Moby - Last Night (2008)

Pop / Electronic
Label: Mute

1. Ooh Yeah (5:19)
  2. I Love to Move in Here (4:45)

met MC Grandmaster Caz

3. 257.zero (3:38)
  4. Everyday It's 1989 (3:40)
  5. Live for Tomorrow (4:03)
  6. Alice (4:27)
  7. Hyenas (3:35)
  8. I'm in Love (3:43)
  9. Disco Lies (3:23)

met Shayna Steele

10. The Stars (4:21)
  11. Degenerates (3:58)
  12. Sweet Apocalypse (5:19)
  13. Mothers of the Night (3:20)
  14. Last Night / Lucy Vida (9:24)
  15. Sweetest * (4:48)
  16. Land Of * (5:31)
totale tijdsduur: 1:02:55 (1:13:14)
Moby...... ach ik geloof het wel met de man: hij heeft leuke dingen gemaakt maar de interesse was wat weg.
Totdat ik wat nieuwe tracks van dit album hoorde en opeens was daar weer wat belangstelling. Uiteraard ben ik nog heel erg op mijn hoede, maar wie weet wat de beste man ons deze keer laat horen.

avatar van Sater
Leuk. Ik was net deze week mijn Moby cd's aan het herdraaien en besloot dat ik er nog een paar bij moest hebben, nu kan deze misschien ook wel op het lijstje.

avatar van Maiky
aEro, kun jij een desondanks toch nieuwsgierige ex-Moby fan vertellen in welke lijn dit album ligt? Ik neem aan dat die enkele nieuwe tracks je iets van een beeld hebben gegeven over wat wij zouden kunnen verwachten?

Het gaat meer de dance kant op. Maar goed dat zijn natuurlijk maar een paar tracks (en veel is dat niet te noemen).

avatar van Zwammer
Ik heb tot nu toe alleen Alice en Disco Lies gehoord. De single Alice neigt heel erg naar de sound van Play, terwijl Disco Lies weer op zo'n fout happy hardcore nummertje uit de jaren '90 lijkt.
Mijn interesse is in ieder geval gewekt!

Het zal voor Moby wel moeilijk zijn geweest om zichzelf niet op de albumcover te zetten

avatar van sdr
sdr
Alice is verschrikkelijk... toch ga ik wel dit album beluisteren. Zo nu en dan is ie toch geniaal.

avatar van Maiky
Ha, inderdaad, Moby staat eens een keer niet op de cover. Is me nog nooit zo opgevallen eigenlijk, ik heb het altijd onbewust voor lief genomen dat hij er iedere keer met z'n hoofd op staat. Wat een verandering!

Toch weer benieuwd naar deze. Hij maakt een grote kans dat dit me meer weet te boeien dan Hotel

avatar van sq
sq
Zojuist ´Disco Lies´ gehoord. Daar zit een souldisco swing in die je niet vaak meer hoort. Ouderwetse kwaliteit zegt maar; mogelijk gaat het om een eenmalig nummer (titel geeft niet echt aan dat dit representatief zou wezen), maar ik ben wel nieuwsgierig geworden. Moby is toch een artiest die regelmatig de koers wijzigt en dan moet je af en toe even horen waar hij mee bezig is. Dat ben ik wel met sdr eens.

avatar van Edie
Disco Lies klinkt wel leuk ook heeft die zangeres uit de clip op Youtube wel iets aparts aan zich...

avatar van Gajarigon
Beide videoclips (wie brengt er nu 2 singles tegelijkertijd uit?) zijn wel nogal agressief in vergelijking met de vorige. Om over de muziek te oordelen wacht ik wel tot het album uit is.

Heb even wat opgezocht en ben dus toch niet paranoia - disco lies is te horen tijdens het feestje aan het begin van de film Cloverfield.

Disco Lies is net uitgebracht (zag hem op MTV) maar de rest van het album heb ik nog niet gehoord miss dat ik hem nog een x ga downloaden ofzo, maar Moby is voor mij denk ik wel klaar

yoeridedeygere
ik heb het gevoel dat dit wel eens het album van het jaar zou kunnen worden...Ik kijk alvast uit met hooggespannen verwachtingen.

avatar van Johanv4434
Net "Alice" gehoord en ik weet niet goed wat ik er van moet denken. Ik wil het album wel eens te pakken krijgen om eens te beluisteren, maar ik weet niet of ik hem direct zou kopen.18 had me al teleurgesteld en hotel vond ik ook maar niet veel... Ik wacht af.

avatar van Zwammer
Ik zit de cd nu te luisteren en het klinkt toch weer ouderwets lekker. Het rock-sausje van het vorige album is compleet verdwenen en op het album 18 lijkt het ook niet echt, want er zit veel meer tempo in de nummers.
Beetje in de stijl van Play dus

Ik ga weer verder luisteren

Empyrium
Na het beluisteren van die twee clips denk ik dat ik het maar bij Play laat wat betreft Moby.

avatar van tnf
tnf
Ik vind 'Disco lies' zowaar een leuk (en aangenaam pretentieloos) nummer, valt me mee van Moby. Hij was er door de jaren heen niet op vooruit gegaan. Goede clip, ook.

De zogenaamde happy hardcore-sound die Zwammer erin hoort, hoor ik zelf niet. Het is eerder een goed gelukte vorm van eurodance.

Alice bevalt me minder, dat dan weer wel.

Bij de eerste klanken van Ooh Yeah was het eerste dat door me heen schoot Daft Punk. Maar dat zal de vocoder geweest zijn want verder straalt het nummer wel iets frans uit (wat dat ook moge zijn) maar verder is het een lentefris lichtvoetig deuntje.
I Love To Move In Here bevat een rap van MC Grandmaster Caz en klinkt best aardig. Het straalt een live-sfeertje uit maar dat komt ook dankzij het gesampelde gejuich af en toe.
257.zero grijpt terug naar de funky disco-sound en klinkt ook erg luchtig en neigt zelfs iets te veel naar niemandallerig. De kenmerkende 'Moby-rave-geluiden' van voorheen keren licht terug.
En zo kan ik eigenlijk wel doorgaan: luchtige melodieën verpakt in toch best aardige composities. Op dit album komen een hoop oude Moby stijlen samen zonder dat het allemaal geforceerd overkomt of dat het uitloopt op een allegaartje.
De mensen die niks met Moby hebben zullen dit ook niks vinden, mensen die fan zijn zullen het geweldig vinden en het gepeupel daar tussenin zoals ondergetekende kunnen er prima mee leven en hebben een leuk lenteplaatje in huis. Niet meer, niet minder.

avatar van holysjit
Een goed album. De zweverige melodietjes van Moby komen erin terug, maar het rockerige van Hotel komt niet terug. Naar mijn i

avatar van Nickstbo
Mhh... valt mij zwaar tegen.
Ik ben niet vies van zo'n muziek maar Moby is (naar mijn mening) een van de zwakste artiesten op de markt

tip_of.yourstar
Ik ben geen die hard Moby-fan, maar Play en 18 vind ik best te pruimen. Disco Lies klinkt alvast ok.

De hoes ziet er trouwens ook leuk uit. Smeuïge kitsch!

Vooral de eerste 10 nummers zijn geweldig, daarna zakt het iets in.. maar wel een errug goed album, zeker beter dan 18 en Hotel, gelijkwaardig aan Play, dat ook wel een paar inkakkers had om het maar even zo te zeggen.

avatar van Feedback
Moby: you hate 'm or you love 'm! ikzelf ben een groot liefhebber van deze artistieke duizendpoot (naast muziek is hij ook op verschillende andere domeinen actief). maar goed, het is hier musicmeter dus...
sinds play wist moby niet meer goed te scoren, commercieel gezien dan. 18 is eerder een 'replay' te noemen en hotel was blijkbaar niet datgene waarop de massa zat te wachten. kritisch gezien heeft hij met hotel wel aangetoond dat hij niet vies is van een beetje rock en dat bevalt me wel. of je de muziek nu goed of slecht vindt, hij kan wel verschillende dingen aan en probeert zichzelf elke keer her-uit te vinden. en deze pogingen wijzen volgens mij eerder op het volgen van de eigen smaak dan die van de verkoopcijfers. dit is volgens mij ook een reden waarom hij al zo lang meedraait: elke keer komt hij wel met iets nieuws op de proppen en weet hij niet te vervelen (in tegenstelling tot groepen die al lange tijd op replay staan).
wat last night betreft blijf ik bij mijn standpunt: hij slaat een nieuwe weg in en volgt daarin volledig zijn eigen zin. en dit is de weg van de dancescene van NYC. ok, hij had nog eens een play kunnen uitbrengen. maar zitten we daar echt op te wachten?

beaster1256
moby heeft zeer duidelijk 1 meesterwerk gemaakt nl. play , de rest was minder tot veel minder maar desalniettemin ben ik benieuwd waarmee hij nu aandraaft, eerst de recensie's lezen .

avatar van net overleden
Allemaal wel leuk en zo, maar geef mij dan toch maar nummers als Go, Hymn en Feeling so real.

avatar van Nickstbo
De recensie die ik heb gelezen was allles behalve positief hoor Beaster1256.

1,5 ster of 5 in GVA

avatar van Johanv4434
Langs de andere kant zijn de recensies in de GVA ook niet altijd je-van-het.

avatar van Erikpol
Wat een tegenvallende cd zeg.

avatar van yeahyeahyeah
Best lekkere plaat! Het fijnste vind ik de ravenummers van de oude school The Stars en Everyday It's 1989 (toepasselijke titel ook). De singles mogen er ook wel zijn. Die laatste vier tracks hadden van mij niet gehoeven.

avatar van Antie
Wat kan ik zeggen over deze cd....
Vooral dat de eerste maal dat ik ze beluisterde ze me vooral teleurstelde. Ik had er iets teveel van verwacht, had stiekem gehoopt
op een 2de "play". Niet zelfde genre, maar gewoon de impact ervan.
Leek nu allemaal van dit heb ik allemaal eens gehoord, alleen de ambient-achtige liedjes deden me iets.

Maar dan...
Bij 2de maal dat ik de cd opzette, had ik toch meer het gevoel van eigenlijk klinkt het wel leuk.
Teruggegaan naar zijn vroegere sound en zijn liefde voor old school house zoals in "Everyday It's 1989" te horen is.
Enplus de rapstem van "MC Grandmaster Caz" vind ik ook wel tof gedaan. Heeft nog mee gewerkt aan "rappers delight".
"The stars" en "257.zero" weten me dan ook te bekoren.

Uiteindelijk...
Na een 5-tal maal te beluisteren moet ik toch ondervinden dat de fun er af. En dat het alleemaal wel eens leuk was om die oude sound terug te horen. Maar dat het toch maar van korte duur is.
Besluit al bij al nog geslaagde plaat maar waar van de houdheidsdatum heel beperkt is.

avatar van thelion
Er hang een waas van retro-house over diet nieuwe album van Moby en dat vind ik eigenlijk best wel ok..... heb het album tot op heden nog maar 1x beluisterd maar voorals nog 4*.....
Mijn favoriet is toch wel Everyday It's 1989.... Het doet mij een beetje denken aan In the Mix van Mixmaster.....