Jim Kirkwood - Widdershins to the Way of the World (2008)

Electronic
Label: Dark Age

1. Widdershins to the Way of the World (31:04)
avatar van CorvisChristi
CorvisChristi (crew)
Voor de verandering heeft Jim Kirkwood eens een mini-album uitgebracht, één van de weinige weliswaar en de enige kritiek die ik daarop zou kunnen hebben, is dat het allemaal veel te kort duurt. Dit smaakt simpelweg naar meer. Dit betekent dus eens te meer dat ook deze Widdershins....een prima Kirkwood-produkt is die wederom alle kenmerken bezit die Mr. Jim rijk is.
Het begint allemaal vrij vreedzaam met galmende, warme klanken, totdat ergens in de 2de minuut de muziek langzaam tot leven wordt gewekt middels een rustig, ritmisch stuk die 10 minuten voortduurt. Zweverige en dwalende melodielijntjes waar ik nooit helemaal de stempel op kan drukken, komen en gaan en zorgen er eigenlijk alleen maar voor dat het allemaal vrij boeiend blijft klinken, waardoor dit materiaal is wat, hoe vaak ik dit ook luister, elke keer weer anders lijkt te klinken.
Pas in de loop van de 12de minuut komt er een zeer snelle sequence tevoorschijn die het nummer een agressieve ondertoon meegeeft, en voordat ik het weet, wordt ik weer meegezogen in de kwaadaardige en duistere, muzikale wereld van meester Jim Kirkwood. Tien minuten lang raast en tiert de muziek door, zoals ik het onderhand wel van Jim gewend ben (ik kan hier maar geen genoeg van krijgen ), totdat in de 22ste minuut een plotselinge overgang plaatsvind, waarin vreemde staccato-achtige, ritmische klankpatronen te horen vallen, totdat uiteindelijk het rustige stuk uit het begin weer terugkomt.
Daar waar het nummer relatief onschuldig begon, eindigt het met naargeestige en huiveringwekkende klanken en bewijst dit eens te meer dat er op het gebied van donker en agressief synth-werk met Jim Kirkwood niet te spotten valt.

avatar van Gerards Dream
Als ik zo na de hoes kijk doet het mij wat denken aan iemand die gek is geworden in de stad waarin hij leeft. Alles lijkt om hem heen te draaien en hij wil maar één ding, weg uit deze maatschappij. Terug naar een punt waar hij het overzicht krijgt over zijn bestaan.

En dan hetgeen wat te horen is op deze single van Jim Kirkwood. Heel in verte begint de muziek. Het klinkt als heel dun glas, waardoor de sfeer breekbaar lijkt te worden. Het kost wat moeite om het te volgen, want het zit erg tegen de stilte aan. Na verloopt komt er een bastoon die me langzaam op sleeptouw neemt. Daarnaast hoor ik iets wat een beetje aan regen doet denken. Maar het is bovenal een gevoel of een stad tergend langzaam uit een diepe slaap ontwaakt. Het maakt me nieuwsgiergig wat komen gaat. Op wandeltempo gaat de muziek in eerste instantie door. Voor mijn gevoel gaat dit te lang zo door. Tot dat het in de diepte verdwijnt en er een sequencer ten tonele verschijnt. Heel langzaam komt er tempo bij en komen er meer instrumenten en geluiden in de muziek. Even krijg ik het gevoel of ik in het luchtledige wordt getrokken op een bed van kosmische klanken, waarna Jim Kirkwood de spanning langzaam maar zeker opvoert, om me daarna los te laten in een merkwaardige omgeving. Het doet me denken aan een stam in Afrika die de opdracht hebben gekregen een stuk te componeren bij een science fiction film, waarna er een sfeer te horen is of ik heel ver in de ruimte ben terecht gekomen. Met veel laag komt er een eind aan het stuk.

Door de afwisseling die er in zit is het wat moeilijk te beoordelen, maar ik heb zeker een half uur lang naar goed bedachte electronische muziek geluisterd.