Eric Clapton - Eric Clapton (1970)

Label: Polydor

1. Slunky (3:36)
  2. Bad Boy (3:35)
  3. Lonesome and a Long Way from Home (3:31)
  4. After Midnight (2:53)
  5. Easy Now (2:57)
  6. Blues Power (3:08)
  7. Bottle of Red Wine (3:07)
  8. Lovin' You Lovin' Me (3:21)
  9. Told You for the Last Time (2:32)
  10. Don't Know Why (3:12)
  11. Let It Rain (5:01)
EVANSHEWSON
Eerste soloplaat van Clapton en meteen een goeie. After mIdnight, Blues Power... Bad Boy en de hemelse afsluiter LET IT RAIN.
Yep, leuk en fijn plaatje !

****

avatar van Barrie
Omhoog met die score! Wat een (solo) debuut zeg met de knaller Bottle of Red Wine en zoals evanshewson al aangaf het prachtige Let it rain als afsluiter!
Heb de lp versie voor een prikje gekocht in Italie en heb er nog geen seconde spijt van gehad!!

EVANSHEWSON
Juist Barrie, ik heb hem deze week weer eens herbeluisterd, ik ga mijn score optrekken naar maximum blues power! *****

tuktak
zeker een prachtplaat dit!

avatar van devel-hunt
Misschien wel zijn beste solo plaat, barst van de inspiratie. De voorloper van de klassieker van Derrek and the Dominoes, maar op één of andere manier heb ik deze altijd net iets lekkerder gevonden!! Van de heerlijk openaar Slunky tot het sluitstuk Let it rain knalt de plaat, met alle muzikale invloeden die Clapton tot god maakte!

avatar van music4life
heerlijke nummers!!!!
ECHT EEN TOPPLAAT
*****!

avatar van beaster1256
goeie plaat niks meer niks min , met een fantastisch let it rain

avatar van RPJvdH
Waarom dan maar 2 sterren?

avatar van Droombolus
Een stuurloze Clapton heeft zich in een Delany Bramlett jasje laten hijsen met deze plaat als wisselvallig resultaat. Natuurlijk spatten de meer blues georiënteerde nummers eruit want da's de man's specialiteit, maar van de rest kunnen alleen After Midnight en Easy Now me maar echt bekoren .......

avatar van musicfreak1960
Je moet de deluxe version hebben, een twee cd box
er zitten extra (live) nummers bij maar ook een totaal
andere mix van de plaat, door Delany Bramlett
en eigenlijk is deze versie ook zeer leuk

Father McKenzie
beaster1256 schreef:
goeie plaat niks meer niks min , met een fantastisch let it rain

Juist, goede plaat en dan geef je slechts ** sterretjes?????

Ronald Schuurman
Kopen?

avatar van Stijn_Slayer
Topalbum van Eric Clapton, waarop hij nog wat meer zijn individuele gitaarklasse laat horen. Later is hij dat jammer genoeg toch wat uit het oog verloren.

De opener is hier dan logischerwijs mijn favoriet, geweldig!

Een indrukwekkende lijst aan gastartiesten (o.a. Stephen Stills, Rita Coolidge en Leon Russel), maar de gast die er echt toe doet is Delaney Bramlett, die aan acht nummers meegeschreven heeft.

Soms wel iets te veel leunend op de gebruikelijke regels ('Bottle of Red Wine' bijvoorbeeld), maar Clapton's gitaarspel maakt alles goed. 'Lovin' You Lovin' Me' en 'Told You for the Last Time' zijn daarnaast twee skipmomentjes.

Alleen jammer dat de aandacht altijd naar deze 'After Midnight' uitgaat. Het sobere arrangement van J.J. Cale is veel mooier.

avatar van devel-hunt
Let it rain is toch minstens net zo goed als Layla.

avatar van Gimme The Mic
Geweldige plaat kan persoonlijk geen slecht nummer ontdekken

avatar van kaztor
Heerlijke plaat.
Lekker rommelig, lo-fi en puur, zoals de cover-foto eruit ziet eigenlijk.
Een heel andere plaat dan de eigenlijke opvolger 461 Ocean Boulevard vooral: Een plaat die in het verlengde van het rauwe bluesrockgeluid van Cream ligt, maar dan wel wat minder zwaar klinkt.

avatar van BoyOnHeavenHill
De som lijkt me hier meer dan het geheel der delen: de nummers apart zijn misschien niet altijd even bijzonder, maar het speelplezier, de sound en de algehele losheid maken hier toch een zeer aanstekelijke plaat van.

Voor wie de versie met bonusnummers heeft: ik lees op internet dat And she rides gewoon de backing-track van Let it rain met een andere tekst is, maar klinkt het nou niet of ook die backing-track anders is? De drums (en dan vooral het bekkenwerk) van And she rides lijken bijvoorbeeld veel swingender en "all over the place" te klinken dan op Let it rain... of bedriegen mijn oren me en verkijk ik me op wat een goede remix zoal niet vermag?

avatar van Brutus
Matig debuutalbum van Eric Clapton, zeker geen plaat die knalt van begin tot eind,
zoals hier wordt beweerd.

Er staan wel hele goede nummer op:
Let it rain
After Midnight
Bad Boy
Blues Power
Don't know Why

maar ook een paar afschuwelijke nummers:
Told you for the last Time
Lovin' you lovin' Me
Easy Now

avatar van kaztor
Brutus schreef:
zoals hier wordt beweerd.

Tja, 'knallen'...

Nee, dit is inderdaad geen knallende cd, ver daarvan eigenlijk. Maar daar moet deze plaat het niet van hebben. Het is oerdegelijke bluesrock die het moet hebben van de juiste 'feel'.

Clapton is een zeer goede sfeerbepaler. Misschien is het daardoor dat hij in ieder geval solo nooit die onverwoestbare klassieker heeft gemaakt waar iedereen inclusief de huisdieren zich met spoedgang naar de dichtstbijzijnde muziekzaak voor begeeft, maar ik vind dat z'n muziek juist door die eerlijkheid zo goed houdbaar blijft. Dat vind ik een relevantere waarde dan een carrière die ergens piekt en elders teleurstelt.

avatar van vantagepoint
Hier is duidelijk te horen in welke richting Clapton zou gaan na een eerder meer bluesgericht geluid uit te werken in zijn vorige projecten. Hier is de meer rockgerichte sound te vinden waar hij zich nog meer op ging richten in zijn latere albums en waarvoor hij soms het bluesy geluid wat opzij ging zetten.

avatar van LucM
Het eerste solo-album van Eric Clapton bevat naast blues ook rock en is tevens gospelgetint. Een goede zet want gospel was anno 1970 in. Wat minder gitaargericht en meer songgericht wat op de meeste van zijn solo-albums ook kenmerkend wordt maar zijn gitaarwerk staat op een constant hoog peil, ook op dit album dat heel wat sterke songs herbergt.