Klaus Schulze - Silver Edition (1993)

Duitsland
Electronic
Label: Intemporelle

1. Die Lieder des Prinzen Vogelfrei (26:24)
  2. Le Medallion Magique (15:55)
  3. Schwermütiger Frühling (19:58)
  4. Der Optimismus (10:40)
  5. Narren des Schicksals: 1. Satz (Con Moto) (20:22)
  6. Narren des Schicksals: 2. Satz (Grave) (22:55)
  7. Narren des Schicksals: 3. Satz (Ma con Brio) (27:37)
  8. Nostalgic Echo (34:08)
  9. Titanische Tage (27:12)
  10. Die Lebendige Spur (12:44)
  11. Der Schönheit Spur (37:36)
  12. Ein Schönes Autodafé (21:24)
  13. Return in Happy Plight (19:08)
  14. Picasso Geht Spazieren - First Movement (1:18:39)
  15. Picasso Geht Spazieren - Second Movement (15:33)
  16. Picasso Geht Spazieren - Third Movement (1:00:12)
  17. The Music Box (1:13:56)
  18. Machine Plaisir (1:13:51)
  19. La Présence D'Ésprit (17:32)
  20. Arthur Stanley Jefferson (56:55)
  21. La Vie Secrète (1:02:20)
  22. Landpartie (10:47)
avatar van Gerards Dream
Hoe kan je bijna twaalf en een half uur muziek beschrijven op een smakelijke wijze, zonder daarbij soms in een saaie monoloog te verzanden. Of op een manier dat een ander kan zeggen: "He, je bent daar wat vergeten." Welke optie je ook kiest bij dit werk, je schiet al te kort bij het eerste woord wat je er aan wijdt. Toch zie ik daar een uitdaging voor me en steek ik maar van wal met wat algemene informatie. De leesbril op en daar gaat ie dan.

In 1993 had de manager van Klaus Schulze, Klaus Dieter Müller, het idee opgevat om een bijzondere set van cd's uit te brengen met daarop zeldzame opnames. Schulze stemde gelijk in met dit idee, maar wist op dat moment nog niet hoe zo'n set eruit moest gaan zien. Zo om zich heen kijkend zag Klaus Schulze dat er genoeg materiaal lag voor ongeveer 5 cd's. Dit leek de manager van Schulze een goed uitgaanspunt om dit project aan te vangen. Gaande weg bleek er genoeg muziek te liggen om 10 cd's te vullen. Bij het constateren van dit feit werd de manager van Schulze wild enthousiast en zette allles op alles om dit plan te realiseren.

Het eerste probleem wat hij daarbij tegenkwam was om dit uit te geven, wat volgens hem niet via een normale platenmaatschappij kon, omdat dit een te kostbare zaak zou gaan worden. Daarom werd er uitgeweken naar het veel kleinere Musique Intemporelle, een maatschappij voor startende artiesten die dit risico wel wilde dragen.

Gaande weg kreeg het idee steeds meer vorm. Het werd een combinatie van oud, nieuw en nog niet eerder uitgebracht werk. Het oorsprongelijke plan was een set te maken van een cd of 5, maar gezien wat er al op de plank lag in combinatie met nieuwe ideeën werd dit al snel het dubbele.

Tot zover de globale product informatie en over op wat erop te horen is. De opnamen van deze set cd's stammen uit een ruime periodie die loopt van 1972 tot 1993. In de meeste gevallen gaat het over muziek die Klaus Schulze speciaal componeerde voor diverse projecten, maar daarnaast zijn er ook bijzondere live opnamen te horen alsmede studio producties. Dit alles maakt het tot een set cd's die erg lastig is om in zijn geheel één cijfer te geven, want cd A zit opname technisch erg goed in elkaar en cd F is opname technisch niet zo geweldig maar de muziek roept erg veel op wat niet te beschrijven valt. Hoe dan ook is dit een bijzonder product uit de electronische muziek.

De hele set beschrijft op een uitstekende wijze de muzikale opvattingen van Klaus Schulze door de jaren heen. Zoekend naar een sound, lekkere ritmes, uitgesponnen klankbogen en spanningsvolle live-opname. Kortom; binnen deze 10 cd's weet je wie Klaus Schulze is. En dat is breder dan je op het eerste gehoor zou zeggen.

Naast de cd's is deze set voorzien van een mooi uitgevoerd boekje, waarin de benodigde informatie en meer is te vinden.

Dit stukje begon ik al met het feit dat dit lastig was te beschrijven en zo voelt het nog steeds, maar het mooie van de MusicMeter-methode is dat anderen dit kunnen aanvullen of vragen er over kunnen stellen. Dus bij deze ga je gang, de aanzet is er.........