John Prine - The Missing Years (1991)

Roots / Country
Label: Oh Boy

1. Picture Show (3:22)
  2. All the Best (3:28)
  3. The Sins of Memphisto (4:13)
  4. Everybody Wants to Feel Like You (3:09)
  5. It's a Big Old Goofy World (5:10)
  6. I Want to Be with You Always (3:01)
  7. Daddy's Little Pumpkin (2:41)
  8. Take a Look at My Heart (3:38)
  9. Great Rain (4:08)
  10. Way Back Then (3:39)
  11. Unlonely (4:35)
  12. You Got Gold (4:38)
  13. Everything Is Cool (2:46)
  14. Jesus the Missing Years (5:55)
avatar van nlkink
Afgelopen weekend kwam dit album voorbij terwijl ik bij mijn lokale platenboer hielp bij het balansen. Een zeer aangename plaat. Eigenlijk vreemd dat hier niet meer lovende stukjes staan. Naar verluid heeft o.a. Bruce Springsteen op dit album meegedaan. Voor mij op zich geen essentiele informatie, maar misschien leuk voor Bruce adepten.

avatar van Pietro
John Prine behoort voor mij tot een select groepje artiesten die jaar in, jaar uit sterke platen aflevert zonder daarvoor grote erkenning te hebben gekregen. Binnen americana- en folkkringen wordt zijn muziek alom gewaardeerd, maar de sympathieke man uit Maywood, Illinois is helaas nooit op een grote schaal doorgebroken. Aan het songmateriaal kan het niet echt liggen. Nu ken ik niet al zijn platen, maar wat ik van hem ken bevalt me sinds mijn eerste kennismaking erg goed.

Het begon een jaar of tien geleden met zijn self-titled debuut, dat ik aanschafte nadat ik op Last.fm wat losse tracks van dat album had gehoord. Daarna ben ik ook ander materiaal gaan belusiteren, waaronder deze The Missing Years. Het is een erg persoonlijk album, zoals we van Prine gewend zijn. Diverse thema’s komen aan bod, waaronder zijn scheiding in All the Best en het leven van Jezus Christus staat centraal in Jesus The Missing Years. Het openingsnummer Picture Show is vooralsnog mijn persoonlijke favoriet. Het is een heerlijk nummer in de beste Prine-traditie, dat weliswaar wat lichtvoetiger is dan het merendeel van de composities op dit album, maar een mooie, pakkende melodielijn heeft. Het had zo van John Mellencamp of Tom Petty & The Heartbreakers kunnen komen, want daar deed het me direct aan denken.

The Missing Years is trouwens geproduceerd door Heartbreakers-bassist Howie Epstein, een grote fan van Prine’s werk. Ook Bruce Springsteen is van de partij (zoals hierboven al gemeld) en verzorgt mede de zang op Take a Look At My Heart, ook weer een hoogtepunt op dit verder toch al prima album dat het verdient om ontdekt te worden: 4,5*.

avatar van Pietro
Wie geeft deze plaat de 20e stem? Dat verdient The Missing Years absoluut, want dit hoort absoluut terug in de country- en roots-toplijsten.

The Missing Years is een prachige plaat van een schromelijk ondergewaardeerde artiest die ik iedereen aanraad die van authentieke folk en americana houdt.

Leuk weetje: niet alleen Bruce Springsteen, maar ook Tom Petty vervult een gastrol op dit album. Hij is te horen als achtergrondzanger op Picture Show.

avatar van Arbeidsdeskundige
Wat een heerlijk album is dit. Hij heeft een bijzonder warme stem. De muzikale ondersteuning is heel verfrissend.

Muziekverslaafd
Pietro schreef:
Wie geeft deze plaat de 20e stem? Dat verdient The Missing Years absoluut.

Ik was inmiddels stem 24.

Heerlijke plaat. Ik vind dit zijn beste plaat, al is zijn debuut ook erg goed.