John Prine - The Missing Years (1991)

Roots / Country
Label: Oh Boy

1. Picture Show (3:22)
  2. All the Best (3:28)
  3. The Sins of Memphisto (4:13)
  4. Everybody Wants to Feel Like You (3:09)
  5. It's a Big Old Goofy World (5:10)
  6. I Want to Be with You Always (3:01)
  7. Daddy's Little Pumpkin (2:41)
  8. Take a Look at My Heart (3:38)
  9. Great Rain (4:08)
  10. Way Back Then (3:39)
  11. Unlonely (4:35)
  12. You Got Gold (4:38)
  13. Everything Is Cool (2:46)
  14. Jesus the Missing Years (5:55)
avatar van nlkink
Afgelopen weekend kwam dit album voorbij terwijl ik bij mijn lokale platenboer hielp bij het balansen. Een zeer aangename plaat. Eigenlijk vreemd dat hier niet meer lovende stukjes staan. Naar verluid heeft o.a. Bruce Springsteen op dit album meegedaan. Voor mij op zich geen essentiele informatie, maar misschien leuk voor Bruce adepten.

avatar van Pietro
John Prine behoort voor mij tot een select groepje artiesten die jaar in, jaar uit sterke platen aflevert zonder daarvoor grote erkenning te hebben gekregen. Binnen americana- en folkkringen wordt zijn muziek alom gewaardeerd, maar de sympathieke man uit Maywood, Illinois is helaas nooit op een grote schaal doorgebroken. Aan het songmateriaal kan het niet echt liggen. Nu ken ik niet al zijn platen, maar wat ik van hem ken bevalt me sinds mijn eerste kennismaking erg goed.

Het begon een jaar of tien geleden met zijn self-titled debuut, dat ik aanschafte nadat ik op Last.fm wat losse tracks van dat album had gehoord. Daarna ben ik ook ander materiaal gaan belusiteren, waaronder deze The Missing Years. Het is een erg persoonlijk album, zoals we van Prine gewend zijn. Diverse thema’s komen aan bod, waaronder zijn scheiding in All the Best en het leven van Jezus Christus staat centraal in Jesus The Missing Years. Het openingsnummer Picture Show is vooralsnog mijn persoonlijke favoriet. Het is een heerlijk nummer in de beste Prine-traditie, dat weliswaar wat lichtvoetiger is dan het merendeel van de composities op dit album, maar een mooie, pakkende melodielijn heeft. Het had zo van John Mellencamp of Tom Petty & The Heartbreakers kunnen komen, want daar deed het me direct aan denken.

The Missing Years is trouwens geproduceerd door Heartbreakers-bassist Howie Epstein, een grote fan van Prine’s werk. Ook Bruce Springsteen is van de partij (zoals hierboven al gemeld) en verzorgt mede de zang op Take a Look At My Heart, ook weer een hoogtepunt op dit verder toch al prima album dat het verdient om ontdekt te worden: 4,5*.

avatar van Pietro
Wie geeft deze plaat de 20e stem? Dat verdient The Missing Years absoluut, want dit hoort absoluut terug in de country- en roots-toplijsten.

The Missing Years is een prachige plaat van een schromelijk ondergewaardeerde artiest die ik iedereen aanraad die van authentieke folk en americana houdt.

Leuk weetje: niet alleen Bruce Springsteen, maar ook Tom Petty vervult een gastrol op dit album. Hij is te horen als achtergrondzanger op Picture Show.

Arbeidsdeskundige
Wat een heerlijk album is dit. Hij heeft een bijzonder warme stem. De muzikale ondersteuning is heel verfrissend.

Muziekverslaafd
Pietro schreef:
Wie geeft deze plaat de 20e stem? Dat verdient The Missing Years absoluut.

Ik was inmiddels stem 24.

Heerlijke plaat. Ik vind dit zijn beste plaat, al is zijn debuut ook erg goed.

avatar van potjandosie
meesterlijk album van wijlen John Prine, singer/songwriter van de buitencategorie. absoluut een topper in het roots/country genre. de man maakte wel wat mindere albums zoals Pink Cadillac (1979) en Storm Windows (1980), maar dit album getuigde weer in alle opzichten van zijn opmerkelijke kwaliteit als songwriter. een geboren "story teller" die hier weer een hele trits liedjes aflevert die kunnen wedijveren met zijn beste werk uit de jaren zeventig. i.t.t. zijn laatste reguliere album Tree of Forgiveness uit 2018 is hij hier nog goed bij stem. van de releases vanaf 1990 gerekend samen met het duetalbum "In Spite Of Ourselves"(1999), en Fair & Square (2005) veruit zijn beste werk met vrijwel zonder uitzondering sterke composities. werd in zijn thuisland USA zijn best verkochte album, waar hij tevens een Grammy Award voor kreeg. prachtige melodieën (All The Best, The Sins Of Mephisto, Everybody Wants To Feel Like You, etc) vergezeld van als altijd humorvolle, spitsvondige teksten. 13) Everything Is Cool zo'n prachtballad waarvan de man er vele heeft gemaakt. hoogtepunt 14) Jesus The Missing Years het titelnummer met een geweldige melodie en een hilarische tekst van deze woordkunstenaar. Bonnie Raitt zingt mee op Unlonely. verder o.a. David Lindley op acoustic guitar, bouzouki, fiddle en harplex en de bekende Mickey Raphael op harmonica. ook instrumenten zoals de accordeon, dobro en pedal steel guitar zorgen voor fijne accenten. staan naar mijn idee slechts 3 "mindere" tracks op, t.w. 6) I Want To Be With You Always (cover van Lefty Frizell/Jim Beck), Take A Look At Your Heart co-written met John Mellencamp en 9) Great Rain lyrics John Prine, music Mike Campbell. zonder deze nummers was het een 5 sterren album geweest. hoe dan ook een "must have" voor de liefhebber.
quote uit Everything Is Cool

Everything Is Cool