Timesbold - Ill Seen Ill Sung (2008)

Label: Glitterhouse

1. Old Hannah (2:59)
  2. Any Lethal Storm (3:59)
  3. All Readymade (4:42)
  4. Takeaway (3:06)
  5. When I Come Around (2:27)
  6. Hollow Halo (2:56)
  7. Mama (5:23)
  8. Canção Bebendo (3:44)
  9. Fencepost (3:11)
  10. Recover Ring (3:09)
  11. Lame Horse (3:22)
  12. Be Leaving (3:53)
  13. Far to Strange (2:21)
Dit is wel een release waarbij ik al aardig begin te kwijlen vanwege hooggespannen verwachtingen.
Ik hoop dat ze het waar gaan maken! De snippets die te beluisteren zijn beloven een hoop goeds in elk geval (ik hoor hier en daar wat muzikale verrijking).

Wat zijn de nummers die al te beluisteren zijn toch wondermooie liedjes.
Dit album gaat ongetwijfeld hoog scoren bij mij en ik kan eigenlijk al niet meer wachten.....

Ruby1966
Ik heb ook 2 nummers gehoord en die zijn allebei prachtig. Ik kijk erg uit naar deze cd!.

avatar van Woody
Timesbold! Dat zou tijd worden zeg. 1,5 jaar geleden al aangekondigd. Ik ben erg benieuwd.

avatar van The Scientist
Ik ken alleen Whip.. ander project van de zanger, dat live gezien (zonder dat ik enig idee had wat het was) en vond het toen al erg mooi. Ben benieuwd naar deze en naar hun optreden in Vera

voltazy
wat ik gehoord heb tot nu toe is dat ze vic chesnutt na proberen te doen alleen wil dat maar niet lukken.

Vic Chesnutt?

Ten tijde van welk album dan?

voltazy
ik doel vooral op de dramatiek die ze erin proberen te leggen, het stemgeluid en de begeleiding. En ik heb slechts een paar nummers van timesbold gehoord, maar dat was de eerste indruk die ik kreeg.

avatar van Bart
Ik betwijfel of dit album vanaf vandaag in de winkels ligt. Veel websites hebben het over half maart.

Zeal loopt iets achter op Glitterhouse inderdaad, die hebben 'm vorige week al in Duitsland uitgebracht. Zeal zal 'm in de Benelux ergens in maart uitbrengen.

avatar van Shangri-la
Ik ben dit album momenteel aan het beluisteren en ik moet zeggen dat het tot nu toe veelbelovend klinkt.

Dit jaar is nog maar net van start gegaan en kent al aardig wat sterke releases. De nieuwe Timesbold is er eentje die in het rijtje 'hoge verwachtingen' stond en die dat begin dus alleen maar sterker zou kunnen maken.

Old Hannah start al sterk: het is minder 'sereen' dan de nummers op de voorganger en 'rockt' wat meer (laten we rock dan wel heel breed zien). Gebleven zijn de banjo en ietwat klagerige zang. Kort, maar krachtig met z'n 3 minuten.
Voor je het weet zit je al bij Any Lethal Storm. Ook hier speelt de banjo een grote rol. Een uitstekende opbouw naar een wat explosiever geluid, gas terug en gaspedaal weer naar beneden. Hallelujah, een een dikke voldoende voor het orgel.
All Readymade gaat dan wat lieflijker van start. Dat lieflijke gaat geleidelijk over in meeslepend. Het geluid heeft iets rauws, terwijl de instrumentatie heel zoet is (klarinet, strijkers). Mooi liedje dat lekker fliedert en fladdert en waar iedereen mij tegelijkertijd flink mag aanspreken op deze term. Schitterend nummer als je het mij vraagt.
Takeaway is somberder van toon; slepend, traag en horen we de zingende zaag weer terug? Jazeker. De zang is hier gelijk een stuk somberder en het klinkt hierdoor behoorlijk triest allemaal. Tom Waits is niet ver weg.
When I Come Around doet helemaal terug denken aan dat prachtige, verstilde album Eye Eye. Wat zijn dit toch mooie composities. Pure eenvoud en tegelijkertijd zo rijk.
Ook Hollow Halo straalt iets triestigs uit (op zich niet vreemd voor Timesbold, maar na de vliegende start valt het toch wel op). Een warm orgel ondersteunt de zingende zaag en de soms wat metalige klanken hier en daar.
Mama lijkt een nummer uit lang vervlogen tijden. Het beeld kan op zwart-wit en even waan je je in een tijd waar alles nog rustig was en waar je nog tijd had om echt stil te staan bij de dingen van het leven.
Cancão Bebendo weet dit beeld nog even vast te houden. De sfeer is somberder en duisterder. Grote wolken zijn inmiddels voor de zon gekropen en de stemming slaat om.
Gelukkig is akoestisch getinte Fencepost weer wat luchtiger en weet je te behoeden voor een algehele depressie. Mag ik deze dans van u?
Recover Ring start als een klein liedje maar krijgt later een volvet, donker geluid. Niet dat het nummer weer die rock-kant toebedeeld krijgt maar de produktie maakt het nummer tot het donkere wat dit nummer op een gegeven moment uitstraalt.
Voor Lame Horse kan ik alleen maar op 'eenvoudig mooi' komen. Het geluid is vertrouwd en hier en daar slechts wat subtiele toevoegingen die er voor zorgen dat dit toch net even wat anders klinkt dan op de voorganger Eye Eye en tegelijkertijd er zo op had kunnen staan.
Be Leaving is een gestript nummer, ontdaan van al te veel franjes en weet prima te ontroeren op een heel kleine manier.
Aan alle moois komt een eind zo ook aan dit album en wel in de vorm van Far To Strange. Ingebed in natuurgeluiden nemen we afscheid van een wederom ontroerend mooie plaat die zich wat mij betreft kan meten aan Eye Eye. Die plaat moest indertijd langzaam groeien bij mij, nu is het een feestje om alles terug te horen. Een treurig feestje weliswaar maar dat kan mij er niet van weerhouden om een zelfde beoordeling te geven namelijk 4,5* (toe maar.............. daarmee voeg ik wederom een sterke release toe aan mijn lijstje favoriete albums van dit nog zo verse jaar). Het was de 4 jaar wachten waard!

avatar van Woody
Ik heb erg veel zin in dit album. De nummers die ik tot nu toe heb gehoord klinken erg mooi. Maar wel wat zoeter dan ik van ze ben gewend. Ik kon altijd het rauwe randje erg waarderen. Vooral de teksten van Timesbold vindt ik altijd erg sterk. Ik ben erg benieuwd. Hij is nog niet te bestellen in Nederland heb ik begrepen.

Jawel hoor: vanaf 10 maart (plato, velvet, bol.com maken er allemaal melding van).

avatar van Woody
Hmmm.. heeft mijn Velvet insider mij verkeerd ingelicht

Of ik heb het verkeerd begrepen kan natuurlijk ook nog, Arend?

avatar van Ferry
Kan iemand mij vertellen waar de nummers al te beluisteren zijn? Mijn nieuwsgierigheid is in ieder geval gewekt maar ja, nou nog zelf aan den lijve ondervinden

avatar van Woody
Het eerste bericht van aERodynamic geeft een linkje en je kan 2 nummers horen via hun Myspace:

wcs
De afwisseling tussen hard en zacht is puur genieten, de zanger zingt met emotie, de teksten zijn mooi. Kortom, wat wil een mens nog meer ? Deze cd raakt me, meer moet dat niet zijn

avatar van Tha)Sven
Erg mooie luisterliedjes. Deze CD heeft een goede kans om mijn eind top 10 van 2008 te halen. Eye Eye vind ik wel iets mooier, Bone Song is een geweldig nummer en bij dit album heeft nog geen nummer mij zo'n gevoel kunnen geven.

Sven Bersee
Heerlijke hoes.

Larsch
Het begint allemaal erg belovend met Old Hannah, Any Lethal Storm en All Readymade, maar zakt daarna een beetje in. Toch wel een aardig plaatje uiteindelijk. 3,5*.

Sven Bersee
Ja inderdaad Old Hannah, de absolute uitschieter. Maar ook Hollow Halo is mooi.

wcs
Dit wordt een serieuze kanshebber om mijn eindejaarslijstje van 2008 aan te voeren, ik begin hem nu na een tijdje weggelegd te hebben opnieuw te draaien en het valt me toch weer op dat dit muziek is die iets doet met een mens.
Old Hannah is een prachtige opener die ook meteen weergeeft aan wat we ons kunnen verwachten, akoestische gitaren die samen met de banjo voor een folkachtig sfeertje zorgen. Maar door regelmatig ook eens stevig door te jassen op de elektrische gitaar krijgt deze groep een eigen stijl die me zeer bevalt. Ook de zanger speelt voor mij een belangrijke rol, met zijn klagerige stem geeft hij deze muziek een droevige sfeer mee en op die manier zijn de nummers ook extra intens wanneer ze openbarsten.
Toch wel een sterke plaat dus en hij wordt er alleen maar beter op, het zal nog spannend worden voor zita swoon.

Zita Swoon zal niet meedoen aan de race zoals je weet wcs; dit album daarentegen zit er zeker in en heeft ook bij mij een opleving doordat ik het nu op cd zelf heb en dat scheelt altijd zo veel in kwaliteit. Heerlijk om dan nog meer van die kleine dingen te ontdekken.

thelake
Ga zitten ,of liever nog , ga liggen en geniet van de storm en van het lichte briesje, van de woelige zee en van het kabbelende beekje....
Geniet van de overdaad en de tederheid ; het zit er allemaal in.

Larsch
Ik vind het jammer dat het album een beetje inzakt (zoals ik al eerder zei). Desalniettemin ga ik een halfje omhoog, de andere nummers zijn ook mooi (op hun eigen manier).

avatar van willemjasper
Fantastische luisterliedjes....mooi...breekbaar...sfeervol....AANRADER!!

Exactly! Iets nieuws leren kennen is altijd leuk. Ik hou wel van banjo, vooral in When I Come Around. Zo mooi.

avatar van grovonion
Begint erg sterk en is daarna wat matiger, maar ik snap wel waarom dit in menige top-lijstjes van het jaar (tot nu) verschijnt.

whoa, de nummers van dit album zijn live alleen nog maar beter!

Davez
Goede plaat maar het blijft niet echt boeien. Zit een beetje in hetzelfde straatje van de laatste Hayden release. Met ame de2de helft van de plaat blijft niet echt hangen hoewel het ook nooit slecht wordt.
Knap werk maar geen klassieker (imo)
Schitterende hoes ook.

3.5*

wcs
Onlangs heb ik me eindelijk eens een deftige koptelefoon weten aan te schaffen en bij albums zoals deze hier is dat toch wel een serieus pluspunt. Alle mooie arrangementen die deze muziek herbergt, komen nog meer uit de verf waardoor het echt een genot wordt om hiernaar te luisteren.
In feite zijn het allemaal simpele folk en country liedjes geschreven op een akoestische gitaar maar dankzij de prachtige opsmuk die de jongens eraan toevoegen, wordt het allemaal sprookjesachtig mooi. Buiten banjo's, gitaarpedalen enzovoort krijgen we ook bijzonder knap strijkers en blazerswerk voorgeschoteld. Alles lijkt bovendien ook zo perfect getimed en geplaatst dat de nummers helemaal af zijn.
Maar de nummers zouden ook zonder al dat moois overeind blijven denk ik. De pareltjes van teksten worden bijzonder emotioneel vertolkt en de gitaarmelodieen van Whip bevallen me zeker.
Na deze en Eye Eye ben ik dan ook helemaal verkocht ( Timesbold is gewoonweg de 2de meest gespeelde artiest op mijn Ipod geworden) en moet ik aERo nog eens van harte bedanken om bekend te maken met dit prachtig groepje.

avatar van Frank Langeweg
Als zeer groot Counting Crows fan werd ik per ongeluk bewust van het bestaan van deze heren. En wat kan een ontdekking toch fijn zijn op zijn tijd!
Met name de songs Old Hannah, All Readymade en When I Come Around zijn wat mij betreft van het hoogste niveau singer songwriter materiaal. En net als bij Counting Crows is het een en al mechangolie en moeilijk doen...en laat ik daar nou net zo van houden. Soms zelfs beter dan Adam Duritz!
Eindigt hoog in mijn eindlijst!!