Steve Reich, Kronos Quartet & Pat Metheny - Different Trains / Electric Counterpoint (1989)

Neoklassiek
Label: Elektra

1. Different Trains (America - Before the War) (8:59)
  2. Different Trains (Europe - During the War) (7:31)
  3. Different Trains (After the War) (10:32)
  4. Electric Counterpoint (Fast) (6:51)
  5. Electric Counterpoint (Slow) (3:22)
  6. Electric Counterpoint (Fast) Pt. 2 (4:29)
avatar van Zachary Glass
Alles wat ik tot nu toe van Steve Reich en kornuiten heb gehoord, vond ik dus werkelijk fan-tas-tisch (ik haal het woord nog eens van onder de mottenballen ).

Ik heb altijd een fascinatie gehad voor de beweging van treinen (op het neurotische af - mijn dokter beweert dat je recht heb op ten minste één neurose ) en om die voortschrijdende treinsnelheid in muziek vertaald te zien - dat is

(die stem in "America - Before the war" zegt die nu werkelijk: ... trip train to New York ... , of is dat mijn verbeelding die met mij aan de haal gaat?)

Ik ga weliswaar nog wat wachten met punten uitdelen, daarvoor ga ik dit geluidsorgasme nog wat op me laten inwerken

Nu, meneer EMM - je hebt deze week nog iets toegevoegd met een trein op de hoes, welk album was dat nu ook alweer?

ElMeroMero
Wat toevallig je net vandaag een berichte bij deze plaat zet, Zach, want ongeveer twee uur geleden zag ik een mini-documentaire over "Different Trains" op BBC 2. Het schijnt dat hij zijn jeugd-herinneringen over zijn treinreizen naar zijn gescheiden ouders van voor WO II gekoppeld heeft aan de ervaringen van mensen die de Holocaust hebben overleefd.

Daarvoor staat de titel "Different Trains": het verschil tussen de treinen van zijn jeugd die als krachtige gangmakers van de technische revolutie dienden en de transportmiddelen die werden gebruikt om al die duizenden joden naar de vernietigingskampen te vervoeren.

Deze compositie wordt dan ook beschouwt als een soort van muzikaal eerbetoon aan de doden én de overlevenden van de Holocaust.

Een uitvoering van een gedeelte van deze moderne compositie wordt overigens in het kader van een Holocaust-herdenking komende zaterdag om 21.00 op BBC 2 uitgezonden.

Zachary Glass schreef:

Tja, moeilijk te zeggen. Ik denk iets van "craptrain from New York" of zo. Meer kan ik er ook niet van maken.

Wat wel nog interessant is om in dit verband te vertellen, is dat Steve Reich voor de opnames van deze plaat een aantal mensen(Holocaust-overlevenden) gevraagd heeft om in een bepaalde cadans een verhaaltje te vertellen over hun ervaringen met treinen in de periode rond en ín WO II.

Als je goed oplet, dan kun je horen dat de cadans van de vertellende vrouw qua toonhoogte -en sterkte naadloos samenvalt met de viool die op een lagere toon speelt als het orkestje dat het ritme van de trein nabootst.

De samples van de vertellende mannen worden altijd "onderstreept" door een (zwaarder klinkende) cello.

Dit alles resulteert in een sterk staaltje "speech-melody" (zo noemde Reich het toch): een krachtige bundeling van minimale muziek en voice-sampling. Hiermee schijnt hij pionierswerk mee hebben verricht in de moderne muziek.

Maar weer genoeg gedoceerd voor vandaag. Met het oog op het voorgaande, vind ik overigens dat ik deze plaat met mijn vorige stem wat tekort heb gedaan. Daarom verhoog ik mijn stem naar 4,5 *.

Dat was "Train Songs" van Two Dollar Guitar.

avatar van Zachary Glass
*Zach mompelt een stuk af over de gemiste documentaire op BBC *

Maar ja - gelukkig ben ik een beetje up-to-date gebracht door bovenstaand bericht. Bedankt

tom
De man zegt "The crack train from New York". En crack zou dan zoiets moeten betekenen als beste.

Erg knappe cd, hoewel ik het tweede liedje wat vervelend begin te vinden na een tijdje. Maar goed, het is iets dat je opzet als je ervoor in de stemming bent natuurlijk. Het tweede Fast uit Electric Counterpoint vind ik trouwens absoluut fantastisch, daar kan ik naar blijven luisteren. Welverdiende 4*, en leve de cd's die aandacht verdienen (het is al even geleden dat ik deze binnengehaald heb, maar zonder dat topic had ik er nooit van gehoord).

avatar van Ludo
Different trains is goed maar electric counterpoint is subliem. Verveelt nooit.

avatar van Gyzzz
Ik heb dit net voor het eerst opgezet, het leek me wel vermakelijk omdat ik treinen ook altijd wel interessant heb gevonden, en het bevalt me tot nu toe erg goed

avatar van ChrisX
ElMeroMero schreef:

Euh.. als ik me goed kan herinneren uit de liner-notes die bij op de originele LP staan (die ik zelf heb maar al jaren niet meer de uit de kast heb getrokken) is het precies andersom gegaan: hij heeft eerst de gesprekken opgenomen en vervolgens daar stukjes uit geknipt die bij toeval een cadans en een soort van melodie hadden en daar dus de muziek bij geschreven.

avatar van The Scientist
Deze nu in 2 dagen drie keer gedraaid, en er gaan nog vele keren volgen, wat 'Ocean Songs' is voor de zee, is deze plaat voor Treinen, een perfecte beschrijving.
Voor iedereen die van bijzondere strijkers houdt een aanrader, 4,5*

(dank voor je tip Mero )

avatar van beruk
electric counterpoint: een high zonder drugs....

avatar van jurado
en natuurlijk kennen we electric counterpoint allemaal , als sample gebruikt in little fluffy clouds .

Zigstar
Mijn eerste luisterbeurt zit erop! En vooral Electric Counterpoint is al . Maar het treinenavontuur bevat ook heel wat moois, vooral het lugubere sfeertje in deel twee spreekt me zeer aan (die sirene's!). Maar best nog enkele keren luisteren vooraleer ik mijn definitieve oordeel vel.

avatar van DirkM
Laatst heb ik van Steve Reich de box Phases: A Nonesuch Retrospective aangeschaft. Zowel Electric Counterpoint als Different Trains staan daarop, dus ik heb dit vanochtend onderweg geluisterd (in omgekeerde volgorde). Een impressie:

De zon schijnt op het drukke Amsterdam.
Mensen, veel mensen.
Maar hier zit ik rustig, alleen met Steve.
Ik in de tram, hij in mijn oor.
Electric Counterpoint trekt aan me voorbij, net als de buitenwereld.
Meditatief, maar toch spannend.
Geheel in balans.
Een perfecte soundtrack van de stad.

Europe - During the War
Nu is mijn tram een trein.
Onrust, een beklemmend gevoel bekruipt me.
Het luchtalarm gaat af, letterlijk.
Het lijkt nooit te stoppen. Onheilspellend.

'Germans invaded Hungary'.
Waar gaat de muziek heen? We weten het niet.
Schelle fluittonen komen op.
Deze treinen hebben maar één richting.
Ze komen niet meer terug.
WO II in 7,5 minuten. Erg krachtig.
Gelukkig kan ik wél uitstappen.

Stijn_Slayer
Different Trains vind ik een briljant kunstwerk. Er valt weinig toe te voegen aan de bovenstaande berichten, maar de herhaling (het monotone van een treinreis), de ritmes van de trein, de kleine stukjes tekst over de treinreis en natuurlijk het achterliggende concept zijn fenomenaal en leveren een unieke sfeer op.

Misterfool
Tehillim?: Dat staat niet eens op dit album. Op de tweede plaatkant staat hier het prachtige electric counterpoint. Tehillim vind ik persoonlijk ook wat minder.

Stijn_Slayer
Sorry, ik zit echt helemaal verkeerd te kijken (volgorde van de boxset). Ik zal 't bericht en cijfer even aanpassen, want Electric Counterpoint is inderdaad een prachtige compositie.

avatar van Broem
Wow, dit is een album voor gevorderden Heb het album aangeschaft om mijn verzameling van Pat Metheny compleet te krijgen. Ik ken Steve Reich alleen van zijn album 18 Musicians en daar ben ik geen uitgesproken favoriet van. Moet zeggen dat ik na een paar keer draaien moeite heb dit album goed in te schatten. Ik vind het Electric Counterpoint gedeelte goed te hebben maar kan m'n draai niet gevonden krijgen bij het Different Trains gedeelte. Het verhaal rondom het album maakt het echter zeer mysterieus en boeiend. Het repeterende karakter van de eerste 3 nummers spreekt me gewoon niet zo aan. Mss dat het kwartje nog moet vallen.

avatar van aerobag
Ah Steve Reich, ik moet bekennen: Ik ken eigenlijk maar weinig werk van hem. Van al zijn composities is alleen zijn meest bejubelde ‘Music For 18 Musicans’ mij bekend. Gezien zijn voorliefde voor experimenteel/minimalisme is het wel een artiest die in mijn muzikale straatje zou moeten passen, dus de tip van Barney Rubble is een welkome uitnodiging om meer van Reich te ontdekken. Het album bestaat uit twee verschillende composities. De eerste compositie, Different Trains, wordt uitgevoerd door het Kronos Quartet, die ik al had leren kennen vanwege hun werk op de indrukwekkende soundtrack van Requiem For A Dream. Het tweede muziekstuk, Electric Counterpoint, is een uitvoering van gitarist Pat Metheny, die ik toevallig kan van zijn album From This Place uit 2019.

Ik zal er niet om heen draaien, ik ben behoorlijk onder de indruk van dit album. Different Trains is een uitdagend stuk vakmanschap, waarbij een strijkkwartet op een innovatieve wijze samengevoegd wordt met samples van treingeluiden en spraak-opnames uit interviews. Het muziekstuk is sterk verhalend, tijdens de verschillende passages wordt een parallel getrokken tussen de Amerikaanse treinen waar een jonge Steve Reich in rondreisde en de gruwelijke treinreizen richting de concentratie kampen in Europa. De gebruikte spraak-opnames zijn o.a. afkomstig van holocaust-survivors, wat het geheel nog indrukwekkender en (sur)realistischer maakt.

Ik luister mijn tips voor dit topic meestal gefaseerd. Mijn eerste luisterbeurt probeer ik zo blanco mogelijk in te gaan en vervolgens ga ik pas wat achtergrondinformatie op zoeken. Tijdens de eerste luisterbeurt waande ik mij direct op een treinreis en bemerkte ik een sterk verschil in ambiance tussen het meer vrijgevochten eerste stuk en het drukkende tweede deel. De emoties die Reich dus probeert op te roepen, kwamen bij mij al direct binnen. In mijn ogen is dit het bewijs van de kracht van dit stuk, hij weet de boodschap effectief te bezorgen.

Dacht ik al behoorlijk onder de indruk te zijn van de eerste compositie van Reich, blijkt er nog een wonderlijke staaltje muziek op mij te wachten. De repeterende (en daardoor hypnotiserende) high-pitched tonen van Electric Counterpoint doen me al een stuk meer denken aan 18 musicans, maar Pat Metheny levert hier ook nog eens subliem gitaarwerk af. Metheny neemt de ene na de andere gitaarmelodie op en laat deze over elkaar heen rollen tot een prachtig geheel.

Een strijkkwartet omgetoverd tot een voortdravende trein inclusief diens noodlottige passagiers en een Pat Metheny die opspeelt tegen eerder opgenomen gitaarstukken van hemzelf. Het contrast is misschien groot, maar beide stukken zijn o zo geslaagd. Ik was onder de indruk tijdens mijn eerste luisterbeurt en de waardering is alleen maar gegroeid. Soms weet muziek je gewoon bij je lurven te grijpen en dat krijgt dit album voor elkaar