Rupert Holmes - Adventure (1980)

Label: MCA

1. Adventure (4:02)
  2. The Mask (3:49)
  3. Blackjack (3:09)
  4. The O'Brien Girl (4:38)
  5. Crowd Pleaser (3:41)
  6. You'll Love Me Again (3:11)
  7. Cold (5:43)
  8. Morning Man (3:58)
  9. I Don't Need You (3:22)
  10. Special Thanks (2:54)
avatar van musicfriek
Adventure is wel een heel erg mooi popnummer. Prachtige stem heeft deze man. Las net dat hij een aantal bekende songs heeft geschreven begin jaren 70, maar op Him en The Pina Colada Song is me deze zanger verder onbekend.

Wel een ongelooflijke retrohoes dit

avatar van musician
Ja, dramatisch idd!

Rupert Holmes is vooral een bekend en volprezen producer van anderen; zelf is hij als pop/rock artiest toch niet zo heel erg begenadigd. Professioneel zeker, maar zonder baanbrekende muziek.

Amerikaanse rock en dan aan de fletse kant. De nummers die musicfreak noemt, Him en The Pina colada song zijn volgens mij van een jaar eerder (1979). Die nummers zijn het meest bekende werk van Holmes, hij heeft geen klassiekers op zijn naam staan, over een aardige nummer één hit maar gezwegen.

De nog niet eens onaardige titeltrack Adventure, de opening van de plaat, is overigens wel op single verschenen maar heeft ook geen potten kunnen breken.

En dat is het probleem van Holmes in een notedop: zeker van goede wil maar zijn talenten zitten voornamelijk áchter de knoppen, niet er voor.

avatar van Stekelnootje
Het titelnummer is mooi hoor, pakkende compositie die me wat doet denken aan Toto of the Tubes!

avatar van gaucho
musician schreef:

Nou, eentje zou ik er toch wel willen noemen: hij schreef Give up your guns voor The Buoys. Bij ons in Nederland twee keer in de top 10 gestaan. Dat zou ik toch wel een bescheiden klassiekertje willen noemen.
Verder is Holmes niet zozeer een producer als wel een songschrijver. Hij schreef veel nummers voor anderen (tot Britney Spears aan toe!), maar dat zijn en waren toch vooral albumtracks. Echt grote hits voor anderen heeft-ie niet geschreven.

Zijn eigen albums vallen vooral in de categorie 'niet onaardig'. Ik heb er een paar uit de 1 eurobak gevist: goed gemaakt, je kan horen dat de man weet hoe je een nummer moet schrijven. Hij heeft een behoorlijke stem en instrumentaal is het ook allemaal dik in orde. Ik zou het eerder pop dan rock willen noemen, al komt er af en toe een aardige gitaarsolo voorbij. Maar een beetje flets en gezichtsloos is het allemaal wel.

avatar van musician
Ja, je hebt uiteraard gelijk inzake Give up your guns, alleen daar al voor zal ik hem een warm hart toedragen.
Maar er werd alleen gerefereerd aan zijn solo-prestaties en dan kunnen we je eigen conclusie wel delen.

Overigens, zijn cd's uit de één euro bak? Over het algemeen zijn ze niet zo gemakkelijk te krijgen of voor veel geld. Dus dat lijkt mij dan geen onaardige koop!

avatar van gaucho
Dat waren LP's, die koop (en draai) ik ook nog wel eens. Soms leuk om nader kennis te maken met de muziek van een bepaalde artiest. Maar op CD vind ik de verzamelaar die ik van deze man heb, wel voldoende.

Al heb ik wel de indruk dat deze 'Adventure' wel eens de beste plaat van Rupert Holmes zou kunnen zijn. Heeft hier en daar licht symfonische trekjes en dat hebben die andere platen van hem niet. Tenminste niet de albums die ik in mijn bezit heb.

avatar van Jester
Soms kom ik in mijn muziek collectie albums (in dit geval een LP) waarvan ik me afvraag hoe ik er ooit aan gekomen ben. Dit is zo'n voorbeeld, nooit gedraaid volgens mij. Maar eens opgezet, en nu weet ik het weer: Adventure is waarschijnlijk de reden, erg aardig nummer.

Mmm, volgens mij is de LP toch vaker gedraaid dan ik dacht, zit een lelijke kras op. Nu weet ik weer waarom ik nooit meer LP's draai.

Gewoon een lekker wegluisterend album met 1 topsong: The O'Brien girl, heerlijk nummer!

avatar van Breedbek
Of je hier op MM gelijk in kunt krijgen betreffende dit onderwerp Sluijter P: Ik heb werkelijk geen idee.
Zoiets kan nogal eens verkeren. Commercie is in sommige kringen een geaccepteerd iets - en in andere kringen natuurlijk weer niet. Kritiek daarop mag i.m.o. gerust en is dikwijls nuttig en terecht daarnaast. Als luisteraar en voormalig radiomaker volg ik de Amerikaanse media en muziek inmiddels zo 'n 55 jaar en er staan hier dan ook meer van dit soort singer-songwriter albums in m 'n kasten. Onder andere bevinden zich ook de exemplaren waar the Pina colada Song of Him opstaan daartussen. Dat deze artiest zoals wel meer Amerikanen op dergelijk gebied, vooral in Europa danig wordt onderschat is me dan ook al langer duidelijk. Tamelijk gewoonte getrouw klonk me dergelijks dus al vaker in de oren, wanneer 't weer eens kritiek betreffende een Amerikaanse song of performer betrof. Een beetje eenkennig zou je zoiets echter natuurlijk ook kunnen noemen. De man beschikt naast een zuivere en dynamische stem ook nog eens over een perfecte dictie. Daar nog even aan toegevoegd: Ik heb 'm in New York en Las Vegas live voor een groot publiek fantastisch succesvol zien optreden. Ja: De Amerikaanse zanger muzikant dient daarin weldegelijk te floreren wil hij kunnen slagen. Hier is zoiets dikwijls wel een heel ander verhaal. Hij schreef daarnaast inmiddels voor meer dan 100 andere performers songs, waaronder enkele enorme hits. Op alle Engelstalige en Amerikaanse stations komt ie bij elkaar met z 'n creatief gecomponeerde songs al gauw op honderden miljoenen airplay momenten uit. Veel luisterplezier in 2023!.