van Zachary Glass
Halverwege "Attica!" had ik behoefte aan een mosgroene Opel Vectra, een nukkige in Libelle bladerende vriendin en een woning in pastoriestijl.

Niet dat ik enige affiniteit voel voor die zaken - maar misschien weten ze een brave burgerwoede in me los te weken. Het soort brave burgerwoede dat zich laat kenmerken door ingehouden venijnige lachjes en desperate flauwe humor. Het soort brave burgerwoede waarop "Attica!" lijkt te drijven.

"Attica!" klinkt opgefokt - al betrof het een scheldtirade richting Vlaamse middelmatigheid:

"We zijn een voorbeeld van de nieuwe natie/goed voorzien en hip van snit/en oh zo handig in de facturatie/veel in het zwart en niks en in het wit" - (Tanken in Luxemburg)

Stijn Meuris heeft opnieuw de dialoog aangeknopt met de priester/arbeider in zichzelf, wat "Attica!" bij momenten een pamflettistisch cachet verleend:

"Een staatsgreep/maar dan een zonder amok/een junta/met mij mijzelf aan de kop/paleiswaarts" (Conquistadores)

Het brede, gulle geluid dat "Grand" deed uitgroeien tot één van de fijnere schijven binnen ons Nederlands taalgebied werd ingeruild voor een nerveus, verhit klankenpallet.

Vergelijkingen werden gemaakt met TC Matic - maar de nervositeit van TC Matic klonk toch stukken dwingender dan deze "Attica!".

"Wie danst er nog?" stuitert bijvoorbeeld alle richtingen op - maar weet nergens een spanningsboog te creëren. Naar het eind van dat nummer worden alle sonische registers opengetrokken - zonder dat iets noemenswaardig weet toe te voegen aan "Wie danst er nog?". Het klinkt gezocht hectisch.

"Attica!" heeft iets verstikkends, wat des te meer opvalt wanneer je "Engeland" beluistert. De voet gaat van het gaspedaal, koortjes maken hun opwachting en Monza klinkt plotseling aangenaam achteloos.

"Engeland" lijkt me over niets bijzonders te handelen, roept herinneringen op aan "Rode Leds" van Noordkaap (terug te vinden op "Massis").

Je vraagt je af waarom Meuris zich telke male hijst in het pakje van het politiekje. Want hij lijkt me ingeboed te hebben aan lyricale scherpte - waar hij ten tijde van Noordkaap rake zaken rondom verkavelingsvlaanderen wist te formuleren ("Hilde en het huis", "Wat is Hip?", "Laat ons bidden", "Alles wordt asfalt", "De buren hebben honger") is dat op "Attica!" verwaterd tot een soort holle sloganeske rijmelarij:

"Ja, je glimlach smolt de storm
je was de schoonheid en de norm."
(Naar het bal)

"in de sushibar ver na middernacht
met de dames in al hun oosterse pracht"
(Lobby)

"ze kan zo lief zijn
ze kan een dief zijn
ze kan verdrietig zijn
ze kan zo nietig zijn"
(Als Ze Swingt)

Wèg lijken die korte, ultra-realistische filmische observaties van Stijn Meuris.

The Tragically Hip produceerden vorig jaar met "World Container" hun Grote Geluid Plaat - en ook daar verdwenen Gordon Downies lyricale abstracties, werden ze ingeruild voor €0,05-zinnetjes als: "You and méééé - at the lonely end of the reek". Ik vrees dat dit de Grote Geluid Plaat is van Monza.

Of misschien moet ik me simpelweg die mosgroene Opel Vectra aanschaffen

Over de teksten ga ik mij nog niet uitspreken, daarvoor heb ik ze nog niet genoeg bestudeerd, maar ik vind de snellere sound alvast in orde! De (bas)gitaarpartijen zijn weer uitermate interessant en gaan niet snel vervelen!

Monza is voor mij een echte groeiband en deze cd moet wss gewoon nog wat groeien tot ik hem weer een subliem meesterwerk ga vinden. Iets wat ik ook van Van God Los vind. Grand dan weer net iets minder...smaken verschillen, niet waar

Father McKenzie
Ik heb ze gisteren gekocht en al een vijftal keer beluisterd. Bevinding: Erg donkere plaat, dreigend soms, beetje zwartgallige teksten, muzikaal echter zeer rijk.
Voor mij springen Solaris, Conquistadores, de Dag is Helder, de titelsong en vooral Engeland eruit, maar ik vind weinig zwakke nummers, prima plaat!

De tracklist is niet juist, in de 4 eerste songs is één en ander door elkaar gehusseld, mijn cd begint met De Dag is Helder...

Dit vind ik een hele sterke Monza plaat, echt!

****

avatar van jellorum
Gisteren 'Wie Danst er Nog?' gehoord tijdens De Laatste Show, niet echt een nummer om van wakker te liggen vond ik...

avatar van jeroen1904
Ook al sinds enkele dagen in het bezit van deze Attica! , echt wel goeie prijs (9,90 euro) voor dit album. Eerste indrukken vind ik dit toch wat minder dan voorganger Grand, maar dat album kreeg van mij 4,5. Plaat begint prachtig met De dag is helder, gevolgd door de single wie danst er nog? (erg TC-Matic achtig nummer). Deze TC Matic invloeden hoor je ook goed in als ze swingt vind ik. Ik moest eerst nog wel wat wennen aan wie dans er nog , maar uiteindelijk blijf ik met dit nummer in mijn hoofd zitten, kan tot een Monza - klassieker uitgroeien. Ook Engeland en Conquistadores (2 rustigere nummers) klonken direct goed, deden me wat denken aan een paar nummers op Grand. Tanken in Luxemburg vind ik ook nog een hoogtepunt. Waarom deze dan voorlopig minder dan Grand? Enkele nummers (oa Wenen in Wenen, Lobby, Solaris) kabbelen op dit moment te snel voorbij. Misschien ontdek ik later hier wel de schoonheid van.

avatar van CHIEP
CHIEP (crew)
jellorum schreef:

Dat was imho nu ook wel een zeer zwakke uitvoering. De Stijn zong het veel te braaf, zodat het langs geen kanten "overkwam".

Na X aantal luisterbeurten wordt het tijd om te beoordelen: ik geef voorlopig een 4.0. Misschien dat ik nog hoger ga, maar zoals ik eerder zei moet het nog groeien.

De beste nummers zijn voor mij Solaris en Als Ze Swingt.

Toevoegverzoek verwijderd, PM verstuurd (waarin ik CHIEP's behulpzame reactie heb meegenomen).

Net verhoogd naar 4,5. Dit zou wel eens m'n favoriete plaat van deze jongens kunnen worden!

avatar van hans25
Zeer sterk album!

avatar van spoiler
Mooie plaat van Monza, maar kan voorganger Grand nergens evenaren.

Rauwere en minder subtiele productie.